بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Monday, August 8, 2011

Catatan Si Emon


aduh...letih...tak larat...seb bek tak buat keja menda...bangun tido pun lambat...bukak mata je bagi2 makan kat haiwan2 peliharaan aku...kemas2 rumah sikit...pastu basuh baju kalau ada...pastu buang sampah ke...pastu mengadap laptop je sampai sakit tangan dan lengan aku sebab asik tekan2 mouse main empire...(dan mungkin jugak disebabkan teknik casting mancing ikan haruan kot tangan dan lengan aku jadi sakit)...4 acc aku kena bukak tiap2 hari...masuk acc ayu jadi 5 acc...kekadang aku tertengok jugak dia tengah chatting dengan customer dia...tapi aku tak kacau...aku tertengok je...pastu aku cepat2 large kan window empire...jadi aku tak tau apa yang berlaku lepas tu...ayu jangan risau ek...kalau ayu tgh chat dgn balak, abg tak baca pun...erk...kekadang sengaja je aku usik dia...bukak window chat mie...pastu aku chat kat situ...nanti dia pelik sebab tetiba je acc "dia" tengah chat...padahal aku yang bukak dari rumah aku...huhu...tapi ayu tak kisah dengan aku...sebab dia percaya sangat2 kat aku...id dengan pw dia pun dia bagi aku...lagipun ayu bukan ada apa rahsia pun kat acc dia...so sesapa yang gatal2 dengan ayu tu jaga2 la kalau chat...aku tau apa yang korang chatkan...hak3...tapi aku tau ayu tak chat yang gatal2...biasanya "jantan" tu yang selalu ajak dia main...sian ayu...kekadang kat public pun orang komen ajak main...tak tau jaga perasaan orang lain...kan nanti kalau member2 ayu baca kan nanti diorg pikir ayu ni apa pulak...kekadang geram jugak aku tengok...nanti ayu delete je lepas tu report spam orang2 mcm tu ek?

hari ni aku rasa macam demam sikit...agaknya sebab buka posa kat padang kot semalam...erk...ntah lah...tak larat...mungkin sebab satu hari dok dalam air cond kot...kan badan kita tengah kurang air...pastu kena air cond pulak...air cond ni bahaya dia satu je...dia ni menyerap air dari badan kita...memang nampak macam sejuk je...tapi sebenarnya kalau dalam air cond kita kena minum air lebih...dulu aku kuat air cond...sebab dok dalam opis...sekarang ni dah tak dok sangat dah...kalau kena air cond pun masa dalam keta atau kat dalam shopping complex...takpun kat dalam pejabat pos...bagus jugak pejabat pos sekarang...diorg dah pasang air cond dan dah letak nombor giliran...tak yah susah-susah nak beratur...mana ada musim lagi beratur kat kaunter...buat sakit pinggang je berdiri lama2...pastu tadi aku timbang berat badan aku...last aku timbang masa check in sebelum naik chopper tu 84 kg..tadi aku timbang tinggal 80 kg lebih je...baru 8 hari kita berpuasa...aku dah turun dalam 3 kg lebih...nanti kalau lagi 16 hari posa...berat aku boleh jadi tinggal 75 kg kot...berat badan ideal yang aku dapat last masa umur aku 25 tahun kot...susah nak dapat macam tu...paling rendah pun dalam 78 kg je...tu pun kena tunggu bulan posa la...maknanya lepas ni kalau nak dapatkan berat badan ideal, kena posa je la jawapnya...lagipun kan banyak kelebihan puasa dari sudut pandangan agama dan sains...tadi aku ada komen pasal puasa kat blog duncan...duncan dah start belajar2 puasa...ni hari pertama dia puasa...dia nak try puasa untuk seminggu...aku pun bagilah sokongan moral kat dia...sebab diakhir entry dia, dia ada cakap dia kaji hikmah2 puasa dari bible,the book of mormon (buku apa ntah) dan dari Al-Quran yang diterjemahkan maksudnya dalam english...harap2 dia temui sesuatu yang lebih dari kelebihan puasa dalam Al-Quran terjemahan tu...dan moga2 Allah bukak pintu hati dia untuk masuk Islam...aminnn...kalau korang nak baca blog duncan....gi kat sini http://duncaninkuantan.blogspot.com/2011/08/ramadan-one-week-fasting-trial-day-1.html

berbeza dengan puak2 atheist ni...aku geram betul bila baca diorg komen2 dalam grup diorg kat facebook...kebanyakkannya orang melayu yang tak faham sangat pasal Islam...atau kekadang aku rasa didikan ibu bapa diorg yang salah...bukan semua ibu bapa dewasa ni yang mengamalkan cara hidup Islam yang sempurna...ada jugak mak bapak melayu yang tak sembahyang...minum arak, makan luar dan sebagainya...dan diorg2 yang macam ni pun ramai yang mempunyai anak...cuba bayangkan...makn bapak pun tak betul...camana anak diorg nak betul...sapa yang nak betulkan anak2 diorg kalau mak bapak diorg tak betul...dan lagi...mak bapak diorg ni dah tau diorg tak betul...tapi nak anak yang betul, diorg hantar anak2 ke sekolah2 agama...terus terang dari pemerhatian aku...kebanyakan orang2 yang runtuh moral dan akhlaknya adalah dari mereka yang berkelulusan sekolah agama...dah anak diorg teruk...masuk sekolah agama pun tetap teruk jugak...tapi aku tak nafikan...sebenarnya semuanya datang dari dalam diri sendiri...kena banyak berfikir tentang perjalanan alam ini...kena belajar dari guru2 yang betul2 ikhlas nak bimbing anak2 murid dia...bukan guru2 yang semata2 mengharapkan gaji pada tiap2 hujung bulan...

Surah Ali Imran ayat 190-191 bermaksud:
‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan sesuatu dengan sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.’

Surah Yusuf ayat 111 bermaksud:
"Demi sesungguhnya, kisah nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang yang mempunyai akal fikiran."

Surah ar-Ra’d ayat 3 bermaksud:
‘Dan Dia yang menghamparkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai di atasnya. Dan padanya Dia menjadikan semua buah-buahan berpasang-pasangan; Dia menutupkan malam kepada siang. Sungguh, pada demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berfikir.’

bodoh golongan yang tak percayakan Tuhan ni...banyak sebenarnya bukti2 yang menunjukkan kewujudan Allah dan kebenaran Islam ni dan ramai pula pengkaji2 barat yang memeluk Islam setelah menemui kebenaran yang tertulis didalam Islam...tapi diorg taknak ambik iktibar...diorg sebenarnya tak nak terikat dengan agama...takpelah...nanti kang kalau takde golongan2 yang macam ni, nanti takde pulak bahan bakar api neraka...

errr...nape tajuk entry ni "catatan si emon" joe? erk...best citer catatan si emon ni...dia ni anak orang kaya...tapi dia ni lembut sikit macam sesetengah member aku kat fb suka kat sorang awek ni dan konon2 kapel dengan awek ni...tapi awek ni sebenarnya nak harta dia je...pada masa yang sama awek ni kapel dengan bapak si emon jugak...mula2 awek ni pun tak tau orang tua tu bapak emon...last2 masa emon ajak awek ni datang umah dia...kantoi masa nak makan nasik...erk...malas la aku citer lagi...korang tengok la sendiri kat astro pelangi...


ok la...cukup sampai disini...selamat bersahur dan selamat berbuka...


*kpd kekasihku...tengah makan ke tu?erk...

4 comments:

Atirah Tyra said...

owh..dh jd supar joe pulak.cm nama jawa singapore jer.erkk...

Joe Black said...

erk...awak ni sapa?pondan yang dah memencilkan diri ke?erk...

Marky Jaha said...

ptt la aku nmpk ko makin kurus aritu byk gk berat gk drop...saje je xnk puji ko kt odg tu,tkut mie kecik ati jles ngn ko..kikiki

Joe Black said...

wakakaka....tu la...ko sorg je cakap aku dah kurus...mungkin sebab ko dah jarang jumpa aku kot...hehe...terpaksalah aku teruskan posa sampai hujung tahun....erk