بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, July 30, 2011

Putih

bila la aku nak naikkan patin besar ni agaknya...erk...
ok...aku terpaksa mengaku aku masih gagal untuk menaikkan patin kat sungai tersebut...dah macam2 jenis umpan aku dah guna...dedak kepala helang + dedak merah + perisa pisang dah try...dedak kepala helang + dedak merah + perisa pandan coconut pun dah...pakai dedak + palet hancur + tepung pun dah...pakai buah mengkudu masak pun dah...ada kena makan tapi tak sangkut...mesti ikan kecik yang makan...dah 2-3 hari ni aku asik dapat lampam dengan tengas je...tengas tu kecik2...aku masukkan dalam aquarium yang berisi ikan haruan dengan ikan puyu...abes dibaham puyu dengan haruan...padahal tengas tu saiznya 2 kali lebih besar dari puyu...mula2 dia makan mata dia...bila dah mati...tanak pulak dia abiskan ikan yang dah mati tu...terpaksa la aku jadi kuli diorg...kutip ikan2 yang dah mati tu pastu buang kat tong sampah...yang besar2 tapak tangan tu aku simpan dalam peti ais...nak buat lampam masak asam pedas...nyum2...


ikan tengas ni aku terpaksa campur dengan ikan emas...harap2 dia tak makan ekor ikan emas masa aku gi laut nanti...iskk...
ikan2 lampam yang besar2 semua aku masukkan dalam aquarium ikan haruan dengan ikan puyu muyu sebab 2 hari lepas aku try masukkan 2 ekor kat situ...sekor mati sebab dia lompat pastu kena tutup aquarium tu...lagi satu agak hidup sebab dia tak baut percubaan untuk melepaskan diri...sekarang tinggal nak ajar dia makan je lagi...ikan haruan aku ni bagus jugak...dia dah belajar makan palet kecik2 tu...lepas ni tak yah la susah2 aku nak cari anak ikan atau katak untuk bagi dia makan...tapi ikan haruan yang besar2 tu abis ikan puyu aku yang bersaiz besar di bahamnya...tengok perut dia dah macam perut ular sawa makan budak...lantak lah...ni kan kitaran hidup...kalau tak kat habitat diorg...kat aquarium aku ni diorg kena teruskan hidup...
terer ikan haruan aku ni...terer menda pun tak tau...erk...


ikan haruan tu dengan ikan puyu muyu tu kecik lagi dari ikan lampam tu tapi kekadang abes ikan lampam tu kena  baham
macam edit dengan photoshop je pic aku ni...yang lain blur...ikan haruan tu je sharp gambar dia...erk...
hari ni penutup kot aku mancing sebelum masuk bulan puasa ni...erk...penutup bukan bererti aktiviti memancing aku akan disambung selepas raya...tidak!! itu tidah benar sama sekali...maknanya hari ni mungkin hari terakhir aku memancing sebelum bulan puasa...mana tau...mungkin puasa pertama atau kedua aku dah start mancing balik...bergantung pada keadaan...kalau ada lagi umpan2 best yang aku jumpa kat google, nanti aku nak try lagi...selagi fatin patin belum naik...selagi tu misi memburu patin takkan pernah berenti...oh ya...lagi satu...biru....biru belum naik lagi ni...tadi aku tengok pakcik tu mancing biru...naik sampan parking kat seberang sana sungai tempat aku mancing tu...depan mata aku je sekurang2nya 2 ekor dia naikkan...siap terberak2 lagi pakcik tu mancing udang...ntah makan apa la agaknya malam tadi...mesti makan mee goreng mamak ni...putih je bontot dia...namun bontot dia yang putih tu tak dapat mematahkan selera aku makan bihun goreng yang aku tapaw sebelum mancing tadi...

setakat ni aku belum pakai umpan yang busuk2 lagi selain buah mengkudu masak dengan ikan selayang...nanti aku nak try pakai hati ayam pulak...atau perut ayang ayam...atau pakai sotong atau udang pasar...takpe...banyak lagi umpan2 kat forum2 kat google tu yang aku belum try...aku akan cuba satu persatu sampai berjaya...sejak mancing ikan sungai ni...aktiviti mancing ikan laut jadi terhenti kejap...aku rasa nak try jugak mancing kat tg api tu...member pise pernah naikkan siakap kat situ...yang susahnya nak cari umpan udang hidup je...takpe...rasanya mie ada bagi tau dekat2 dengan rumah dia ada org jual udang hidup...kalau kena masanya dan suasananya...aku nak jugak try mancing kat tg api...heheh!!!

"org lain semua kuar berjalan...kita tak gi mana2 ke abg?" tanya kekasih aku masa aku call dia tadi..."erk...gi siap...lepas zohor abg datang...kita gi pantai teluk sepat...abg tak pernah pegi teluk sepat"...erk...nak bawak pancing ke tanak ek?hahaha....



*kepada kekasihku...dah siap ke belum?erk...

2 comments:

Katak Hijau said...

aah.. nak g mana kita ni? smlm cam nak g bkt tinggi tp rasa tak best la pulak.. jom g kl nak? ngeeeeeeee

Joe Black said...

erk...kita gi tunas manja je la...erk