بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, July 22, 2011

Kepala Helang

sunyi sepi sungai ni...

Entry kali ini ditulis live dari tepi sungai masa aku tengah mancing dengan menggunakan resepi baru umpan yang aku amik kat forum kat internet...hari ni aku pakai dedak cap kepala helang + perisa pandan + perisa strawberry...resepi asal sepatutnya dedak cap kepala helang + dedak 926 + perisa pandan star brand sikit...tapi aku modified campur perisa strawberry sebab takde jual dedak 926 kat tempat aku...ada lagi satu resepi pakai roti gardenia + perisa pandan + perisa kelapa + hampas kelapa yang dah digoreng kering tanpa minyak + perisa strawberry + mauripan...tapi aku belum praktikkan lagi sebab nak try pakai yang ni dulu...setakat ni aku dah berjaya naikkan 3 ekor lampam dengan sekor ikan putih tapi saiznya agak tak memberangsangkan...lalu 2 ekor dari anak2 lampam ini aku cangkuk semula untuk menjadi santapan pada ikan yang lebih besar..harapnya...

anak lampam tira jawa dengan anak ikan putih...erk...

Suasana disini masih sunyi dan sepi...sesunyi loceng2 yang terlekat dihujung joran aku....belum ada tanda2 patin akan merenggut umpan aku kali ni...tapi takpe...aku sabar...aku sabar...bukankah rezeki itu semuanya datang dari Allah?kalau tak naik hari ni, mungkin esok...kalau tak esok...mungkin lusa...kalau tak lusa...mungkin satu hari nanti...mungkin bukan disini...mungkin kat tempat lain...bulau mata aku tengok tulisan kecik2 sgt kat screen bb aku ni...takpe...selagi loceng maut kat hujung joran aku belum berbunyi, selagi tu aku akan cuba terus berkarya kat bb aku ni...

Mungkin betul kata apiz semalam..."Kalau takde makan tu bukan lubuk dia la tu"...tapi brader tu dapat patin 5kg kat sini...ada brader tu dapat lampam sekilo lebih kat sini...lagipun kat sini area dia agak lapang...tak terhalang oleh ranting2 pokok bila nak melontarkan joran/umpan...esok2 je la aku try port lain...lagipun jarang2 aku balik dengan tangan kosng kat area ni...erk...rasa macam malas pulak aku nak teruskan menaip kat bb ni...sambung kat umah pulak la...

sambung balik...tak lama pas aku stop tulis entry kat bb, loceng kat salah satu dari joran2 aku berbunyik...mesti anak ikan lagi ni...getus hati aku bila tengok jorang tu bergoyang kecil...tapi bila aku senjah (bahasa org pahang bermaksud sentap) joran aku...berat rasa bermakna ikan besar dah terlekat dimata kail aku...dan kat bawah ni lah hasilnya...heheh!!!

lesen baung aku kat sungai ni...heheh!!

ini adalah ikan baung pertama aku kat sungai ni...sekaligus menjadi lesen baung aku kat sungai ini...hajat dihati nak pancing patin...apakan daya baung yang dapat...erk...macam tak best je pantun ni...pantun yang sesuai mcm ni...orang ngantuk disorongkan bantal...erk...ibarat cencaru makan petang...ahh..belasah la...

ok...macam malas nak teruskan entry ni sebab aku rasa ada lagi satu entry yang paling best sekali aku nak citer...nak tau pasal apa?nantikan entry keluaran yang akan datang...tungguuuuuuuuuu....!!!


*kpd kekasihku...nanti masakkan abg asam pedas baung ek...nyum2...

No comments: