بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, December 22, 2010

Ketam Nipah

oh...ikan pari bakar yang ada sambal atas dia...sup cendawan campur taugeh...udang goreng kunyit...menu yang sedap tadi...dah agak lama tak makan makanan yang macam2 tu sejak aku berpindah kerja ke east coast region ni...dulu masa keje kat lumut...senang je nak makan benda2 mcm tu...ada je contractor yang nak belanja makan...tak yah mintak pun mesti ada yang ajak makan...kekadang kalau dah sampai nak dekat2 raya...sampai kena arrange time dulu...contractor ni belanja malam ni...contractor tu belanja malam esok pulak...kalau ada 20 contractor...takyah susah2 nak beli makan utk buka posa..."joe...jom I belanja makan malam ni"...kata diorg..."erk...ko nak belanja kat mana? aku tetiba je rasa takleh makan nasik...makan seafood bole?" aku tanya diorg pulak..."boleh la...u cakap je nak makan apa"...oh ok2...I rasa nak makan ketam nipah (kat tempat aku panggil ketam bangkang...ketam yang besar2 tu kalau masak nanti kulit dia jadi merah) la...I tak boleh nak makan ikan2 ni...kalau udang pun ok jugak...tapi takleh udang kecik...kena udang besar2...kalau tak nanti I sakit perut"...aku jawap mcm tu..."ok joe...set...malam ni I call u makan kat mana"...dulu senang je nak makan benda2 seafood ni...ni aku rasa tak kira rasuah pun sebab kalau diorg buat keje tak betul...aku rejek jgk keje diorg...lainlah kalau diorg wat salah pastu diorg belanja aku...pastu aku accept keje diorg...tu dah terang2 la rasuah kot...dan kalau time raya pulak...tak kira lah raya apa...mesti ada pulak dialog mcm ni..."joe...pinjam kunci keta u kejap...I nak alih skit sebab block jalan"..."erk...bila pulak aku park keta kat tengah jalan ni?"..."takpe...pinjam je kejap"...pastu masa aku nak balik keja je...tgk2 dah ada hamper dalam keta aku...tu kira apa ek? tapi bukan aku sorang dapat...semua member2 aku yang sama level dgn aku pun dapat jugak...lagipun aku tak bagi apa2 benefit pun kat diorg sebab diorg bg hamper mcm tu...kalau limau pulak jangan citer la...ada apek kat masai, johor tu aku selalu repair keta aku kat kedai dia...masa raya cina...dia siap hantar limau kat umah kakak aku kat pasir gudang walaupun masa tu aku dah tak dok kat pasir gudang lagi...best jugak kehidupan aku masa tu...murah rezeki...takde benda nak fikir masa tu...awek pun takde...masa tu time2 baru lepas kecewa la kononnya...lama jugak nak pulihkan semangat lepas kecewa dalam bercinta...dekat 6-7 tahun jugak tak bercinta...tak peduli sangat dgn cinta masa tu...sibuk keje cari duit dan sibuk mengabiskan duit make up keta...pastu gi mancing tiap2 minggu...ckp je kat mana ada siakap...kat mana ada kerapu...mesti aku pegi...belum tempat mancing udang galah lagi tu...dan tak lupa jugak kolam mancing berbayar...semua tu adalah kenangan yang tak terlupakan...

oh...itu zaman muda2 aku...zaman tak fikir sangat pasal nak berumahtangga...zaman nak enjoy sampai tak tau apa lagi nak enjoy...banyak masa aku terbuang kat outstation je...tak sempat nak cari awek...zaman dulu tak semudah sekarang utk on9...broadband pun diorg belum cipta lagi...masa tu fb pun blm ada lagi...yang ada dan paling femes cuma myspace...sapa ada myspace kira terer la...pastu chit chat kat mirc...tak sikit awek yang terjatuh cinta kat aku dan begitu pula sebaliknya...dan skrg ni...takde satu pun yang aku  masih contact...semuanya dah berkubor...aku rasa mesti diorg dah beranak pinak...dan mungkin diorg dah lupa tentang kewujudan aku kat muka bumi ni dan dalam hidup diorg...erk...tapi aku penah kena buat dgn pompuan..."parah...anak awak ni kena buat dgn org...diorg ni tak nak anak awak kawen sampai bila2...biar anak awak ni takde zuriat"...kata bomoh kat parit bakar kat mak bapak aku masa mak bapak aku pegi berubat nak tengok kenapa aku tak de keinginan nak berkawen dan yang paling teruk tu takde awek langsung pun masa tu...ntah lah...bukan takde nafsu kat pompuan...ada jugak bercinta tapi tak sampai setengah jalan aku jadi boring dgn diorg...walaupun diorg takde keburukkan apa2..."dua org yang buat kat anak awak ni...dah parah ni...tapi mintak maaf...saya tak boleh bagitau sapa yang buat"...kata bomoh tu lagi..."ada lagi yang paling teruk...diorg ni letak antu kat anak awak ni...nanti kalau ada orang pompuan tgk anak awak jadi tak selera...sebabnya...antu tu sendiri yang nak kawen dgn anak awak...takpelah...saya buatkan mana yang patut"...kata bomoh tu lagi...dan lepas aku berubat dgn bomoh tu...barulah cinta mula berputik dihati dan cinta aku berbalas pula...tapi lain pula jadinya...eh...nape diorg bomohkan aku sampai mcm tu sekali? apa dosa aku kat diorg...bukan aku penah buat diorg mengandung pun...paling kuat aku blah mcm tu je tanpa kata2 terakhir...ahh...takpelah...aku dah lama maafkan diorg...diorg tergerak utk buat mcm tu...Tuhan gerakkan hati diorg...tapi diorg hilang pertimbangan dan tak menggunakan akal dan buat aku jadi mcm tu...kot...

susah nak taip...sebab dia kecik sangat...erk...ni dialog mana ni? takpe...abaikan je...aku tercopy paste kat mana ntah tadi kata2 tu lalu masuk hinggap dalam telinga kanan aku...boss aku dah start cuti esok...dj blk kg esok...aku pulak nak gi mana esok?ntahlah...tgk lah kemana keta aku akan membawa aku pegi nanti...aku hanya control...keta tu yang akan bawak aku...lantaklah...

"teruskan kehidupan yang elok2 yer abg joe"...eh...mcm penah baca ayat tu tadi...kat mana ntah...kehidupan aku dah tak elok dah sejak akhir2 ni...hancor lebor...jubor lembu...namun masih ada lagi yang tak mengerti...untuk apakah sebenarnya...dunia...manakah arahmu...ahh...tu lirik lagu wings kot...lagu apa ntah...what should I do? just follow the flow...follow the path that you'll never know...nape tetiba cakap omputeh ni? ni la namanya 1 Malaysia...oh...1 Malaysia yang minyak naik harga lagi ke tu? oh bukan...ni la 1 Malaysia yang salam 1 Malaysia tu...oh...bila pulak diorg nak naikkan harga rokok lagi? I'm eager to see the price increase...oh...tunggu lah diorg umumkan bajet utk rakyat nanti...rakyat mana ntah yang tak isap rokok dan rakyat mana ntah yang akan menikmati bajet yang mcm tu...oh...harga gula naik lagi...sapa owner kilang gula kat Malaysia ek? kalau aku banyak duit kan bole bukak kilang gula...oh...ko ingat senang2 je ke orang nak bukak kilang gula? erk...bukak kilang gula bukan mcm bukak kilang guiness stout ke? bukan sapa2 je ke bole bukak kilang gula? ntah la...ko tanya la Robert apa ntah nama dia...mungkin dia ada jawapannya...

"the tough get going when the going get tough"...oh...aku tak tough...aku tak ubah macam bapok lorong antara bangunan courts mammoth dgn pam minyak petronas tu...yang mula memperdagangkan tubuh lepas pukul 11 malam...yang lenggang lenggok jalannya bole dilihat samar2 dari bilik tingkat 7 hotel shahzan inn..."makan pil perancang je kalau nak kulit gebu dan t**** yang besar mcm pompuan...bontot pun bole besar dan tonggek kalau mkn pil tu"...kata bapok yang kulit dia putih gebu mengalahkan pompuan bila dia ditanya mcmana dia nak kekalkan kulit yang halus gebu tu...oh...mcm tu rupanya...mana kau tau semua ni joe? bacalah mastika keluaran december...semuanya ada kat situ...lagi ada citer apa dalam tu? ada citer pasal saka...korang jangan senang2 nak tuduh korang ni kena bomoh dgn sipolan bin sipolan kalau kena kacau dgn antu atau sebagainya...kekadang tok nenek moyang korang ada bela saka...dia tak sempat nak turunkan pada anak cucu dia...masa tu la saka tu mengamuk dan nak masuk dalam badan korang atau adik beradik korang atau sanak saudara korang...tu semuanya perjanjian antara makhluk tu dgn tok nenek korang sendiri...betul ke benda2 mcm tu ada lagi skrg ni? mesti la ada..."kita cuba la yer...mandi air tu selama  3 hari...kalau ada lagi sakit tu...maknanya awak memang tak boleh baik sampai bila2 dah...benda tu dah serasi dan sebati dgn awak" kata kakak yang ubatkan aku pasal saka tu...alhamdulillah...lepas 3 hari aku tak sakit lagi sampai hari ni..."pakai benang 7 helai warna putih dan hijau ni kat pinggang...pakai sampai dia putus sendiri...amalkan baca yang saya ajar kan tu setiap kali lepas semayang"...kata kakak tu lagi...dan lepas aku berubat tu...kantoi pulak dgn member2 aku sebab pakai benang 7 helai tu...puas pulak la aku nak citer kat diorg pasal saka dan sebagainya...nasib baik diorg ni jenis bole terima citer aku...dan nasib baik jgk diorg tak takut nak kawan dgn aku...sian mak aku...selalu jadi mangsa dulu...dulu kalau mak aku selalu marah2 aku...dan aku pun rasa tak puas ati dgn mak aku...tak lama tu mak aku mesti sakit...sakit itulah...sakit inilah...benda tu mcm tau aku tak suka...dia pulak yang tolong aku secara diam2...kot...ntahlah...kebetulan kot...sebab benda tu memang suka kat aku...dia nak aku jadi tuan dia...'kalau dia berjaya masuk dalam badan awak...awak boleh jadi bomoh atau tukang urut...tapi nanti kat akhirat nanti amalan awak kena bagi dua dgn dia"...kata kakak tu lagi...oh...amalan aku pun tak seberapa...camana aku nak bg dua dgn dia...kakak tu anak dia cun...yang tua tu cun...yang no 2 pun cun sebab rambut pendek ala2 tomboy tu...tapi masa tu dirg kecik lagi...masih form 2...sedangkan aku dah masuk u...so aku batalkan je la hasrat aku tu...kakak tu pun aku tak tau dok mana skrg...

mata aku macam dah tak boleh nak bukak sbb penangan pil selsema yang aku makan tadi...kata tak ngantuk...tapi ngantuk jugak pil ni walaupun aku dah bantai tido dari kul 4 lbh sampai nak dkt maghrib tadi...aku kat mana skrg ni? sampai skrg tira tak tau aku dok mana...takde sapa yang tau aku kat mana skrg sbb aku pun tak berapa pasti aku kat mana skrg ni...aku berada disatu daerah terasing yang aku pun tak tau kat mana...tira takyah la tanya abg lagi ek...biarkan abg dgn cara hidup abg yang mcm ni skrg ni...lbh banyak yang tira tak tau...lebih elok pula kesudahannya...

engkaukah yang memanggil namaku? sewaktu masa terhenti...oh...masa tak pernah berhenti..cuma cepat berlalu bila kita nak dia lambat berlalu dan lambat berlalu bila kita nak ia bergerak cepat...ahh...ni kan lagu syakilla~Rahim Maarof...haah la...gegendang telinga aku ditusuk oleh suara rahim maarof dah corong speaker laptop aku sambil kekadang terdengar2 suara kekasih aku yang samar2 berbisik...oh...sungguh aku rindukan dia...diamanakah dia sekarang?bahagiakan dia skrg?lagi ngapain agaknya dia yah?...oh...An error occurred while saving...

malas dah nak tulis lagi...aku skrg dah jadi pemalas...takpe...tak merugikan sesapa pun kecuali diri aku sendiri...

*luv u so much sayangku...sejak kau wujud dalam hidupku...semuanya telah terpadam...bak bayangan yang indah dimalam purnama...ditelan mentari pagi...

No comments: