بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Thursday, November 11, 2010

100

hua...hua...hua...anda sedang membaca entry yang ke 100 dari saya yang bernama pena Joe Black...erk...sebenarnya ada lagi 2 entry yang aku save sebagai draft...yang aku tak publish...so patutnya ni entry yang ke 102, (tapi kat blog aku cuma kuar 99 je...kalau kat dashboard baru dia tulis 101 post...korang faham tak ni? mcm tak faham je...aku sendiri pun tak bape faham sebenarnya aku nak cakap apa...lantak la...erk...)...tapi belum masanya kot utk aku publish...huhu...tadi aku rasa macam dah malas nak menaip...tapi tetiba aku teringat post tajuk cameron highland tu merupakan entry yang ke 99...maknanya entry kali ni adalah yang ke 100 dan yang aku tunggu2...takde la tunggu sangat pun...cuma mcm best je kan...sejak bulan march hari tu aku mula berkarya...akhirnya dah sampai entry yg ke 100...walaupun entry2 tu termasuk entry2 yang aku copy paste dan cuma letak pic je...tu pun kira entry la jugak...ingat senang ke nak ada idea utk letak pic2 mcm tu...lagipun masa nak letak tu nak kena sesuaikan dengan situasi masa tu dan nak kena Tuhan gerakkan hati aku utk post menda2 mcm tu...


Dalam riwayat at Tirmidzi dari hadits Malik bin Anas, Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya hati itu berada di dua jari dari jari-jari Ar Rahman, Dia membolak-balikkan sekehendak-Nya." Dalam riwayat Ahmad, "jika Dia berkehendak (untuk menjadikannya sesat) maka akan disesatkan-Nya dan jika berkehendak maka akan tetap diteguhkan di atas petunjuk."

maknanya Tuhan senang je nak ubah atau nak gerakkan hati kita...sebagai manusia, kita diberi akal dan fikiran pula oleh Allah untuk memilih mana yang baik dan mana yang buruk...maka kita tak boleh pula sewenang2nya menyalahkan Allah bila Dia mencetuskan sesuatu pada hati kita...wallahualam...

"post yang ke 100 kena wat yang best2 skit abg"...kata kekasih aku tempohari masa dia terperasan entry aku dah hampir mencecah ke angka 100..."haah...abg nak tulis panjang2...paling panjang pernah abg tulis"...kata aku pulak...erk...masalahnya aku nak tulis pasal apa ek? nak tulis pasal fb, tapi aku dah jarang2 sangat jenguk2 fb...sebenarnya kekasih aku yang paling banyak bukak fb aku...hehe...korang jgn tersalah komen2...kekadang korang sebenarnya tgh komen2 dgn kekasih aku...gaya dan cara komen, penulisan, kata2, ayat dan short form yang dia gunakan memang sebijik yg macam aku selalu guna...kekadang memang sengaja aku suruh dia reply komen2 dari member2 kat fb...kekadang tu kat chat fb tu pun dia yang reply...dan biasanya aku yang betulkan kalau dia tersalah eja perkataan2 yang selalu aku gunakan...kalau mie tu memang faham sangatlah...dia sampai tanya dulu sapa yang reply...aku ke kekasih aku...tapi kekadang mie pun tak bole nak agak sapa yang reply...hak3...so korang berhati2 je la ek...nape ko bagi kekasih ko on fb ko joe? erk...aku rasa macam takde menda aku nak rahsiakan dari pengetahuan kekasih aku...termasuklah ym aku...ym aku tu lagi sedih...takde sapa pun nak ym dgn aku kecuali mie, tira, ayu dan mimi...tapi tu pun kadang2 je...kalau aku offer webcam pun bukan ada yang nak view...huhu...dan aku nak tunjuk kat dia, kat inbox aku tu pun takde sapa yang nak send menda2 yang mencurigakan...semua acc aku pun dia ada pword...tapi satu je aku respect kat kekasih aku ni...dia akan bukak acc fb aku bila dia berada dgn aku je...kalau aku takde dgn dia...dia takkan bukak punya walaupun aku dah bagi lesen full kat dia...mungkin itu tanda dia percaya kat aku dan aku pun tak nak mempersia2kan kepercayaan dia kat aku dgn berlaku curang kat dia...aku sayang dia sorg je...aku takde sapa2 kalau takde dia...bukan aku lupakan kawan kalau aku dah ada kekasih...cuma dia je yang akan menemani aku di saat aku senang, disaat aku susah, disaat aku ketawa dan disaat aku menangis...memang betul...ada jugak kawan2 aku yang sama2 menangis...tapi aku dah comparekan dgn kekasih aku...takde sapa yang bole menandingi kekasih aku ni...ada ke kawan2 aku yang sanggup call kejutkan aku masa aku nak bangun tido dan siap2 nak gi laut pukul 4 pagi? ada ke kawan2 aku yang reply sms aku bila aku say goodbye masa nak gi laut pukul 5 pagi? jawapannya takde...so tak keterlaluan kalau aku cakap kekasih aku je yang aku ada...hua3...

erk...adehh...tetiba je kaki aku rasa sakit mcm kena cubit dgn ibu jari kaki dan jari sebelah ibu jari kaki yang dirapatkan...abg aku terer buat mcm tu...dan secara tak langsung aku pun terer la jugak buat mcm tu sebab aku banyak kali kena cubit dgn dia masa aku kecik2 dulu...pastu skrg turn aku pulak gunakan skill tu utk cubit anak2 buah aku kalau diorg dok dekat2 dgn hujung kaki aku...dan korang mesti tak paham sangat nape tetiba je aku citer pasal kena cubit dgn jari kaki ni...takpe2...korang takyah nak faham sangat sebab perenggan yang ni aku tujukan utk sorg pembaca setia blog aku...hua3...

erk...tetiba aku teringat mak aku tanya kekasih aku masa aku dgn kekasih aku nak balik hari tu..."bila xxx nak datang sini lagi? raya haji ni taknak datang ke?"...pastu kekasih aku jawap..."tgklah kalau takde keje nanti boleh jugak xxx dtg lagi...heee"...huhu...mak aku dah suka dah kekasih aku datang umah aku...mungkin sebab dia senang dgn kehadiran kekasih aku ni...mak aku tak rasa macam melayan tetamu datang ke rumah kalau kekasih aku ni datang...mana taknya...kekasih aku ni dah buat rumah aku kat kampung tu macam rumah dia sendiri...tak kekok langsung...dia pun tak suka sangat sebenarnya org layan dia macam tetamu...sampaikan mak aku cakap kat aku..."ko basuh la semua pinggan2 tu...kalau tak nanti mesti xxx yang basuh"...kekasih aku ni jenis takleh duduk diam...pantang nampak pinggan kotor kat singki...mesti dia nak basuh...lagipun kekasih aku ni rajin masak...tak macam sesetengah kakak2 dan kakak ipar aku yang semuanya nak suruh mak diorg layan...kekadang mak aku mengadu kat aku...dia letih layan sesetengah adik beradik aku yang mintak dilayan mcm tetamu...diorg ni (adik beradik aku) balik kampung bukan nak tolong mak...lebih kepada nak relax dan suruh mak aku layan diorg dan jaga anak2 diorg...diorg ni tau bila time makan, makanan dah terhidang...lepas makan tinggal je gi shopping...dah la mak aku yang masak sorg2...lepas makan tinggal je...kekadang anak2 diorg pun diorg tinggal je...biar mak aku jaga...aku ni pulak jenis memang tak suka nak susah kan mak aku...sebelum dia tanya aku nak makan apa...aku yang tanya dia dulu hari ni dia nak makan apa...pastu tanya ada apa kat dalam esbok...pastu aku pegi sendiri ke pasar...pastu sejak akhir2 ni aku bawak pulak kekasih aku blk kg...pastu kekasih aku pulak yang masak...mak aku dah boleh relax je tak yah turun padang...sebab tu dia suka kat kekasih aku...dah la dia tak yah susah2 nak layan kekasih aku...lagipun kekasih aku ni bukannya susah sangat...asalkan dia ada tempat tido yang selesa dan tido dia yang tak diganggu...tu je....kan sayang?hahaha...masak pun mak aku dah takyah buat sebab kekasih aku yang masak...secara tak langsung dia boleh relax...huhu...aku bangga dan sayang sangat kat kekasih aku yang sungguh memahami ni...erk...ini tak bermakna aku gunakan kekasih aku demi kepentingan peribadi...sebab sebelum masak tu aku tanya dia dulu kat dia boleh tak dia masak utk hari tu? kalau tak bole takpelah...tapi selalunya permintaan aku tu memang tak pernah kekasih aku hampakan...bukan dia nak tunjuk bagus depan bakal mak mentua...tapi memang dah sikap dan sifat dia yang suka menolong, suka buat kerja dan suka memasak...dan bukan aku nak puji kekasih aku kat korang...hak3...

dah pukul 12.11 am...erkk...takkan nak berenti menaip sekarang...tak special la entry ke 100 aku kalau aku berenti sekarang...huhu...

semenjak dua menjak ni aku dah tak chare sangat ke adik2 angkat aku...ada yang merajuk kat aku sampai delete aku dari frenlist...dan yang lain2 pun aku tak sempat nak tanya kabar...cuma 2-3 org je yang ok kot...tu pun aku tgk dari status diorg je...dalam hati diorg aku tak sempat nak selami...aku sendiri pun sibuk dgn hal aku sendiri...takpelah...korang tau mana nak cari aku kalau korang betul2 perlukan abg kan?harap2 semuanya ok je la kot kecuali di satu dua bahagian yang dilanda banjir besar...ayu dgn diana dah ok kot...ayu aku tau sebab pagi tadi dia chat dgn aku...diana pulak aku tgk kat status fb dia macam ada prob apa ntah dgn yang tak kunjung selesai...zaty pulak makin ok sejak2 nak abes final ni...tgk dari blog dia pun dah tau kot...erk...tira pulak pun lagi ok sejak keropok keroppi (dah terer dah aku pakai tulisan yang ada line kat tengah dia...tu pun lepas kekasih aku tanya gunanya utk apa tadi...huhu) menjadi teman tido dia...mimi pun ok je kot selain dari rindu kat kekasih dia...erk...yang lagi sorg tu la ok ke tak ntah lepas dia delete aku...yang aku pasan bila dia pm fb aku hari tu...

adik angkat aku yang majuk tu ~ abg dah tak ingat kat adik ke?
aku ~ erk...memang tak ingat...abg ingat kat kekasih abg je...huhu
adik angkat aku yang majuk tu ~ k
aku ~ erk...jangan la majuk...erkk...

pastu tak lama tu kekasih aku cek kat sibling aku...nama dia hitam je...pastu gi kat wall dia sebab mula2 aku saspek dia remove aku dari sibling je...rupa2nya dgn aku2 sekali dia delete dari frenlist dia...adeh...nak wat camana...org dah tak sudi nak kawan dgn aku...takkan aku nak terhegeh2...takpelah...nak wat mcmana...kalau adik aku baca blog aku ni, "abg mintak maaf kalau menyinggung perasaan adik...abg memain je masa tu...janganlah terasa...kan dah memang sikap dan sifat dan perangai abg yang mcm ni...rugilah sapa yang terasa dgn abg sebab abg bukan maksudkan pun apa yang abg tulis tu"...hurmm...tinggal 5 budak itam je adik2 angkat aku skrg...kamu2 berlima merupakan generasi terakhir adik2 angkat abg dan mungkin generasi penutup dan terakhir lagenda adik2 angkat abg selama abg hidup dimuka bumi ini..."the tired man they see no longer cares" kata metallica...dan aku rasa aku takkan amik lagi adik2 angkat lain lepas ni...harap2 korang takyah la terasa dgn abg kalau abg bersikap mcm tu ek...takkan abg nak buang adik2 abg sendiri kan? :(

"abg jangan gadoh2 eh dgn diorg"...kekasih aku pesan kat aku jangan gadoh dgn membe2 kat fb...jangan cari pasal dgn org, jangan buat org lain panas hati...jangan buat org lain marah...biar je diorg buat kat kita...kita takyah balas balik apa yang org buat kat kita...dan aku rasa ada betulnya kata2 kekasih aku tu...dulu memang cara aku macam tu sebab nak ajar diorg...nape aku nak ajar diorg? sebab aku peduli...aku amik berat...aku sayang kat diorg...salah satu cara nak ajar diorg ialah dgn cara bagi sindiran yang pedas2 dan panas2...makan dalam sampai dalam hati...merah telinga...nape kena guna pendekatan yang mcm tu? nape tak cakap baik2? sebab bila cakap baik2 diorg tak faham...atau taknak faham...atau memang sengaja tak nak faham dan lebih tak bestnya bila kita cakap baik2...diorg pulak yang sengaja buat kita panas...tapi lepas kekasih aku cakap mcm tu...aku pun dah malas nak tegur2 diorg lagi...nak sindir2 lagi...lantak korang la...aku dah malas nak amik tau...dah malas nak fikir...dan bila aku dah start buat mcm ni...maknanya aku dah tak peduli kat korang lagi...dah tak sayang lagi...biarlah korang dgn sikap dan sifat dan dgn perbuatan korang yang salah tu...aku rasa dah takde sapa dah nak tegur korang lagi...sebab aku rasa memang aku jelah org terakhir yang amik peduli dgn sikap korang yang tak betul tu...aku sayang kan korang ...sebab tu aku buat mcm tu...bukan niat aku nak malukan korang...tapi ntah lah...aku tak rugi pape pun...nape ko nak sibuk2 joe dgn hal org? sebab aku tanak tgk diorg terus hanyut dgn perbuatan diorg yang tak betul tu...ahh...lantak lah dgn diorg...bukan diorg mintak ko tolong nasihat pun? sebagai org Islam...adalah menjadi kewajipan aku untuk menegur mana2 yang aku rasakan bercanggah dgn kehendak Islam...aku dah berusaha sedaya upaya yang aku mampu...

Abu Sa’id Al-Khudri r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: ”Barang siapa diantaramu melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika ia tak sanggup, maka dengan lidahnya. Dan jika tak sanggup juga, maka dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” ~ H.R. Muslim

dah tak larat dah nak menaip...nak stop kat sini lah...len kali aku tulis lagi la ek...


*kpd sygku...jom kita tido dulu nak syg...esok kita tulis blog lagi ek...hehe.. :))


No comments: