بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, August 10, 2011

Fasa


dah 10 hari rupanya kita semua umat Islam berpuasa...dah lepas fasa rahmat...masuk pula ke fasa pengampunan...lepas hari ke 20 akan masuk pula ke fasa pembebasan dari api neraka....aku nak terangkan maksud fasa2 ni pun macam tak berapa reti nak buat rumusan dia...sebelum tulis entry ni aku ada jugak surf kat google maksud fasa2 ni semua...tapi kesimpulan yang aku boleh buat macam ni je...walau apa fasa pun, tanpa usaha kita untuk mengejar ganjaran dari fasa2 yang Allah sediakan ni, maka fasa itu akan tinggal fasa je...tak kira berapa fasa pun...kalau kita tak kejar dan berusaha dan tak meningkatkan amalan kita atau memohon keampunan dari Allah...maka Ramadhan ini akan jadi macam hari2 biasa je la cuma bezanya kita lapar dan dahaga bagi orang yang berpuasa dan bagi orang yang tak berpuasa pulak (orang Islam yang masih mengaku Islam) susah sikit untuk diorg makan di khalayak ramai...

Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)

ok...banyak dah kelebihan yang Allah kurniakan untuk kita semua...banyak lagi kelebihan2 yang Nabi sebutkan...aku malas nak copy paste kat sini sebab nanti entry aku jadi panjang...so korang kalau nak tau lagi korang click la link ni: http://warungastro.blogspot.com/2011/07/kelebihan-beribadat-di-bulan-ramadhan.html

sejak puasa ni tekak aku jadi loya2 je...asik rasa nak muntah je...dah macam orang peknen pulak...ni mungkin sebab penyakit gastrik aku la ni...tahun lepas ok sikit rasanya...takde teruk sangat tapi ada la jugak...tahun ni penyakit angin dalam perut aku menjadi2...semalam paling tak larat sekali...malam tu aku gi farmasi yang menjadi kegemaran aku...pastu mintak dia ubat angin (err...bukan minyak angin, ubat untuk buang angin dalam perut)...aku cakap kat dia aku tanak ubat tahan muntah sebab ubat tu nanti boleh buatkan aku jadi ngantuk dan melayang2...kalau makan ubat tu...sambil berdiri pun boleh tertido...last2 dia bagi aku ubat angin macam pic kat atas tu...kunyah je...rasa dia manis2 dan berangin...masa sahur pagi tadi aku makan 2 biji dan alhamdulillah, kurang sikit rasa loya kat tekak aku...bukan nak cakap besar, tapi kalau setakat tak makan dan tak minum aku boleh tahan lagi...tapi kalau rasa nak muntah yang aku tak boleh tahan...nak bercakap pun susah...iskk...tu je kelemahan aku kalau time puasa ni...

banyak cara sebenarnya kalau tanak kena gastrik atau kalau nak menghindarkan gastrik ni...kena hindarkan makan pedas, berminyak dan makanan yang masam2...tapi benda2 tu semua adalah feveret aku...camana la aku nak hindarkan...aku ni jenis kurang sikit kalau makanan manis2 ni...sukanya pada makanan yang pedas2...yang berempah, yang lemak2 dan masin2 skit...tu semua makanan tak seimbang yang tak sihat tu...kalau takde cili padi memang tak sah...kekadang cili padi tu buat macam ulam je...tapi tu dulu...sejak kena gastrik, aku dah kurangkan sikit makan pedas...dulu hebat...setakat lada kecik kaler hijau yang org kata lada siam tu makan gitu je...kalau abg aku mesti dah pengsan tapi aku macam tak rasa pape...kena cili kampung baru lah berasa sikit pedasnya...tapi tu dulu...masa aku muda2 dulu...masa darah masih panas...ikutkan hati sangat...last2 sendiri yang merana...hmmm...

ok la...terajin pulak time2 bulan posa ni tulis blog...tapi pendek2 je la...nanti kang boring pulak korang nak baca....selamat bersahur dan selamat berposa...




*kpd kekasihku...dah tido ke tu?erk...

6 comments:

Marky Jaha said...

ko bkn setakt kne puasa siang je..kne puasa sgla jnis mknnn yg bleh activate pnyakit gestrik tu jgk....aku pun suke pdas2...klo x ckup pdas aku pesan kt tukang amik order tu mtk double spicy...tp besoknye,kompem ke tndas semuanya....haha

Joe Black said...

huhu...tu la pasal...abih kalau makan tak pedas mana ada selera nak makan...adehh...

syuzi syofia said...

pppeeehhh teror...!! kalau syuzi makan cili ijau kecik tu.. mmg SAH MERAH PADAM MUKE tahan pedas... x caye tanye pise..!! hahahaha... syuzi mmg tak makan pedas.. huhu..

Joe Black said...

huhu...takyah makan syuzi...lebih banyak mudarat dari kebaikkan...nnt syuzi sakit gastrik...pastu nanti bole sakit buasir dan sakit perut cirit birit.....adehhh...

syuzi syofia said...

hehehe,... memang tak makan pun.. cume ade sekali tu tergigit mase makan sebab ade dalam tomyam... dengan air mate + air idong + muke merah.. complete sume ade... hahahaha

Joe Black said...

wakakaka...kalau mcm tu syuzi takleh gi indo la...kat sana kalau oder indomie joe kena tanya dulu ada berapa cili padi dia masukkan...biasanya paling sikit 7 biji dalam semangkuk indomie...hehe...