بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Tuesday, May 3, 2011

At Least A While


ok...takpe...aku sabar...aku sabar...sabar je tunggu diorg ni abeskan keja diorg baru aku bole buat keja aku...semalam cakap lain...hari ni plan lain...takpe...memang selalu pun macam tu...aku je yang nak kena mengalah dengan orang...bukan sebab aku dayus, atau penakut atau pondan atau jauh sekali bapok dan gay...aku cuma malas nak gadoh dengan orang...sebab aku ni lain sikit, sikap aku dan perangai aku ni jenis kalau dah gadoh dengan orang memang sampai mati pun aku tak akan berbaik semula dengan orang tu...dan aku rasa sikap macam ni boleh menjerumuskan aku untuk masuk ke neraka...

Memutuskan silaturrahim pula hukumnya haram dan dikira melakukan maksiat besar sehingga mendapat laknat dari Allah SubhanahuwaTa‘ala, sebagaimana firmanNya yang bermaksud:



“(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan-jika kamu dapat memegang kuasa-kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?.

(Orang-orang yang melakukan perkara-perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya.”
(Surah Muhammad: Ayat 22-23)

dan sabda Nabi yang bermaksud:

“Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim.”

(Hadith riwayat Muslim)


tapi orang2 zaman sekarang ni aku tengok senang2 je nak mulakan pergaduhan..."ahh...aku taknak maafkan dia sampai bila2"...tu kata2 yang aku selalu dengar kalau diorg bergadoh...nampak macam takde menda je ayat tu...ok...aku tak puas hati kat ko sebab ko ada buat salah dengan aku...pastu aku tak maafkan ko...ok la...ok...isu dia disini...pertamanya memaafkan...kenapa ada istilah tak nak maafkan? sebab istilah memaafkan itu adalah istilah yang sering digunakan dalam agama Islam...bermaksud memaafkan tu adalah satu bentuk ibadah yang mulia yang kalau kita tak maafkan tu macam merupakan satu dosa yang besar...nape kita tanak maafkan orang lain?sedangkan ada ke bezanya pada kehidupan kita bila kita tak maafkan orang tu?ooo...kalau tak maafkan tu nanti biar orang tu kalau mati esok masuk neraka...begitu?abih tak kira pulak kalau kita tak maafkan orang pun kita akan masuk neraka jugak bila orang tu dah mintak maaf kat kita?ooo...mungkin kita akan rasa puas hati kalau tak maafkan orang lain sebab nanti orang yang buat salah tu akan masuk neraka...abih kita ni masuk syurga sangat ke kalau tak maafkan orang tu?ok...persoalan disini sangat simple tapi berbelit2 sebenarnya...kalau nak diikut kat kes diatas...ada 2 cara yang jelas dan mudah nak masuk neraka...pertamanya sebab dia tak memaafkan saudaranya yang dah buat salah kat dia...keduanya sebab bila marah dan tak memaafkan orang lain...secara automatik dia sebenarnya dah memutuskan silaturrahim secara tak langsung...

"sebenarnya kalau dilihat dari aspek facebook pun sebenarnya kita lebih banyak ciri2 nak masuk neraka...contohnya delete kawan2 dari frenlist kita sebab bengang dan tak puas hati dengan kawan2 kita tu...nampak macam takde menda...ok..."aku tak puas hati dengan ko sebab ko tak bawak aku jalan2...ko asik bawak usin je...jeles tau aku tengok...ko kan tau aku suka jalan2...makan2 2-3 sudu pastu aku tak nak makan lagi...ko kan tau aku suka kalau ko belanja aku selalu...tapi kenapa ko bawak usin je? dari aku terus sakit hati tengok ko dengan kekasih ko jalan2 bawak usin pastu ko upload pic ko jalan2 tu, lebih baik aku delete ko"...erk...ni contoh nape diorg delete kawan2 diorg yang lain...kat sini nampak jelas nape dia nak delete kawan dia...sebab tak puas hati dan sakit hati...pastu dia delete kawan dia...dan memutuskan silaturrahim sebab sakit hati punya pasal...dia delete sebab taknak sakit hati lagi tengok kawan dia gi jalan2 tak bawak dia...

"sapa nak bawak ko kalau ko ni jenis suka membazir...makan 2-3 sudu pastu ko tanak makan dengan alasan tak sedap...padahal ko kat umah ko nasik makan dengan kicap dan ikan masin pun ke belasah 3-4 pinggan...pastu ko ni suka pulak laga2kan orang...ko suka pulak nak pisahkan aku dengan kekasih aku...pastu ko ni jenis mulut macam pan*** ko sendiri...bukak tutup bukak tutup kuar masuk kuar masuk dengan benda yang berbeza dan lain2 tapi citer tu semua tak betul...ko tambah2kan citer ko biar jadi sedap...dan biar orang respect kat ko kononnya ko tau semua benda pasal aku...pastu ko ni jenis mengada2 lebih...pegang barang pun pakai hujung jari...macam jijik sangat semua benda yang ko pegang...benda lain ko pegang macam tu aku ok lagi...tapi bila makanan ko buat macam tu, apa lagi makanan tu aku yang bayar (erk...ni bukan nak mengungkit) aku jadi panas...aku tak suka perangai ko yang macam orang kaya tu padahal ko pun susah jugak macam aku dan mungkin jauh lebih susah dari aku...aku tak suka kawan dengan orang yang suka mengambil kesempatan atas orang lain...aku tak suka ko fitnah aku ke sana dan ke mari...aku tak suka tengok status kau yang dari awal ko register fb sampai time ko delete aku, ko asik tak puas hati atau marah atau terasa atau bengang dengan orang lain...kalau ko tak puas hati...ko bole sound org tu direct kat luar...bukan kat public...aku tak suka ko yang bila aku sound je kau cepat2 kuarkan air mata palsu ko tu...mula2 kenal ko memang aku terpedaya...tapi ko tak sabar...ko cepat sangat tunjuk belang ko...ko bengang aku kuar dengan usin kenapa?sebab tak bawak ko, ko jadi bengang dan sakit hati kenapa?kalau perangai ko baik...orang suka kawan dengan ko...ko takyah kuar duit pun orang akan belanja ko...tapi ni dah la orang belanja (erk sekali lagi bukan nak mengungkit) pastu perangai kau macam gamp****...sapa nak kawan dengan ko...bukan sekali dua aku bagi nasihat kat ko...tapi ko tak ikut...tangungjawap aku pada Tuhan dah terlepas sebab aku dah nasihatkan ko...aku tak pernah nak putus sedara dengan ko tapi ko yang delete aku dulu...tapi ko toksah bimbang ah...aku dah maafkan dosa ko dah...selebihnya adalah antara ko dengan Tuhan..."

senangkan nak masuk neraka? sedangkan nak cium bau syurga pun susah...apa lagi nak masuk syurga...benda2 ni macam lumrah je...bila kita peratikan macam takde menda...main cakap je apa yang kita suka...tapi bila dikaji dari aspek keIslaman...menda kecik tu lah yang akan membawa kita ke neraka...dan sebab tu la aku tak suka sangat bergaduh dan bermasam muka dengan orang lain dan menghindarkan pergaduhan dan aku pesan benda yang sama kat kekasih aku...dan sebab tu jugaklah aku tak suka sangat nak cari kawan baru atau berkawan atau bermesra dengan ramai kawan sebab nanti makin ramai kawan makin ramai pulak kita tak puas hati dan terasa hati...tapi orang yang suka nak rapat dan nak berkawan dengan kita...nak tak nak kita terpaksa jugak terima kehadiran diorg dalam hidup kita...dalam Islam sendiri dah cakap kita hidup dalam dunia ni kena bermasyarakat...kita tak boleh hidup sorang2 dalam dunia ni..."ahh...aku boleh hidup sorang...aku tak perlukan sesapa dalam dunia ni"...masa ko sihat...masa ko ada duit...masa ko senang...masa ko ego LC...masa ko marah memang ko akan cakap macam tu...cuba ko bagitau aku macamana ko nak hidup sorang2...takkan ko nak tanam padi sendiri utk dapatkan beras?takkan ko nak tanam ubi sendiri sebagai alternatif kepada nasik? takkan ko nak duduk usa utk tanam gandum utk dapatkan tepung...takkan ko nak rawat sendiri air sungai untuk dapatkan air minuman yang bersih? takkan ko nak jalan kaki je pegi mana2 bila takde orang yang cipta kereta, bas, basikal atau motor ego LC...mana ko nak cari ubat kalau ko sakit?...ko nak keja kat mana kalau ko sorang2 je hidup dalam dunia ni... ko boleh hidup sorang2 dalam dunia ni..."you may live...at least a while"...kata William Wallace...tapi kejap je la...lepas tu tak lama tu ko akan padam samada sakit atau kelaparan...tu sebab kita tak bole berlagak...ada 2 maksud bila sebut hidup sorang2 ni...pertama hidup bersendirian dan tak pedulikan orang lain yang hidup dalam dunia ni (ni dia bersedirian mungkin sebab dia marah kat kawan2 dia atau kaum keluarga dia semua dah mati...tapi kawan2 dia mesti ada lagi...erk...memang mustahil untuk dia hidup sorang2 sebenarnya)...kedua adalah tinggal dia sorang je dalam dunia ni...semua orang dah mati...

so takyah berlagak la kalau ko kata ko bole hidup sorang2...tu semua hanyalah kata2 bangsat untuk meninggi diri...kata2 orang yang bongkak yang suka cakap besar...mulut celupar bontot ayam...tapi aku selalu cakap macam tu...cuma berbeza maksud dia...aku selalu cakap macam ni..."kalau dah takde sesapa dalam dunia ni yang nak berkawan atau bersedara  dengan aku pun takpe (maksudnya disini ialah kalau orang lain tak leh nak terima aku dalam community college diorg...bukan aku yang buang diorg dan aku terpaksa hidup sorang2 dalam dunia ni)...sebab aku masih ada Tuhan yang akan sentiasa berkawan dengan aku dan menolong aku selama aku tak buat sesuatu yang bercanggah dalam Islam...

"Hasbunallah wani'mal wakil "
(Cukuplah Allah sebagai penolong kami, dan Allah adalah sebaik-baik tempat bersandar). 
Surah Ali `Imran (3): 173


*kpd kekasihku...abg syg xxx sgt2...erk...huhu...statement biar orang jeles kalau baca....hua3...

4 comments:

Mie Fisher said...

sapa jeles dgn usin tuu...ayu ke?

Katak Hijau said...

uihh.. marah nampak..hahaha

Atirah Tyra said...

mmg arr org yg men delete2 tu ego LC.erkk.....>>>>>

Joe Black said...

mie : ex bff jeles kat usin...wakkakaka

ira : erk...maan de marah...abg suka je kena delete...kurang skit dosa...hhuhu


tira : tu la...tira pun ego LC jgk...erk...hak3