بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Monday, August 1, 2011

Ramadhan ini...


dah start posa balik dah...hari ni adalah hari pertama bulan puasa untuk tahun 2011...alhamdulillah...aku diberi kesempatan oleh Allah dan dipinjamkan lagi roh yang bersatu dengan badan untuk kembali bertemu Ramadhan dan merebut segala kelebihan dan kemuliaan yang ada didalamnya...bulan yang penuh berkah yang tidak akan disia-siakan oleh orang2 yang tahu kelebihan bulan ini...


Sabda Rasulullah yang bermaksud:  “Andai manusia tahu begitu banyak keutamaan bulan Ramadhan, niscaya mereka akan berharap sepanjang tahun adalah Ramadhan.”


sebab kita tak nampak tu la kita buat macam takde menda...ustaz2 aku dulu masa aku sekolah suka buat perumpamaan macam ni..."cuba kalau lepas kita buat baik je orang bagi kita RM 10....kalau dalam bulan Ramadhan pulak orang bagi RM 100...mesti kita nak buat baik lebih lagi dalam bulan Ramadhan kan?"...haah ustaz...tu kalau kita nampak pahala tu macam duit RM 10...kalau tak nampak sapa yang nak buat?kecuali mereka yang benar2 beriman dan beramal soleh...Islam ni sebenarnya berdasarkan pada keimanana atau kepercayaan...tapi berlandaskan bukti2 kukuh yang sebenarnya kita yang kena fikirkan sendiri...susah sebenarnya nak faham tentang Islam ni kalau takde basic2 dan asas2 tertentu...samalah macam kita nak mengkaji isi Al Quran...kalau takde ilmu...boleh jadi gila...


kalau kat johor, mengenal Allah tu merupakan subjek formal yang diajar seawal umur 8 tahun melalui ilmu Tauhid...kemudian diajar pula ilmu Ibadat, adab, bahasa arab dan tajwid...bila dah naik ke peringkat berikutnya...barulah diajar ilmu tasawuff, faraid, tapsir Al Quran dan sebagainya manakala ilmu ibadat pula dipecahkan kepada muamalat, munakahat dan feqah...tapi, kalau nak naik darjah tu kena lulus periksa akhir tahun...selagi tak lulus...selagi tu la dia kena repeat kelas tu sampai dia lulus...aku bersyukur sebab termasuk dalam golongan yang berkesempatan mengenal Allah dan Islam secara formal dan terperinci...kekadang terfikir jugak aku...mungkin sebab dari kecil tak diajar ilmu mengenal Allah maka adanya golongan murtad dan free thinkers...kesian diorg...taknak gunakan akal yang telah dianugerahkan oleh Allah untuk berfikir...kebanyakkan dari golongan ni adalah yang jenis bebas...tak suka terikat dengan peraturan dan sebagainya...

erk...tetiba je citer pasal ni semua...sebab aku terbaca kat blog sapa ntah pasal murtad ni...kalau depan aku, nak je aku tarbiahkan diorg ni...masalahnya diorg takde depan aku...nak marah sangat pun tak boleh sebab tengah posa...takpelah...aku luahkan kat blog aku je...ni link pasal murtad tu kalau korang nak baca:


ok la...aku pun nak mandi...nak siap2 nak buka posa...posa tahun ni amat berbeza dengan posa2 aku yang sudah2...pendek kata...posa tahun ni jauh lebih baik dari yang sudah2...alhamdulillah...:)



*kpd sayangku...tengah wat pe tu?erk...