بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, December 12, 2010

Sabar

dah takde perasaan lain dalam hati aku selain rindu yang amat sangat pada kekasihku...tak ada apa yang terlintas dalam fikiran aku selain ingat kat dia...tak pernah aku duga, perkenalan yang genap setahun akan menjadi sebegini rupa...namun segalanya harus aku dan kekasihku laluinya dengan penuh kesabaran...

bukan sedikit yang tak nak menyokong aku kali ni...benarlah kata-kata kekasih aku..."teman masa suka senang dicari, masa menangis semua lari"...peristiwa yang berlaku benar-benar membuka mata kami berdua...disaat inilah kami terpaksa menilai semula kedudukan mereka dihati kami...kami tak berharap mereka menceriakan kami setiap masa...kami tak berharap mereka akan menyelesaikan masalah kami...kami tak berharap mereka akan menolong kami...kami tak mengharap simpati mereka...cukuplah dengan bertanya khabar dan memberi kata-kata semangat...amat kami hargainya...

sungguh banyak hikmah yang Allah tunjukkan atas apa yang berlaku...sebagaimana yang sering aku dambakan dan aku jangkakan...hikmah-hikmah disebalik apa yang berlaku adalah benar-benar diluar jangkaan aku...tidak keterlaluan kalau Allah turunkan ujian dan dugaan yang semacam ini pada aku dan kekasihku berbanding dengan nikmat yang Allah kurniakan...subhanallah...Allah Maha Mengetahui...Dia lebih mengetahui kalau aku dan kekasih aku memang mampu untuk lalui semua dugaanNya...ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Baqarah:286 yang bermaksud “ Allah tidak membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya”...walaupun pedih...tapi hikmah yang Allah tunjukkan adalah jauh lebih hebat dari dugaan dan ujian yang diturunkanNya..."Ya Allah...aku bersyukur atas segala nikmat dan dugaan yang Engkau kurniakan kepada aku dan kekasihku"...

Alhamdulillah...aku dah boleh menarik nafas lega...walaupun aku tak lagi dapat bersama dengan kekasihku seperti selalu...namun aku yakin...kebahagiaan ada dihujung sana...aminnnn...kami perlu bersabar untuk sedikit masa lagi...dan sesungguhnya...Allah telah tunjukkan pada aku hikmah sifat sabar...dan benarlah firman Allah dalam surah Al Nasyrah ayat 1-8 " …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….” ...dan sesungguhnya...sedikit sebanyak, kemudahan itu telah Allah tunjukkan...alhamdulillah...dan kepada Allah sajalah tempat aku bermohon dan tempat untuk aku meminta pertolongan...

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” ( al-Baqarah: 45)

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” ( al-Imran:139)

“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”( Yusuf : 12)

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” – (al-Baqarah: 216)

Rasulullah saw. bersabda:

“Sesungguhnya semua amal hanyalah tergantung dengan niat, dan sesungguhnya setiap orang hanyalah memperoleh yang ia niatkan. Maka barangsiapa hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya akan sampai kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa hijrahnya karena keduniaan yang ditujunya atau karena seorang wanita yang akan dinikahinya, maka hijrahnya akan sampai pada tujuan hijrahnya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

sungguh besar hikmah sabar dan redha yang telah Allah tunjukkan kepada aku dan kekasih aku...bersangka baiklah pada Allah...sabar dan redhalah dalam menghadapi dugaan dan ujianNya...Allah dah tunjukkan pada aku...semoga kamu semua mendapat petunjuk dan pengajaran dari peristiwa, ujian dan dugaan yang Allah kurniakan kepada kami...sesungguhnya ketakwaan kepada Allah adalah cahaya dan jalan kejayaan...


*kpd kekasihku...kita harus bersabar...sikit je lagi...mudah-mudahan Allah mudahkan segala urusan kita...aminnnn...abg sayang kamu sangat-sangat  ;)

7 comments:

Anonymous said...

abg joe. maaf kalau ty x cakna sgt. tp ty da hilang kata2 , x thu nak bg smgt mcmne kat abg joe n kak ira, sbb kalo kena kat ty pon, mmg sgt sedih. ty blh doa je moga2 abg joe n kak ira dpt kebahagiaan.


:(

Joe Black said...

ty jgn risau...ty tak termasuk dalam golongan tu... ;)

Marky Jaha said...

aku rase aku termsuk dlm golongn yg x ckna tu..hehehe..seumpama bile Rasulullah s.a.w tertinggal bacaan qunut dlm sembahyang subuh, baginda menerangkan "aku bukan terlupa, tetapi aku dilupakan"..segalanya adalah perintah Allah s.w.t..kaku,gerak dan semua af'al adalah dr kehendak dan kudratnya..kite hanye boneka..skrip hidup kita di LOH MAHFUZ telah lama siap dengan skali KUN.sesunggunya ujian yg trun, spertimana sblm ni, hanye lah ujian smetara yg dtg silih berganti,mungkin arini Dia hanye menarik kebahgiaan kamu berdua hanye sejenak, dihadapan nnti, wallahualam..semuga semuanya akan baik2 sahaja...setiap org punya pengalaman dan rase ujian yg berbeza2...mngikut tingktan dan martabat seseorang itu disisiNya..ade yg mmpu bercerita dan ade juga yg x mmpu mngeluarkn kata...sbb sakitnye rasa didalam hati tidak bleh diterjemahkn dengan bahsa dan kata2..ianya adalah tnpa huruf dan tnpa suara...ape yg penting, jgnlah mengeluh dikala ditimpa bencana...crilah IKHLAS dlm menerima REDHA...Allah mncipta kite bkn utk melihat kita derita...ape guna dia dia mnjadi Tuhan kalau hanya utk menzalimi kita..Innaloha ma'assobirin...tacapkan pd hatimu wahai kawan!muga SINAR bertemu CAHAYA..Nur Muhammad (kita) bertemu Nurullah (Dia)....

Joe Black said...

aku tak larat...aku letih...aku tak mampu...aku dah tak kuat...I'm too old for this...jasad aku sihat...tapi jiwa aku merana...hati aku sakit...aku hanya boleh terus mengharap...berdoa...dan berserah...adakalanya aku tak boleh nak berusaha...tak boleh nak buat apa-apa...pergerakan aku terbatas...aku hanya mampu pasrah...membiarkan benda-benda ni datang dan berlalu...kesudahanya masih tak pasti...semuanya bergantung pada masa...tapi masa bukan lagi temanku...aku tak pernah rasa yang semacam ini sebelum ni...tak ada siapa boleh tolong aku kali ni...aku keseorangan pada waktu ini...keseorangan menghadapi dan melalui rasa yang macam ni...aku tak boleh menipu diri aku untuk berpura-pura macam tak ada apa-apa yang berlaku...aku manusia biasa...yang penuh dengan kekurangan...masih adakah sinar untuk aku nanti? aku lemah tanpa dia disisi...tolong aku pise...jangan biarkan aku sendiri...jangan biarkan aku bersendirian...inikah balasan atas kesetiaan,kejujuran dan keikhlasan aku mencintai seseorang? aku keseorangan...termenung sendirian...mengenangkan nasib diri...menghabiskan sisa-sisa hidup aku...bersendirian...sendiri keseorangan...hold my breath as I wish for death...oh please God help me............ :((

Marky Jaha said...

another laila n qaisy love story...cume kalo bleh pengakhiran nye xnak la mcm laila dan si majnumnye (sesetngah org suke akn pengakhirannya disebabkn martabat si laila disisi Allah)...mncerminkn jgak martabat si majnum yg rindukan kekasih hatinya...ko x pernah keseorangn joe...sbb dia disana masih lg BERNAFAS dan dia juga merindui kau jgak(x mcm kisah si laila yg derita merindu sehingga meninggal dunia) ..itu la harapan kau..dan.dia juga mengharapkn keajaiban akn brlaku...antara kau dan dia...

Joe Black said...

aku memang tak pernah keseorangan sebab dia masih ada...tapi hakikatnya aku tetap keseorangan...sekarang...disaat ini...diketika ini...aku tak berdaya dah untuk melalui hidup aku sorang2...aku perlukan dia...aku lemah tanpa dia................ :((

Marky Jaha said...

nasron minnallohu fathum qareeb wabasiril mukminim...pertolongan Allah akan dtg dengan segera..khbarkanlah pada org2 yg beriman...insyaAllah..selagi ko masih berpijak di dasar keimanan yg pling dlam..ko x kn pernah keseorangan my fren :)