بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Thursday, May 5, 2011

Dia Yang Pimpin Aku

dalam dunia ni, kita tak bole lari dari terlibat secara langsung dan secara tak langsung dengan orang2 dipersekitaran kita...kadang2 kita rasa seolah2 malas nak fikir keadaan orang2 tu...tapi sebagai seorang manusia ni, kadang2 kita tak boleh lari dari bertanggungjawap sebagai seorang anak...seorang kakak atau abang...seorang adik...seorang cucu...seorang sepupu...seorang anak saudara...seorang kawan...seorang pekerja...dan paling tidak pun sebagai seorang Islam kalau yang beragama Islam...dan sebagai seorang dari orang2 diatas tu...tahap tanggungjawap dia berbeza2 pula...ambil satu contoh, sebagai seorang anak, kita bertanggungjawap untuk menjaga kedua orang tua kita bila mereka sudah tua atau bila mereka susah...ini dianjurkan dalam Islam sendiri...kita boleh lari dari memikirkan tanggungjawap utk menolong kedua ibu bapa kita yang dah tua dan tak mampu nak buat kerja kuat lagi...tapi...sejauh mana kita lari...sejauh itulah juga ingatan pada kedua orang tua kita akan terus menghantui diri kita...aku tak pasti dengan orang lain...tapi itu lah yang aku rasa bila aku tak berkesempatan nak jenguk kedua orang tua aku...bukan aku taknak balik kampung...tapi kerana keja aku yang macam ni agak tak memungkinkan aku untuk jenguk diorg...keja aku ni bukannya takde planning...ada planning...tapi selalu hancor lebor...mula2 plan gi laut hari ahad...pastu bila sampai hari sabtu tu, cancel gi hari ahad...naik pulak hari selasa...tunggu lagi untuk hari selasa...dan bila tunggu untuk persediaan hari selasa...bila sampai hari isnin tu, boss inform lagi, tak jadi naik hari selasa...naik hari khamis pulak...kat sinilah sebenarnya masa aku banyak habis...habis kat standby je tunggu naik laut...tapu tak naik2 jugak...dan kat sini jugaklah kekadang orang lain tak faham dengan keja aku..."eh...hari buruh pun keja ke?"...malas aku nak jawap soalan tu...kecuali kalau soalan tu datang dari mulut mak aku...nak tanak terpaksa jugak la aku jawap...adehh...

"kau cuti la lama sikit...4-5 hari ke...mak nak mintak tolong repair xxxxxx...pastu nak mintak ko tolong buat xxxxxx...pastu nak mintak ko tolong pasang xxxxxx....pastu nak tukar xxxxxx sebab dah rosak"...tu antara dialog mak aku kat tipon...dia nak mintak aku buat semua keja kat rumah aku kat kampung tu...bukan takde duit nak upah orang...tapi kadang2 benda kecik2 takkan nak panggil orang repair...lagipun aku ni jenis cerewet skit...nak2 benda yang aku bole buat sendiri...kalau upah orang pastu diorg buat jauh lebih buruk dari aku buat...memang aku membebel je kat mak bapak aku...nanti aku membebel nape tak tunggu aku balik baru nak baut benda2 tu...last2 diaorg akan cakap macam ni yang akan buat aku terdiam dan terkedu..."nak tunggu kau cuti tu ntah bila la agaknya...benda ni nak kena repair cepat...kau tu pulak tak balik2"...

aku rasa bukan aku je rasa macam ni...yang dah memang duduk dengan mak bapak diorg mungkin tak rasa benda ni...yang kerja diperantauan dan tinggalkan ibu bapa di kampung untuk mencari rezeki mesti akan rasa macam yang aku rasa...kalau mak bapak kita kuat lagi...sihat dan gagah takpe lagi...ni jenis yang macam aku ni...bapak aku dah uzur...umur dah 77 tahun...mak aku pulak dah 68 tahun...nasib baik mak aku ni gagah sikit...sedih pulak masa aku balik kampung hari tu...bapak aku ni dia macam dah jangka dia dah tak leh nak hidup lama...kesnya gini je...masa ada hari tu bapak aku tinggal sorang2 je kat rumah sebab mak aku gi hospital nak ambik ubat...tetiba makcik aku yang atas bapak aku ni...iskk...begegar katil aku bila chopper tu landing kat atas tu...erk...iklan chopper jap...ok kita sambung...makcik aku ni aku panggil dia wak lu entol...erk...kekasih aku suka ni kalau aku sebut nama wak entol (erk...nama sebenar dia korang jangan tanya aku la sebab aku pun tak tau...erk..)...dan dia akan mengajuk dengan slang jawa dia sebut nama orang tua tu "wak enthol" yang nak taknak membuatkan aku tergelak dengan lawak kekasih aku tu...huhuhu....rindu kat kekasih aku...erk...skip2...ok sambung balik...wak entol ni dia datang rumah bapak aku...tanya sijil nikah dia mana...sebab, kan wak entol ni laki dia baru pas meninggal...pastu kan ada duit dalam ASB la...dalam tabung haji la...semua diorg tak leh nak bagi2 sebab tak de surat nikah...korang bayangkan la...bapak aku je pun lahir tahun 1934...kakak dia mesti la lebih awal dari tu...mana nak cari surat nikah yang dah berusia hampir 60 lbh tahun tu (aku andaikan wak entol tu tua beberapa tahun je dari bapak aku dan dia kawen umur belasan tahun...erk)...tanpa surat nikah tu, takde bukti yang wak entol tu adalah isteri kepada suaminya...dan oleh sebab tu lah bapak aku dah ambik inisiatif untuk transfer semua cash yang dia ada ke dalam satu bank yang atm kad dia abg aku pegang...maknanya kalau jadi pape duit tu masih boleh dikeluarkan la untuk kegunaan mak aku nanti...yang tanah2 semua dia awal2 lagi dah pegi pesuruhjaya amanah raya untuk dibagi2kan bila dia dah tak ada nanti...

erk...sambung balik citer tadi...sedih pulak masa aku balik kampung hari tu...aku bawak bapak aku gi tabung haji...dia nak kuarkan semua duit dia...aku terpaksa pimpin dia takut dia jatuh....dia tu dah tak kuat nak jalan...pakai tongkat pun takut dia jatuh...aku selamba je parking keta tengah2 jalan tu pastu pimpin bapak aku yang lebih kurang 25 tahun dulu...dia yang pimpin aku jalan2 kat bandar batu pahat ni...baru je rasanya aku jalan2 sambil bapak aku pimpin tangan aku jangan sampai kena langgar keta kalau jalan2 kat bandar bp tu...tapi hari tu...aku pulak yang pimpin tangan bapak aku...cuma bezanya aku pimpin dia supaya dia tak terjatuh dan dia pimpin aku 25 tahun dulu supaya aku tak kena langgar dengan keta...dan dari kecik sampai aku boleh berdikari dia jaga aku...makan pakai aku...dan masa dah keja pun yang masa tu baru2 keja...dia bagi lagi duit kat aku sebab aku takde duit sangat nak beli keta pertama aku...erk...tapi aku bayar balik la duit tu...tapi...maknanya...dah keja pun dia tetap support aku supaya aku tak hidup susah...ini lah masanya untuk aku balas balik jasa2 dia...selagi dia masih ada didunia ni...tapi...keadaan kerja pulak tak mengizinkan aku untuk selalu jengok dia..."nape ko tak bawak dia tinggal dengan ko je joe?"...pertamanya sebab kan keje aku selalu gi laut...kalau aku gi laut...nanti diorg tinggal berdua pulak...lagi susah sebab tak ramai orang bole tolong sebab tak kenal sapa2 kat sini...keduanya...org tua ni...seburuk mana rumah diorg pun diorg tetap nak duduk kat rumah diorg kalau boleh hingga menghembuskan nafas terakhir...bukan takde adik beradik aku yang offer dia duduk sekali dengan diorg...tapi...setiap orang perangai dia kan berbeza2...aku rasa dalam ramai2 adik beradik aku...takde sorang pun yang mak bapak aku suka dok rumah diorg lama2...kecuali kalau terpaksa sebab kena jaga anak diorg time diorg gi kursus dan sebagainya..."kalau kita dah kawen...nanti kita ajak mak bapak abg duduk dengan kita eh"...terngiang2 kata2 kekasih aku bila aku citer pasal mak bapak aku yang tkde sapa nak jaga kat kampung tu...mulia sungguh hati kekasih aku tu...tu sebab aku sayang sangat kat dia...dia punya keadaan pun tak jauh beza dengan family aku...sebab tu dia boleh rasa apa yang aku rasa...dan memang dari aku muda2 dulu aku memang nak cari seorang...diulangi seorang saja bakal isteri yang bukan saja boleh terima aku sebagai suaminya...tetapi juga boleh menerima mak bapak aku dan family aku keseluruhanya dalam hidup dia...bila dah kawen...mak mentua pun dah jadi sama dengan mak sendiri...hukumnya sama je...dan sudah tentu dia harapkan benda yang serupa juga dari aku...agar aku boleh menerima keluarganya juga bila aku bersama dengan dia satu hari nanti...insyaAllah...aminnnn....

dan tentunya...erk...tentu menda ek...erk...ntah la...takpe la...pakai ayat lain...erk...tapi macam aku cakap tadi la...kekadang situasi kita...tidak memungkinkan kita untuk berada setiap masa dengan diorg walaupun kita memang nak sangat untuk berada dengan diorang selama diorg masih hidup ni...kita bukan superman...atau superwoman...kita manusia biasa yang kadang2 tak dapat lari dari realiti hidup...kita sendiri pun ada masalah kita jugak...ada batas2 tertentu yang tak memungkinkan kita untuk menolong diorg setiap masa walaupun disaat diorg memang benar2 memerlukan kita...inilah namanya kehidupan...kalau 25 tahun dulu...aku tak pernah kenal yang namanya masalah...aku rasa dulu aku ada jugak masalah kot seingat aku la...tapi kebanyakkan masalah tu semuanya dah diuruskan oleh mak bapak aku kot...dan bila aku dah tua besar ni...barulah aku tau macamana peritnya jadi orang besar ni...macamana rasanya mempunyai tanggungjawap sebagaimana mak bapak aku dulu...tak semua yang kita nak kita boleh dapat...mungkin boleh dapat...cuma cepat dengan lambat je...dan semua orang akan melalui fasa yang macam aku rasa ni...cuma samada diorg sedar atau tak je...dan sebagai manusia biasa yang banyak kelemahan dan kekurangan...belum tentu kita bole tolong mak bapak kita khususnya dan orang lain amnya setiap masa sebab kita sendiri pun kadang2 memerlukan orang lain untuk menolong kita...

hah!!! letih buat karangan hari ni...esok aku nak kena naik bot...pegi 3 jam...balik 3 jam...wat keje 2 jam...cukup 8 jam...mabuk free la aku jawapnya...harap2 pil tahan mabuk tu boleh mengatasi masalah aku seperti selalu...dan dah tak lama dah untuk aku pulang ke darat untuk bertemu dengan kekasih aku yang tercinta...sambil mancing ikan puyu dan minum cool blog...erk...nak stop kat sini la dulu...aku nak setelkan copy game dengan movie star wars dari external hard disc khairul...iskk...Star Wars episod 2 takde..."the Phantom Manace"...yang lain semua complete...adess...kena suruh usin download ni...PERHATIAN KEPADA USIN!!!!...KALAU AKU BALIK DARAT NANTI KAU TAK DOWNLOAD CITER STAR WARS NI, MAKNANYA KO TAK BACA ABES BLOG AKU KALI NI...!!!!! huhuhu...pasni aku tau la dia baca sampai abes ke tak blog aku...orang lain jgn bagitau dia ek aku ada sampaikan msg kat dia dalam entry kali ni...aku nak tengok dia scroll je ke atau dia baca abes blog aku ni...kwang3


*kepada kekasihku...sabar la sayang...kita pun ada masalah kita sendiri...kita tolong lah semampu kita...insyaAllah...Tuhan akan mudahkan segala niat baik kita...aminnnn...:)

3 comments:

Katak Hijau said...

panjang.. pinau mata.. hoh!! huhu

Mie Fisher said...

maaf joe..aku xdpt baca smpai abis..sekiann...erkkk

Joe Black said...

ira : dah lama tak tulis panjang mcm ni...huhu...

usin : takde alasan utk ko tak download citer tu...erk...