بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, May 4, 2011

The Horizon

bring me the horizon

abes gatal2 bontot aku...dah mandi pun sama...gatal lagi...tapi dah kurang sikit...iskk...tak selesa bila pakai suar...gatal2 dan bisa menusuk2 kulit monggeng...ni semua kren punya pasal la ni...aku malas nak meniti kat kren tu...aku pun mengesot je la kat atas grating tu...tetiba aku terpandang grating tu kilat2...huh!!!...dah sah fiber...bongok betul...ada buat grating dari fiber...abes semua masuk kat dalam bontot aku...bisa fiber ni macam tertusuk duri selumbar yang paling halus yang tak boleh dilihat dengan mata kasar...nama pun fiberglass...gentian kaca...mestilah tajam macam kaca...cuma bezanya dia tak berdarah sebab dia halus...tapi gatal2 dan merah2 macam sakit gatal kulit...kalau masuk dalam paru2 atau dalam badan...macam kena santau la jawapnya...muntah darah...atau pendarahan dalaman...badan bisa2 dan sebagainya...sebab tu semua bentuk fiber ni bahaya...

aku ni sekarang dah takut2 dah kalau panjat tempat tinggi...bukan nak cakap besar...dulu masa muda2 dulu selamba je meniti kat atas besi yang muat2 2 tapak kaki je nak berjalan...dengan ketinggian bangunan 2 tingkat...yang kalau jatuh cuma ada besi je kat bawah tu...tapi takpe...ada pakai harness...jadi kalau jatuh pun dia tersangkut lagi kat atas tu...tapi sekarang dah tak macam dulu...mungkin dulu sebab aku tak de sapa2 yang aku sayang selain keluarga aku...tapi sekarang dah berbeza...aku rasa macam dah 50-50 je bila dok kat atas tu...rasa macam dah tak kuat je nak berada kat tempat2 bahaya macam tu...mungkin sebab aku selalu teringat kat kekasih aku kalau tengah keja tu...mungkin sebab sayang sangat kat dia dan tak nak berpisah dengan dia maka aku bekerja dengan lebih berhati2 dan ada sikit rasa takut2 bila berada kat tempat2 bahaya macam tu...mungkin hari ni je kot...semalam2 ok je...erk...dan mungkin jugak kren tu merupakan kren yang tertinggi kat sini kot...sama tinggi dengan bangunan 4 tingkat je pun...

dah tak lama dah nak balik ke darat...harap2 keta aku bole start...10 hari tinggal gitu je kat air port...mesti nanti battery dia weak...aku bajet dalam seminggu je aku dok sini...tetiba mencecah 11 hari...kalau aku tau mesti aku dah cabut cable bateri tu...kalau lock keta pakai remote control...sebenarnya keta kita tu sedang menggunakan tenaga bateri utk membolehkan lock pintu tu sentiasa terkunci...memang design dia mcm tu sebab nanti kalau takde bateri...lock tu akan terbuka secara automatik...tapi kalau keta tu lama tak jalan atau tak start enjin, nanti bateri tu akan terus digunakan tanpa dicas semula yang akan meneybabkan bateri tu weak...kalau bateri baru boleh la tahan sikit...kalau bateri dah lama kena jaga2 skit...jangkahayat bateri paling lama pun cuma 2 thn lebih je...keta aku sejak beli hujung tahun 2008 tu sampai sekarang tak tukar bateri lagi...maknanya dah 2 tahun 5 bulan dah jangkahayat bateri aku...bila2 masa dah nak kena tukar...matai!!!

tinggal satu kren je lagi tugasan aku tu...esok takde keje...sebab keje berikutnya kena naik bot 3 jam perjalanan...hari jumaat baru bole pegi sebab hari jumaat baru ada bot...pastu wat keje 2-3 jam...pastu balik semual ke mother platform pada hari yang sama...6 jam perjalanan dalam bot...adehh...nasib baik laut tenang sekarang ni...laut tak berombak langsung...tapi tak best sangat kalau laut tak berombak...tu menunjukkan takde angin...panas sangat bila wat keje kat tengah laut ni bila tak berangin...erk...bukan angin satu badan tau...erk...pastu hari sabtu relax lagi...wat2 report apa yang patut...pastu hari ahad...demob dari platform ni...huhu...ada satu kren tak dapat buat sebab spare part dia tak sampai lagi...kalau tak...mesti bereh dah...tapi nanti pun nak kena datang lagi platform ni...sebab ada lagi kren nak pasang kat sini...adehh...

tak sabar nak mancing ikan puyu...dah lama tak ronda2 kat kuantan...dah lama tak mancing kat benteng...dah lama tak gi pasar malam jln gambut...dah agak lama tak berpijak pada bumi yang nyata..."mu agok2 jarak kita dari sini sampai ke hujung horizon sana dengan jarak kita dari horizon sebelah denu tu sama jauh tak?"...tanya aku kat khairul kemareng masa otw balik dari remote platform ke mother platform...aku sebenarnya tanya dia jarak dari bot yang aku tengah naik tu ke ufuk timur dan dari bot ke ufuk barat yang kan kalau kat laut kita boleh nampak langit bertemu dengan permukaan air laut tu...jadi aku tanya kat dia soalan tu...tetiba dia senyum je...sambil menjawap dengan jawapan yang tak menepati kehendak soalan "makin kita jalan makin tak sampai hujung dia"...maksud khairul tu kalau makin kita jalan sebenarnya seolah2 tak berpenghujung je kalau berada kat tengah2 laut tu sebab kita akan dapat tengok pemandangan yang sama je...pemandangan langit bertemu permukaan air laut tu...dan kalau berada kat tengah2 laut naik bot atau berada kat area tepi2 platform tu...baru aku bole nampak yang dunia ni sebenarnya bulat...takde bertepian dan ketepian...betapa agungnya ciptaan Allah...yang membuatkan aku insaf sekejap..."kalau orang kat darat ayng tak biasa keje macam kita mesti diorg teringin nak naik bot macam kita ni...belayar kat tengah lautan...bersendirian jauh dari hiruk pikuk dunia...cuma kita dengan lautan...mek aku tu selalu je nak ajak aku naik kapal gi tengah laut" ...kata aku lagi kat khairul sambil teringat kat kekasih aku yang teringin nak suruh aku bawak dia naik kapal membelah lautan...huhu...sian kekasih aku...banyak sangat permintaan dia belum dapat aku tunaikan...bukan dia nak sangat pun benda2 tu semua tapi aku rasa macam tak sampai hati dan rasa sedih kaalu permintaan dia tu aku tak dapat tunaikan...aku dah takde sapa2 lagi aku nak curahkan segala2nya termasuk kasih sayang cinta dan sebagainya kecuali dia seorang...dan apa salahnya aku penuhi semua permintaan dan impiannya selagi aku masih bernafas dan berada disisinya...huhu...kadang2 keadaan tak mengizinkan aku untuk memenuhi semua permintaan dia dalam waktu terdekat ni...nanti kita buat semua tu ek sayang...insyaAllah...aminnnn :)

"aku tak pernah terfikir dapat keje naik chopper...dapat keje kat tengah laut macam ni"...kata khairul tiba2 memecah kesunyian yang cuma diganggu oleh percikan air yang dibelah oleh bot yang kami naiki...erk...asal bahasa aku ni macam bahasa novel...erk...tu luahan hati khairul dan mungkin beribu lagi orang macam dia yang benar2 bersyukur dapat keja mcm ni...duduk ada orang masak...tido ada air cond...keja relax...pastu keja pun 2-3 jam je sehari...gaji yang 3x ganda dengan kerja yang sama kalau kat darat...dan seperti yang aku sering katakan dalam episod yang lepas2, cuma yang tak bestnya keja kat laut ni ialah jauh dari orang yang kita sayang...keja tak mengira waktu cuti kat darat termasuk hari raya...dan tak boleh bersegera balik ke darat kalau ada kematian saudara terdekat atau ahli keluarga termasuk anak bini dan ibu bapa sendiri...

penat dah nak menulis...lain kali pulak...report aku pun tak siap lagi...adehh...


*kpd sayangku...luv u so much :)

3 comments:

Katak Hijau said...

balik cpt2 ok.. :)

Mie Fisher said...

ko ptt beli sri gaharu abg aku jual tu..hilang ssemua gatal2...kui3

Joe Black said...

ira : uhuhu...pam sebek...iskk :((

mie : sri gaharu minyak lintah ada?erk...