بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Thursday, August 18, 2011

Ke Luar Negeri

patutnya aku tulis entry ni semalam tapi semalam aku agak letih dan agak tak sempat nak tulis...semalam, seperti yang telah aku janjikan...aku gi mancing biru...tapi agak mendukacitakan...takde langsung bayang biru...ada tanda2 umpan dijamah oleh lampam tapi pun tak sangkut jugak...seawal pukul 8 pagi aku dah pegi...tapi bukan rezeki aku...takpe...aku anggap je ini sebagai pembakar semangat aku untuk terus berkarya memancing...bukan hari ni...bukan esok kot...tapi mungkin suatu hari nanti...agak dahaga dan letih jugak gi mancing time2 posa ni...bot2 yang lalu lalang depan aku pun aku rasa berkurang...mungkin diorg pun dah kurangkan aktiviti kat sungai tu time2 posa ni...

pastu masa aku tengah mancing tu...ada dengar bunyik pelik yang agak kuat dan nyaring...tapi aku dah boleh agak dah bunyi apa...kat sungai tu...kalau tak bunyi ungka atau cenekah dalam bahasa pahang, mesti bunyi burung enggang atau burung kenyalang dalam bahasa sarawak...dulu kekasih aku tak caya ada burung tu kat pahang dan ganu...tapi lepas aku tunjukkan bukti depan mata dia, baru dia percaya....burung ni banyak terdapat di bumi pahang dan terengganu...kat kelantan aku tak tau pulak sebab aku jarang2 berada lama di bumi kelantan...mungkin boleh tanya pise atau mimi...dan aku rasa kat bagan dato pun takde kot...apa lagi kat klang...kat klang tu burung gagak dan orang2 yang sewaktu dengannya lebih banyak dari orang klang sendiri...kat johor pun takde burung tu...selain kat zoo kot...dah agak lama aku tak pegi zoo johor...last aku pegi masa aku study kot...ntah la...aku dah lupa...tak banyak sangat binatang dalam tu....banyak monyet liar je dengan ikan talapia kat dalam tasik buatan dia...

zoo johor...err...aku pinjam pic sapa ntah ni dari google...

bunyi tu datang dari pokok kat depan aku ni...dari jauh tak dapat nak tangkap pic burung enggang tu sebab jauh sangat...hp aku takleh nak zoom jauh2...

sedang aku tertanya2 pada diri aku sendiri, camana agaknya aku nak kongsikan pengalaman aku dapat tengok burung2 ni dan nak share dengan korang semua...tetiba burung2 tu datang betul2 kat pokok2 kat atas kepala aku...benda yang diorg tak pernah buat selama aku mancing kat situ...agaknya Tuhan nak tolong aku...Dia mudahkan kerja aku dengan menggerakkan hati burung2 tu untuk hinggap kat dahan yang betul2 kat atas kepala aku...tak cukup blackberry...nokia E5 aku belasah untuk dapatkan pic terbaik untuk aku kongsikan dengan para pembaca sekelian...bb tu tak leh nak zoom jauh sangat...tu sebab aku terpaksa pakai nokia punya camera...saja aku taknak share dulu kat fb masa tu sebab aku memang nak buat pic ni exclusive untuk pembaca blog aku sahaja adanya...

mula2 datang yang betina ni..."mana ko tau ni betina joe?" erk...senang je...sebab dia takde jambul putih kat atas kepala dia...dan kaler dia agak tak menarik...kalau korang perhatikan...burung2 ni biasanya yang jantan lebih cantik dari yang betina...dan lagi...biasanya yang gatal ni jantan...kemana betina pegi...dia mesti ikut punya...ni teori dan pengalaman aku sendiri dari filem nujum pak belalang...erk...

pastu tak lama tu, datang pulak yang jantan ni...

pastu aku satukan kedua2 ekor burung ni dalam satu pic...cuba korang cari mana yang betina tu...heheh!!

pastu lama aku tunggu...ikan makan umpan tapi tak sangkut...dan aku rasa cuaca makin panas dan tekak aku makin kering dan gersang...so aku amik keputusan untuk berangkat pergi "dengan perasaan penuh geram dan pertanyaan meminta jawapan segera" (rujuk sajak "Ke Luar Negeri" - A.Ghafar Ibrahim...erk...)

sunyi sepi pancing aku...sesunyi golok serba sunyi...erk...





*kepada kekasihku...abg akan berusaha dengan lebih bersungguh2 lagi untuk naikkan biru...hmmm...


6 comments:

Marky Jaha said...

burung enggang mmg ade kat pahang ni.terutamanya kat pdang MPK 2 tu...msa aku pi psar rmadhan 3 ari lpas...aku tgk...mcm x caye..tp kne percaya jgak ..uhuhu

Joe Black said...

tu la...mmg ada....tp kat zoo teruntum tk tau plk aku ada ke tk sebab tak penah pegi...kat kelantan ada ke?

Marky Jaha said...

kat klantan pun ada gak burung ...tp yg kne bela la...suke duk dlm sluar..hehehe

Joe Black said...

wakakaka...ko mesti suka yg dalam suar mie?wakakakakaaka...>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Marky Jaha said...

aiks...ko tbe2 je ckp pesal mnde dlm suar mie pesal?mcm biasa je?wakakakaka

Joe Black said...

wakakakakaa...ko la yang start cakap dalam suar...wakkakaa