بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, March 26, 2011

Permata Yang Hilang


korang jangan suka sangat bila baca tajuk entry aku kali ni...entry ni takde citer pasal 18SX punya...ni aku nak citer ni...err...petang tadi...aku gi sini la ni (sila rujuk gambar2 kat bawah ni)...tempat ni dah agak lama aku teringin nak pegi...hari tu pegi jugak...tapi dapat amik gambar dari pagar luar je sebab masa tu dah magrib...orang yang keje kat situ semua dah balik...ada jugak yang dah ada kat masjid masa tu...mula2 aku nak buat entry ni macam versi citer alien tu tapi takut pulak aku kang kena saman dengan muzium negara sebab melaporkan citer yang tidak benar...dan utk mengelakkan dari dikenakan saman malu...maka aku dengan ini melaporkan apa yang aku tau pasal lawatan aku tadi...erk...tanpa basa-basi lagi mari kita jelajahi gambar2 yang aku dah amik tadi:

ni pic pintu masuk ke dalam muzium tu...masa aku masuk tu takde orang yang jaga...pastu ada buku pendaftaran kat situ...aku dengan bangganya tulis la semua butiran yang diperlukan kat dalam tu...erk...sebelum tu lagi masa nak masuk kat pagar luar dia ada satu pondok jaga...korang kena serahkan ic kat situ sebab pakcik tu nak rekod kan dalam buku dia...ya la...mana tau korang hilang dalam tu...nanti kan dia bole cari...aku dah kaji2 dah...potensi utk hilang dalam muzium tu amatlah tinggi...sebab tu masa register tu korang kena tinggalkan no hp sekali...mana la tau kan...kot2 kena sorok dengan antu kopek ke...erk...

erk...korang tak yah la tanya aku benda apa dalam gambar kat atas ni sebab aku macam tak sempat nak baca apa yang dia tulis...aku tergesa-gesa amik gambar tanpa sempat baca description dia pertamanya sebab aku sampai sana pun dah pukul 4.30 pm...dia tutup pukul 5 pm...so aku amik je apa2 pic yang sempat...keduanya sebab tempat ni bila aku masuk rasa macam lain macam je...seram sejuk pulak bila berada kat dalam tu walaupun pada hakikatnya aku rasa panas sebab terpaksa memanjat anak bukit dalam usaha utk sampai ke bangunan ini...

kalau dalam versi alien, aku akan kata ni la telur2 alien yang tergantung2 sementara nak tunggu dia menetas (sila rujuk gambar diatas)...erk...kalau dalam versi sebenar dia...benda ni sebenarnya beg nak isi biji timah tu kot...erk...yang ni pun aku tak abes study jugak...dah tu ko pegi sana wat pe?erk...aku datang nak pegi amik gambor je la...adehh...

ni la bom2 jangka yang masih belum meletup ketika tempat ini ditemui....erk...tak la...ni la errr...apa ntah ni ek...macam pressure gauge pun ada...

ni la machine gun yang digunakan utk memerangi alien kat stesyen angkasa lepas tu...erk....isk...bukan la...ni nampak macam mesin larik manual je...aku pun amik gambar dari jauh je...korang nampak tak ada macam tulisan yang diorg framekan yang diorg letak kat bawah tu?tu la description dia yang aku tak baca tu...iskk

ni la tangga menuju ke headquarters induk alien tu...yang keje dia betelur tu je...erk...iskk...ni tangga gi tingkat dua bangunan muzium ni...

ni pintu masuk ke dalam lombong tu...nampak macam citer indiana jones atau national treasure je bila berada kat sini...

ni la salah satu dari trolley utk mengangkut bijih2 timah tu...indiana jones pakai benda ni la masa berlakun citer   
The Temple of Doom ke Raiders of The Lost Ark ntah...aku pun lupa sebab banyak sangat sequel dia...

ni la antara ular2 yang terdapat dalam kapal angkasa alien tu...erk...iskk...ni hose air la diorg guna dulu untuk cuci bijih timah...kot...erk...

erk....ni bukanlah kapal angkasa alien seperti yang korang fikirkan tu...

ni suis lampu zaman dulu2...kat umah aku semuanya aku dah tukar dengan rekabentuk moden...aku rasa ramai diantara korang yang hidup dizaman lepas2 merdeka ni yang tak pernah nampak suis lampu macam ni kan?

ooo....baru aku tau lepas baca kat atas ni, rupa2nya basikal kecik roda tiga yang kekasih aku dok bergambar tu anak manager lombong ni punya...agaknya rumah tu rumah dia kot?erk...

erk...macam ada orang berdiri kat situ...sapa dia ek?erk...aku rasa cuma aku dengan kekasih aku je pelancong kat dalam muzium tu masa tu...erk...misteri ni...erk...

 ni la rupa bijih timah tu...erk...bukan gelas tu...yang kat dalam gelas tu la...

 ini lah antara batu2 permata yang terdapat dalam muzium tu...erk...

 ni la peti besi yang dijumpai kat area lombong tu kot...erk...

 salah satu tempat yang mengerikan kat situ...

mula2 aku rasa macam nak masuk belek2 dalam opis ni sebab nak amik pic type writer tu dgn lebih dekat lagi...tapi bila aku mula melangkah je kat dalam bilik ni aku rasa macam ada org yang memerhatikan aku selain kekasih aku...erk...so aku amik je la gambar dari luar...tetiba meremang bulu roma kalau masuk area ni...erk...

kalau korang termasuk dalam tempat ni, mesti korang terkejut bila korang tengok atas...bak kata org ganu, "kejuk kite" ...dan kalau org klate pulak, "kejuk kawe" ...erk...


 salah satu pemandangan yang menyejukkan mata, hati dan perasaan

 kawasan ini dikelilingi bukit bukau dara yang meredupkan mata

patutnya pic ni duduk kat atas sekali, tapi aku macam malas nak reposition pic2 ni semua...erk...dan nasib baik jugak aku macam dengar samar2 suara pakcik yang jaga kaunter tu suruh aku amik pic ni...mungkin tak lengkap kalau tak amik pic ni kot...baik pakcik2 yang keje kat sini...dah tak ramai orang baik dalam dunia ni...tapi masih ada lagi...erk...

Sg.Lembing jelas kelihatan dari salah satu tingkap muzium ni yang masih terbuka petang tu...errr...kekasih aku penah nampak ada brader tu dapat ikan jelawat besar kat situ...nak kena sungai tu...hmmm...

 erk...pokok ni...aku suka...erk...

2 ekor burung pipit rumah kat atas pondok pengawal ni seolah2 menggamit aku utk kembali semula ketempat yang agak mengerikan ini...erk...

 lorong pejalan kaki pelawat utk menuju ke bangunan muzium

 salah satu pemandangan menarik kat sini...boleh buat iklan salem high country kat sini...erk

 erk...bunga bangsa...erk..bunga raya...bunga kebangsaan kita semua...

 pemandangan berbalam2 bangunan muzium dilihat dari jauh

tampat parking keta...erk...bukan keta pelawat...keta sapa ntah...tak leh nak pegi kat keta tu sebab takde tempat jalan kaki nak gi sana...keliling tempat tu semua rumput...erk...


gitu lah serba sedikit citer pasal muzium tu...banyak lagi pic aku tak uplod sebab aku dah ngantuk...nak tido...err...kalau ada info yang tersalah tu harap dimaafkan jua kerana pengetahuan penulis yang terbatas disamping pengaruh2 dari filem barat yang menebal didalam sanubari penulis...sekian laporan dari bilik berita...




*kpd sygku...erk...len kali kita amik gambar kat sungai dia pulak ek...erk...

6 comments:

Katak Hijau said...

ok.. zasssssssss!!

Joe Black said...

erk...ok2...zeeewwwwwwwwssss.....erk

Mie Fisher said...

ni tmpt apa ni.bahaya tak sane?

Atirah Tyra said...

usinnnnnnnn...usinnnnnnnnnn....usinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.....

Rynn Mazlan said...

tmpat2 alien?isk3 sabo je laa...tp cantik tempat tu..... kalo wat lawatan kak limah besh jgk tu

Joe Black said...

mie : ni kat kapal induk alien kat angkasa lepas ni mie...ko rugi tak ikut aku...ni diorg kena langgar dgn space ship kat kapal induk ni baru bole meletup ni...macam citer independence day ni...erk...

tira : meowwwwwwwwwwww...meowwwwwww...

mimi : erk...ni mmg tempat alien betelur ni...erk...