بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, December 26, 2010

Asam Pedas Ikan Terubok

asam pedas ikan terubok mak aku baru angkat dari periuk...nyum2...

ni ler dia ikan terubok tu...seblm dimasak...

pagi2 dah cari pasal...start dari pukul 7.30am...kul 8.15am baru ok...menggigil badan menahan marah...menyirap2 darah aku menggelegak...basah baju dgn peluh..."cuba cek plug" kata bapak aku...iskk...plug dah hitam...basah je...gosok2 skit dgn sand paper...ketuk skit ujung dia bagi rapat...start 3x...terus hidup...mula2 ingatkan takde minyak...mcm mie kena dulu...tuang minyak...pun sama jgk...rupa2nya plug...asal plug tu boleh basah ek?mungkin sebab ada 2T kot...motor lagend (org pahang sebut legend utk motor yamaha lagenda 125) aku kat paka tu tak penah pun aku cek plug dia...start 5-6 kali je kalau dah seminggu lebih tak start...tarik choke...mesti hidup...ni motor lama ni...dah nak masuk kategori antik...nape ko tak bawak motor baru skit joe? dulu bapak aku ada honda ex5...pastu dia bagi kat cucu kesayangan dia...dua2 cucu dia tu dia belikan motor..."abih camana orang nak gi pasar?" tanya aku kat mak bapak aku masa mula2 motor tu bapak aku bagi kat cucu dia tu..."ko naiklah keta...bawak keta bak (panggilan manja utk bapak aku)...kecik skit...senang nak parking" kata mak aku...bukan masalah senang atau susah nak parking...keta merc aku ayng menjalar tu pun senang je nak parking...ni masalah nak cilok2...nak selit2...bp ni dah mcm kl jgk...kalau tak mcm kl pun dah mcm kuantan...jem time tengahari masa nak beli nasik kat restoran selera kampung 2..."takpelah...nanti mintak kat tini motor dia...dia pun tak pakai"...kata bapak aku pulak...hurmm...so ni lah hasilnya...motor tini time dia study kat upm dulu...motor aku masa aku first year...tak sempat pakai pun abg aku dah jual...pastu masa third year aku terpaksa pakai motor tati...lepas abis study...aku tinggal motor tu kat umah kakak aku kat pasir gudang...pastu bapak aku amik bawak balik sebab motor tu tak terjaga kat pasir gudang...lepas dia repair bagi original balik...dia pulang balik kat tati...dapat kat tati...terus tati jual...beli LC135...

ni la rupa dia...siap spot rim...aku dah amik pic dia td masa nak gi bandar masa takleh idup tadi...pastu ilang dari dlm hp aku...aku rasa sebab hp aku jatuh tadi kot...terpaksa snap semula...iskk...tak abes2 cr pasal dgn aku...grrr!!!

lepas dapat start tu...terus pecut gi pam minyak dulu...tanak aku peristiwa hitam minyak abes yang mie alami tu terjadi kat aku pulak...pastu terus gi pasar...beli kompas...senang nak tunjuk arah kiblat kalau aku bermusafir...ada dah 2 biji...satu aku bawak gi laut...satu lagi tu berat skit sbb dia mcm askar punya...aku beli yang ringan skit...pastu beli ray ban...mahal woo...RM700 abes utk ray ban..."5 inggit takleh?" aku cuba tawar menawar harga ray ban tu dgn nyonya yang jual ray ban tu..."tak bole lho"...terpaksa jugak aku bayar RM700 kat nyonya tu...aku dah ada sebijik...yang ni aku ingat nak tinggal dalam keta je...yang lama nak tinggal kat umah...iskk...mintak kurang RM2 pun takleh...bongok...

kompas penunjuk arah kiblat dgn ray ban RM 700 yang 2 ringgit pun takleh kurang...iskk...
lepas tu terus gi beli ikan...ramai bangla dgn vietnam je kat pasar tu dari ikan dgn sayur...sempat jugak cuci mata tgk amoi vietnam yang putih dan sexy...erk...bukan aku nak tgk sgt...diorg yang berligar2 depan aku...terpaksa tgk...samada aku suka ataupun tak...

aku : "terubok bape?"
nenek jual ikan : "11 ringgit sekilo"
aku : sambil termanggu2 antara nak beli dgn tak...
nenek jual ikan : "amik merah la...sekilo doploh..."
aku : "tak suka sangat ikan merah...terubok besar takde?"
nenek jual ikan : "takde la dik...amik ni la...lemak ni..."
aku : sambil membayangkan kelazatan ikan terubok kalau dibakar...nanti kuar minyak dia yang lemak2      tu..."boleh la...bagi 2 ekor"

balik ni nak suruh mak aku masak masakan feveret aku...asam pedas...lepas beli ikan terubok tu...aku beli pulak bahan2 nak masuk dalam asam pedas nanti...daun kesum yang wajib ada...kacang brandy...sayur sawi putih...dah...banyak dah tu...tak muat pulak kang bakul motor aku...


Resepi Asam Pedas


Bahan-Bahannya:

Ikan Duri/Mayong/Pari/Tenggiri/Merah/Terubok(dicuci bersih)
10 biji bawang merah(diblender)
5 biji bawang putih(diblender)
1 inci halia(diblender)
sedikit kunyit(diblnder)
Cili boh(diblender)
Bunga Kantan
Daun kesum
Garam secukup rasa
Asam jawa
Air
Sedikit halba(jika suka)
Sedikit minyak masak


Cara membuatnya:

* Ikan tadi dibersihkan terlebih dahulu.letak tepi dulu.
* Panaskan minyak masak.Kemudian masukkan bahan yg telah diblend tadi.
* Biarkan pai naik bau haruman tadi.Jgn lupe letak halba.
* Bila dah garing tumisan td masukkan daun kesum dan bunga kantan.kacau sbntr.
* Masukkan ikan tadi.gaul sebati.biar sekjap.
* Kemudian masukkan air dan asam jawa serta garam.
* Biarkan mendidih dan sehingga masak.
* Sedia utk dihidang.
* if suka boleh gak letak sayur bendi.

pasar basah bp...kalau kekasih aku ada...aku selalu gi dgn dia dulu :'(

lbh ramai vietnam dgn bangla dari ikan kat pasar ni...sorry...disini takde jual anjing dgn kucing ok!!!

erk...kat pasar ni pun sempat lagi diorg bukak kaunter pendaftaran pemilih...kalau kekasih aku ada kan bagus...boleh dia register utk mengundi nanti :(
oh...lupa nak citer...tempat jual kompas dgn ray ban tu on the way nak gi pasar ni dari tempat aku parking motor...sebelum tu aku ada beli anak ikan yang kaler merah utk santapan ikan toman aku...tapi mak aku sayang pulak kat anak2 ikan kaler merah2 mcm ikan emas tu...last2 terpaksa aku catu makanan ikan toman aku...separuh wat makan dia...separuh lagi masuk kat akuarium lain...adehh...sian ko toman...makan kena catu...aku mcm lupa pulak nak amik pic anak ikan tu...

ni pasar "lambak" tempat aku beli anak ikan, kompas dgn "ray ban" aku tu...mcm2 ada jual kat sini...dari kain tuala...ulam2 sampailah barang2 hardware...err...pompuan takde jual kat sini...

ok...sampailah ke part yang paling best kalau balik bp ni...part baca komik kat kedai mamak jual majalah kat sebelah panggung rex lama...huhu...tak abes2 penjejak awan dgn penjejak badai bertarung dgn aties kuntum...mula2 ingatkan tenno jepun yang juga anak murid penjejak awan tu baik...rupa2nya dia pun satu geng dgn aties kuntum...iskk...geram je rasa...negara china dah kekurangan pendekar2 yang hebat sejak pendekar Tanpa Nama memencilkan diri dari dunia kepahlawanan...padahal...dengan hikmat seribu pedang pulang ke asal, pendekar Tanpa Nama tak ubah seperti dewa, dalam dunia kepahlawanan china...hmmm...tak sabar nak tunggu keluaran akan datang...iskk...

komik yg paling best sejak zaman aku student dulu...teringat zaman kegemilangan masa muda2 dulu...haizzz...

tempat aku baca komik ni berhadapan dgn garden hotel dan tiang lampu...erk...sebuk je tiang lampu ni nak interprem...iskk...erk...motor kakak aku pun nak interprem jgk...adehh...

tadi lepas suboh aku tolong mak aku bakar roti canai...pastu dia suruh aku bancuh teh...erkk...teh yang kekasih aku belikan mak aku masa kamu gi genting dulu...iskk...selalu kekasih aku ada je dgn aku kat umah ni kalau aku balik kampung...tapi hari ni dia takde bersama2 dgn aku...sedihnya... :'(

teh cameron perisa straberry pemberian kekasih aku utk mak aku... :'(

"nana nak balik tghari ni"...kata mak aku pendek...erk...kakak aku yang sulong nak balik kg tghari ni...nak balik wat pe?ni mesti nak citer pasal kawen ni...iskk...aku nak jawap apa?????



*sayang...mizz u so much...

No comments: