بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, July 3, 2011

Bau Mayat Reput

sungai ni sebenarnya aku baru je jumpa 3-4 hari lepas...memang best ar...pertamanya sebab kawasan terpencil dan tak ramai orang datang...keduanya banyak ikan best2 dan besar2 dan ada biru (biru ni panggilan manja penduduk tempatan untuk udang galah bagak2 yang sepit dia kaler biru tu) yang begitu mudah dinaikkan (yang sampai hari ni belum sekor pun berjaya aku naikkan..erk...)..."saya pernah naikkan patin dekat 6 kilo kat tempat awak pancing tadi" kata sorang brader tu masa aku pegi tengok dia mancing kat area sebelah tempat aku mancing..."patin pakai umpan apa bang?" tanya aku dengan tujuan untuk mencuri skill memancing kat sungai tu..."pakai sawit ni la...kalau nak mancing lampam pun pakai sawit jugak...potong dua macam ni" kata brader tu lagi sambil menunjukkan kat aku cara menghiris dan membelah biji kelapa sawit tu sambil mecucuk-cucukan ke mata kail dia...bapak besat mata kail dia..."jangan main2 lampam kat sini...saya pernah dapat 1 1/2 kilo sekor" tambah dia lagi...ooo...patut la besar2 mata kail yang dia pakai...rupanya diorg ni nak cari patin dgn lampam saiz besar2 je...sebelum tu masa sehari sebelum tu...masa mula2 aku jumpa sungai ni...ada sorang brader lagi tu dia pakai umpan tapa...umpan tapa ni ialah umpan perut ayam yang diperam selama 2 hari dalam bekas yang kedap udara...bau dia macam bau bangkai...busuk lagi kot...ataupun macam bau mayat reput kot...ntah la...aku tak pernah bau pun mayat reput macamana...tapi umpan tapa ni sesuai untuk mancing baung...baung kat sungai ni pun besar2 jugak...selain ikan haruan hantu atau ikan ubi kata orang tempatan..."dah nak balik ke?lepak la dulu...kita bual2.." kata kedua2 brader tu bila dia nampak aku macam dah nak balik je meninggalkan diorg...agaknya diorg macam bosan kalau mancing sorang2...nak kena ada orang teman disamping tu boleh jugak diorg kongsi2 skill dan pengalaman diorg dengan aku kot...memang kalau pegi mana2, kaki pancing ni tak pernah lokek ilmu...ilmu dunia...buat apa nak kedekut...kalau ajar kat orang lain nanti kan boleh jugak menyumbangkan sedikit sebanyak pahala...teringat pulak aku kat brader yang ajar aku pakai joran multiplier suatu masa dulu...mana ntah brader tu...sejak air parit tu tercemar...hilang terus dia dari muka bumi ni...nanti kalau air kat parit tu dah ok, mungkin dia akan kembali kot...

ngeri tempat ni...siap ada bunyi ungka lagi dari seberang sana sungai ni...

hari ni aku turunkan 4 joran...sekor pun tak sangkut...iskk...

masa ni yang best ni...aku sorang2 je kat sini...sebab aku mancing time keje...erk...

tempat yang agak best kat sini...sapa lambat dia melepas...

"malam tak bole mancing ke kat sini bang?" tanya aku kat brader tu..."malam jarang orang mancing sini...hantu ke saya tak risau...kita takut ular...tedung selar besar2 kat sini" kata brader tu lagi...kalau bole mancing malam kan best...mesti banyak udang makan...patin pun aktif cari makan malam2...teringat pulak masa zaman kegemilangan mancing kat kolam bayar dengan dak p dan zabage kat tronoh...berlumba2 mancing ikut kategori.....kekadang kategori terbanyak...kekadang kategori terberat...tapi kalau aku dapat ikan yang berkualiti, masa tu automatik pertandingan jadi kategori ikan termahal atau tersusah untuk dapat kat kolam tu...contohnya macam ikan tongsan hitam dan ikan patin...yang paling senang nak dapat kat sana ikan rohul dengan ikan bacul je (rohu dgn pacu)...

masa hari pertama aku pegi tu tak dapat pape pun...takpe...salam perkenalan...masa hari kedua pegi iaitu semalam la kot...aku berjaya naikkan ikan lampam dengan ikan ubi...mesti ada yang lagi besar tu...

besar sikit dari tapak tangan aku ikan ni...

ikan ubi...kalau besar sedap masak stim ni...bukan aku cakap...diorg yang cakap...erk...harga dia mencecah RM 60 sekilo...

ok...sampai sini je dulu laporan joran ria aku...len kali baru sambung lagi...dah malas nak citer pasal sikap manusia...letih...lepas ni nak citer pasal mancing je...



*kpd kekasihku...nnt ikut abg mancing kat sini ek...huhu...

2 comments:

Rynn Mazlan said...

dpt gak buah tgn tu..xde la kumpaw...hehehe...

Joe Black said...

haah...seb bek tak dapat kumpaw...erk...kumpaw tu apa?erk...