بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, August 7, 2011

Heart


akhirnya tadi dapat jugak aku baca komik kegemaran aku...semalam nak baca tapi belum sampai lagi yang baru...hari ni aku datang sekali ada yang baru dengan yang keluaran bulan2 lepas punya...yang terbaru no 585 kot...dengan no 583 je yang ada...no 584 takde...takpe la...aku boleh agak2 je la jalan citer dia...nanti ada masa aku nak gi umah abg ipar aku kat tangkak...dia memang tak pernah miss beli tiap2 bulan...ntah tahun bila la baru aku sampai umah dia ek...?

tadi baru lepas hantar lisa gi klinik...kekasih aku kata dia sakit perut...najis dia cair...pastu sakit mata...sian lisa...kena tahan kat wad sampai dia sembuh...tak tau la bape hari kena tahan kat wad...takpe la...kalau dia dok dengan kekasih aku...mesti kekasih aku tak tau nak wat apa...kalau bagi aku jaga nanti lagi la...diri aku sendiri pun tak terjaga...erk...biarlah dia dapat rawatan yang sewajarnya kat situ...lagipun doctor dia baik...besar dan sihat je...mungkin disebabkan kesan dari proses pemutihan...menda yang putih pun aku tak tau...aku tengok dia gelap je macam biasa...erk...dah2...jangan nak mengumpat bulan2 posa ni...nanti dapat lapar dan dahaga je...kalau dapat lapar dan dahaga takpe jugak...dapat jugak sesuatu...kalau tak dapat pape lagi rugi...erk...

hari ni aku gaduh lagi dengan mak aku...iskk...tu la salah satu sebab aku malas nak balik kampung...baru aku perasan hari ni...perangai mak aku ni sebenarnya sama dengan perangai aku...suka gaduh...suka bertekak...selagi apa yang dia nak tak terpenuhkan...selagi tu dia tak puas hati...sebagai seorang yang mempunyai hati yang lebih keras dari titanium...aku pun taknak berganjak dengan kehendak hati aku...last2 aku menang kot...setelah berapi2 telinga aku menahan segala kata2 berbisa yang keluar dari mulut mak aku...aku malas nak bertekak lagi dengan mak aku time2 puasa ni...kalau aku menjawap lagi...sampai bila pun tak abes...susah nak betulkan minda mak aku ni...sama susahnya aku nak terangkan pasal BN dulu zaman nak merdeka dengan BN zaman sekarang ni...dulu semuanya telus....sekarang...ntah lah...malas nak citer...dulu mak bapak aku anggap BN ni la yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu...diorg pernah rasa zaman penjajah dulu...mungkin sebab tu lah diorg masih rasa terhutang budi pada UMNO...tapi tu UMNO dulu...bukan UMNO baru...diorg kat kampung cuma dapat info dari tv1,tv2,tv3 dan astro...semuanya kroni...diorg takde baca harakah dan akhbar keadilan...persekitaran diorg semuanya tak tau apa yang berlaku dalam internet...sebab aku rasa kat area rumah aku...cuma rumah aku je yang ada internet...dan lagi...johor kan negeri BN...so...faham2 je la ek...dalam family aku, cuma aku dengan abang ipar aku dengan kakak ipar aku je yang tak BN kot...yang lain semua BN belaka...yang lebih kelakarnya abg aku yang no 5 la...die hard fan BN...tapi bila tiba time mengundi dia tak pegi...register pun tak...nak mengundi menda...hampehhh...pepagi bertekak dengan aku kat meja makan bukan main lagi...bila tanya "ko nak mengundi kul bape?"...senang je dia jawap..."aku tak mengundi...aku tak daftar"...hampeh...dah ko bertekak dengan aku tu wat pe?grrrr!!!

mak aku selalu salahkan aku sebab aku dah jarang balik kampung...keja pun tak menentu...tetiba je boleh pegi laut...suruh standby minggu pertama nak kena pegi laut konon...bila sampai hujung minggu pertama baru dapat email kata postpone sampai ke tengah bulan...kalau aku citer kat mak aku dan adik beradik aku pasal benda2 ni mesti diorg tak faham...dan tak keterlaluan kalau aku rasa mesti diorg kata aku dah malas nak balik kampung...sama macam orang2 lain yang kalau diorg call aku tak angkat tipon...mesti diorg kata aku tanak bagi diorg pinjam duit atau sebagainya...padahal aku kat tengah laut...last2 aku tutup hp kalau gi laut...lagi senang...nanti ada lagi suara tanya nape tak reply msg?mana nak replynya...mana ada sms masuk kalau hp off...kalau masuk pun nasib2 la kot...benda2 macam ni aku kena telan je...tak leh nak luahkan...takleh nak terangkan...kalau terangkan pun buat dahaga tekak je...diorg takkan faham dan taknak faham...dan lebih sakit hati bila diorg anggap benda ni merupakan suatu excuse...bila dah tua2 ni baru aku faham erti kehidupan...walau dengan family sendiri...dengan adik beradik sendiri...sikap buruk sangka tetap ada dalam diri diorg...mungkin aku pun macam tu agaknya...lantak lah...aku dah letih...lagipun bukan diorg yang bagi aku duit tiap2 bulan...aku jugak yang nak kena pandai survive utk hidup dalam dunia ni...nasib baik aku ada kekasih yang memahami...lebih memahami aku dari keluarga aku sendiri...

kalau jadi macam tok tanpa nama kan best...dia dah memencilkan diri dari dunia kepahlawanan...anak2 buah dia sendiri pun dah tanak kacau dia...biarkan dia menghabiskan sisa2 hidup dia jauh dari kehidupan yang berbau darah...hidup aman dan sentosa tanpa ada sesapa yang ganggu dia...tak terikat dengan sapa2 lagi...bini dia pun dah lama mati...kena bunuh...mayatnya sampai hari ni masih tak ditemui...sebut pasal tok tanpa nama...baru aku teringat nak citer...aku sekarang dah bergelar datuk...sebab anak buah aku yang paling tua dah dapat anak pompuan...bila ntah aku pun tak tau...tetiba je dah dapat..."nanti abg nak bagi tau kat cucu abg tu abg takde nama...biar dia panggil abg tok tanpa nama"...kata aku kat kekasih aku...pastu dia cakap apa ntah aku pun lupa...sebab aku asyik terbayang yang akhirnya dapat jugak aku jadi tok tanpa nama...pengikut2 aku semua dah mati...ada yang dah berpaling tadah bila aku dizaman kejatuhan...orang yang paling aku percaya tu lah orang yang mula2 sekali berpaling tadah...disaat aku memerlukan sokongan pengikut2 setia aku...takpe...masa tu lah aku tau sapa kawan dan sapa lawan...alhamdulillah...Tuhan dah tunjukkan segalanya...tok tanpa nama akan bangkit dari kejatuhan walau tanpa sokongan sesapa...bak kata pepatah "dari hidup bergelumang tahi, lebih baik mati bertimbun bunga"..."cukuplah aku bersandar kepada Allah untuk agamaku.... cukuplah aku bersandar kepada Allah untuk keduniaanku...cukuplah aku bersandar kepada Allah terhadap orang2 yang melakukan penganiayaan kepadaku...cukuplah aku bersandar kepada Allah untuk menghadapi sesiapa yang berniat jahat terhadapku...tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah"...maksud doa dalam pengabdian kerana ada sesuatu perkara...

Firman Allah yang bermaksud: 

"dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar" (Al Baqarah: 155)

oklah...cukuplah luahan hati untuk malam ni....tulis panjang2 pun mak aku bukan baca pun blog aku ni...lagipun aku nak layan citer heart kat astro pelangi...ada acha septriasa beb...erk...







8 comments:

Marky Jaha said...

hahha..ilek2 joe...ko marah2 ni dh mkn ke blom?klo nak ilang stres jom mkn sup kambeng kat taj...hehe

Joe Black said...

wakaka...aku marah kat blog je la...kalau marah secara live nnt batal posa plk...huhu...dapppnya sup kambeng...nyum2....adehh...darah tinggi :((

Mie Fisher said...

mgu dpn kita buka kt padang lg...erkkkk

Joe Black said...

erk...buka kat tasik muadzam arr...toman tu nak kena naikkan...erk

Marky Jaha said...

ko ade darah tggi ke??mkn la bwang besar tu...

Joe Black said...

erk...bawang besar bole ubat darah tinggi ke?

Atirah Tyra said...

erkkk..TN?huhuhuhu...

Joe Black said...

erk...asal tetiba suka ni?suka TN ke?erk...