بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, August 5, 2011

Kuno Pasif

tempe ni sedap kalau buat sambal goreng...erk...

apa ntah rasa yang aku rasa sekarang ni...dulu agak best jugak kalau balik kampung ni...best apa pun tak tau...tapi best jugak la...sekarang ni rasa apa ek?rasa sedih kot...rasa sebak...pertamanya sebab bapak aku dah uzur...dah tak larat hatta nak berjalan sekalipun...dia banyak baring dengan tidur je...berbeza dengan bulan puasa tahun lepas...selalunya kalau nak dekat2 nak buka puasa...dia yang akan ke dapur dulu...masak lauk pauk untuk berbuka puasa...memang tak dapat dinafikan...bapak aku punya masakan memang lebih sedap dari mak aku masak...mungkin sedikit sebanyak skill dia turun kat aku kot...aku pun suka masak sebenarnya...tapi kekadang malas je nak masak...bukan malas apa sangat pun...dia tengok mood...kalau terasa nak makan benda tu, baru aku masak...atau kalau dah agak lapar sangat, baru aku masak...atau kalau ada order dari sesiapa...baru lah aku masak...atau kalau aku tengok mak aku terkial2 sorang2 kat dapur, barulah aku turun padang...dalam family aku tak ramai yang rajin atau suka nak turun dapur...yang menantu tu sorang je yang rajin turun dapur...kalau adik beradik aku yang pompuan pulak...yang no 2 yang rajin...dengan yang no 3 kalau dia sempat...yang no 3 ni rajin ikut aku pegi pasar...nanti aku tukang bawak keta dengan tukang cakap je nak makan apa...nanti dia pilih ikan, ayam, sayur mayur, dan ulam2an...aku tukang bawak la benda2 yang dia beli tu...tapi dia jarang2 balik kampung...setahun cuma 2-3 kali je la kot...tu pun time perayaan je la...

sekarang ni abg aku yang no 5 dah dapat pindah sini...sama dengan kakak aku yang no 2...dia pun on off kat kampung ni sebab abg ipar aku dah pencen...diorg2 ni masih belum mencapai keserasian lagi...bagi aku la, diorg ni kan duduk dekat2...rumah sebelah2 je...dekat2 pulak tu...rasanya lebih ekonomik kalau satu rumah je yang masak...pastu makan sama2...erk...ntah lah...mungkin selera lain2 kot...biar je la...lama2 kan nanti ok sendiri kot...kekadang ada benda dalam dunia ni berjalan tak seperti yang kita harapkan...dan kekadang kita tak boleh nak tegur atau nak nasihatkan atau nak bagi pandangan terhadap sesuatu yang tak kena kat mata kita...selama ianya tak bercanggah dengan Islam...aku pun macam malas nak tegur...biar je la...biarkan semuanya berjalan dengan cara dia yang macam tu...tapi...macam aku ni lain sikit...selagi benda tu tak kena dengan mata aku...selagi tu aku nak tegur...kalau aku tak berpeluang nak tegur...aku akan cuba hindarkan dia dari mata aku...dan mungkin ini adalah salah satu sebab aku macam letih nak balik kampung...letih tengok benda2 remeh temeh ni tak berjalan macam yang aku nak...tapi ni baru satu je...ada beribu lagi benda yang tak kena dimata aku...belum lagi citer jiran tu pinjam periuk tak pulang...tool2 bapak aku yang makin susut dari masa ke semasa...store belakang rumah yang tak terurus...kalau nak ikut kan...duduk setahun kat rumah ni pun tak setel lagi...semuanya terbiar je...tu belum lagi citer orang pasang air cond tak ikut kehendak mak aku...wiring rumah macam orang tak penah buat keja...bila aku balik je semuanya tak sempurna...bila aku tanya mak aku...mak aku akan gunakan ayat berbisa dia, "tu la...kau tak nak balik...mak mana tau benda2 ni semua...kekadang mak dah cakap...nanti dia kata susah la...apa lah...mak pun dah tak tau nak cakap"...luahan hati mak aku...kalau lah aku ada masa tu...pastu diorg cakap macam tu kat aku...memang aku suruh diorg balik je...takyah buat keja mcm tu...tak pun aku suruh bukak balik...tapi duit dah bayar...cakap banyak pun tak guna...

banyak rupanya yang tak berjalan dengan betul kalau takde sapa yang monitor...erk...dalam bahasa melayu dia...errr...apa ek...errr...yang tukang perhatikan kot...atau supervise...ada je penipuan dan curi tulang di mana2...ni lah masalahnya dengan orang melayu...bak kata M.Nasir dalam lirik salah satu lagu dia mengenai sikap dan sifat orang Melayu...Melayu mudah lupa:


Lirik Lagu Biarkan Luncai Terjun- M Nasir
Kita, kita bukanlah mereka
Mereka, mereka bukanlah kita
Haruskah kita jadi mereka
Mereka jadi kita
Revolusi atau hanya nafsi-nafsi
Kita kata kita melamun
Kita kata kita jakun
Kuno pasif dan irihati
Malas pula boleh dibeli
Suka berpolitik
Kau dan aku, kita
Berdiri di persimpangan
Kau di di persimpangan
Kau dan aku, kita
Dalam kemelut dan kekalutan
Biarkan luncai terjun
Dengan labu-labunya
Biarkan biarkan
Mabuk, amuk dan merajuk
Itulah cogankata kita
Dan diwarisi dari Pak Tua
Dari Pak Tua

itulah dia orang melayu...suka mengamuk...suka berpolitik...suka melamun...malas pula boleh dibeli yang aku rasa ianya merujuk pada sesuatu yang dibayar barulah dia nak buat keja...takde dah sikap suka tolong menolong sesama melayu...diorg ni macam lupa dunia ni dah akhir zaman...bukan dah nak lagi dah...dah akhir zaman pun...tinggal tunggu dajjal keluar je lagi...tapi orang kita masih belum insaf...pelik jugak kalau aku peratikan...diorg macam tak peduli dengan semua ni...agaknya diorg2 ni semuanya adalah terdiri dari orang2 yang lalai tu kot...yang akan menjadi hamba pada dajjal bila dajjal keluar nanti...mungkin...kalau takde orang2 macam diorg...nanti sapa pulak yang nak memikul watak2 tersebut kan?mudah2an aku tak menjadi sebahagian dari orang2 tu...aminnnn...sama yang macam aku cakap kat mimi masa dia komen pasal JAIS serbu orang Islam dalam gereja kat PJ...aku cakap kat mimi, kalau orang2 mcm tu takde, nnt takde pulak bahan bakar kat dalam neraka nanti...ntahlah...mimi faham ke tak ntah dengan statement aku yang mcm tu...

iskk...mouse ni pun dah rosak...dia tkleh gerak ke mana2...kalau click2 tu boleh pulak...agaknya sebab lazer dia yang kaler merah tu tak menyala kot...dia dah tak leh nak tunjuk ke mana2 sebab gelap...iskk...semuanya nak rosak...ni mesti pasal asik jatuh je...tapi agak2 la...dah dekat 5 tahun aku pakai mouse ni hampir setiap hari...dah tiba masanya untuk dia berehat dengan aman...malas nak beli baru kot sebab aku rasa ada sekor lagi masih dalam plastik yang aku belum guna lagi kat rumah aku tu...esok pun dah nak balik...buat sementara ni cuti la kejap main empire...isk3...

erk...macam malas nak teruskan entry ni....bye...-_-



*kpd kekasihku...miss u so much...erk...

No comments: