بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, November 20, 2010

Kebaikan Dan Keburukan Coklat

Banyak makanan kesihatan yang kontroversial telah datang dan pergi, tetapi salah satu yang paling diperdebatkan mungkin coklat. Ada begitu banyak kajian yang dilakukan, dengan masing-masing studi menghasilkan tuntutan yang berbeza. Satu hal tentang coklat adalah bahawa orang menyukai rasa dan cukup bersemangat untuk percaya tuntutan kesihatan apapun yang baca.
Alasannya coklat merupakan tumpuan daripada pelbagai kajian ini kerana mengandungi kelas phytochemical yang disebut flavonoid. Flavonoid ini berkaitan dengan peningkatan circulatORY sistem dan mereka juga boleh membantu menghapuskan radikal bebas daripada tubuh kita kerana mereka adalah antioksidan.
Untuk banyak orang ini adalah semua bukti yang mereka perlukan untuk melahap turun bar coklat dalam satu duduk. Namun anda harus sedar bahawa kebanyakan coklat juga mengandungi jumlah berlebihan lemak dan gula yang cenderung meniadakan setiap manfaat kesihatan. Juga jika anda mencari sumber-sumber antioksidan, lihatlah untuk meningkatkan konsumsi buah dan sayuran. Teh juga merupakan sumber yang besar.
Itu bukan bererti anda tidak boleh mempunyai beberapa kotak-kotak coklat sesekali. Coklat bisa datang sangat berguna jika berada di luar dan sekitar dan merasakan keperluan untuk meningkatkan tenaga. Sementara keluar berjalan, berlari atau berbasikal misalnya. Tambah gemuk juga boleh menetapkan beberapa hormon di otak dan memberi kita tenaga boot.
Walaupun coklat mungkin mengandungi lemak, tidak semua lemak dicipta sama. Jenis dalam coklat adalah lemak tepu yang dipanggil asid Stearat. Biasanya terbaik untuk sebuahvoid lemak tepu tetapi dalam kes ini, asid Stearat benar-benar dapat membantu menurunkan "kolesterol jahat."! br!! br! Apa Else Adakah Cokelat Mengandung?! br!! br! Cokelat mengandungi 10-30% lebih sedikit kafein dibandingkan kopi, tapi yang mungkin sebenarnya hal yang baik. Nampaknya sebilangan kecil kafeina boleh baik untuk anda.
Ada cukup banyak pers tentang serotonin sehingga anda mungkin tahu bahawa itu boleh membantu meningkatkan mood anda. Cokelat mengandungi triptofan yang merupakan pendahulu to serotonin. Coklat juga dapat membantu anda melepaskan endorfin yang merupakan sesuatu yang biasanya anda mendapatkan sementara bersenam.
Lalu ada theobromine yang merupakan kaitannya dengan kafeina. Ini rangsangan ringan, membantu kita tetap waspada dan memberi kita pandangan umumnya lebih positif terhadap kehidupan. Tidak heran begitu banyak orang menjadi ketagihan coklat!
Adakah anda percaya semua hype tentang manfaat kesihatan daripada coklat adalah terserah anda. Hanya menyedari bahawa coklat bukan merupakan substitute buah dan sayuran. Sejumlah kecil sangat bagus untuk membuat kita bahagia dan sihat tapi terlalu banyak boleh membuat anda gemuk. Plus anda harus tahu bahawa coklat sihat adalah orang-orang dengan jumlah quality kakao padat.

No comments: