بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, July 15, 2011

Lisa

tempat yang agak menyeramkan bilamana ianya masih diselubungi kabut pagi...erk...

hari ni cuti mancing...badan dah sakit2...letih...lagipun aku tengah sakit perut...nanti kang jadi macam hari tu...terberak2 kat tepi sungai tu...nasib baik takde sapa lalu...iskk...kalau orang jawa tu "kerasan"...maknanya kalau dah terberak2 tu kerasan la dengan tempat tu...maknanya sesuai lah aku dengan tempat tu...maknanya lagi aku dah bersatu dengan sungai tu...erk...dan maknanya lagi lepas ni boleh dah nak dapat ikan besar2 dan banyak2...aminnn...

ada kenduri ni kat kampung aku...pastu kakak aku kata nak buat bbq...tapi aku macam tak dapat nak balik kampung atas sebab2 tertentu yang tak dapat aku elakkan...takpe la...nanti ada rezeki aku balik lah...lagipun orang tua aku pun dah sihat...dan lagipun kakak ipar aku dengan kakak dan abg ipar aku semua dah pindah ke kampung...jadi diorg boleh tengok2kan orang tua aku kat kampung...lega sikit hati aku...dah kurang satu benda aku nak fikir...lepas ni fikir hal aku je...dan hal kekasih aku...hal2 lain aku nak lupakan kejap...sekarang ni aku tengah fokus pada mancing je...selagi tak naik baung dengan patin dari sungai tu...selagi tu hati aku bergelora...tiap2 hari aku surf internet umpan2 yang bagus untuk memancing patin dan baung ni...kalau lampam ni kira dah biasa dah aku dapat...cara paling mudah pakai umpan bom net...bom net ni dia ada spring...pastu ada jaring macam jaring ikan tu...bila ikan nak makan umpan kat spring tu, nanti dia tersangkut kat jaring tu...cara paling mudah dan paling tak memudaratkan ikan...heheh!!!

aku dah cuba pakai roti...campur buah mengkudu masak...aku dah pakai dedak...semua tu umpan universal...tapi setakat ni semua kena baham dengan lampam je...ikan lain tak sempat nak jamah...takpe...pelan2...aku belum try pakai umpam tapa lagi...setakat ni umpan buah sawet aku hiris lebar2 menjadi tarikan untuk lampam bersaiz besar...cuma patin je tak jamah lagi umpan sawet sebab patin ni aktif cari makan waktu malam...sapa la mangsa aku nak ajak mancing malam ni ek...agak mustahil nak ajak kekasih aku sebab tempat tu sunyi...kang tak pasal2 kena cekup pulak...takpe...try mancing siang dulu...oh ya...setakat ni biru masih tak nampak muka lagi...biru ni susah sikit...dia nak kena tengok air...air sejuk dia tak nak...musim hujan dia taknak...cerewet jugak biru ni...ada aku pakai bubu ni kang...erk...

semalam dapat haruan sekor masa casting kat parit dalam tu...sampai sekarang mata kail dia tersangkut kat dalam mulut ikan tu...iskk...tak leh nak bawak keluar...dua2 mata tersangkut kat dalam tu...pasni aku nak tukar pakai mata besar macam brader tu pakai...untuk mengelakkan dari tersangkut jauh kedalam mulut haruan...alhamdulillah...air kat situ dah ok agaknya...sejak diorg tabur baja 3-4 minggu lepas...semua haruan, puyu, ubi menghilangkan diri...semua masuk ke dalam2 yang jauh dari air yang tercemar...kakak yang biasa aku tengok mancing kat parit luar pun dah start mancing dalam...dapat pulak dia ikan keli dengan ikan putih masa aku lalu kat tempat dia mancing tu...ingatkan tempat tu takde ikan...aku mula2 malas jugak nak mancing kat situ...tapi bila kakak tu dah buktikan, aku rasa macam terpanggil untuk memancing kat situ...takpe...tengok la dulu camana...layan haruan pun best jugak...brader yang selalu casting dengan aku pun dah menunjukkan muka semula..."mana lama tak nampak bang?" tanya aku jat brader tu..."busy sikit sekarang ni...gi kl la...meeting la...ni kan dah suku pertama tahun ni"...kata dia sambil merujuk pada suku pertama dalam kalendar org2 bisnes ni...

sejak bergiat aktif dalam memancing ni, aku jadi macam tak sempat nak post blog...harap duduk kat laut je baru aku boleh post...tu pun kalau ada internet dan kalau ada masa...biasanya sekarang ni aku banyak habiskan masa kat laut dengan mensetelkan report2 sebelum aku balik darat...bila kat darat memang aku dah malas la nak buat report...seboleh2nya aku akan cuba abeskan kat laut bila ada kelapangan...tu yang tak berapa sempat jugak nak post sesuatu waima aku berada dilaut...erk...waima tu apa?wilma ke?erkk...

pastu citer pasal laptop acer aku yang kaler hitam tu...sejak repair dengan bangla tu...dia jadi intermittent pulak...kekadang ok...kekadang tak...ada masa tu bila aku bawak balik ke bangla tu...laptop tu takde masalah...ok je...bila aku bawak balik umah...rosak balik...aku rasa dah 5-6 kali jugak la laptop tu berulang alik dari rumah aku kedai bangla tu...penyalit dia sama je..."amoi boleh trade in tak laptop ni? saya mau ambik desktop pulak" tanya aku kat amoi yang keje sama dengan bangla tu..."boleh ma...you mau mana punya?" tanya amoi tu balik kat aku..."erk...nanti saya fikirkan dulu..." jawap aku pulak...pasni siap la...memang nak kena trade in laptop hitam aku tu...iskk3...

dah uzur laptop aku ni...macam aku jugak...erk...

mesti kekasih aku sedang bermanja2 dengan lisa surihani dengan farid kamil (kucing2 dia yang gebu bulu dia tu la...erk) atau kalau tak pun tengah standby pegang penyapu lidi untuk menghindarkan farid kamil dari mendekati dia kot kalau dia lepaskan lah farid kamil tu...tapi aku rasa dia tak berani kot nak lepaskan...hahaha..sian dia...aku rasa tak lama lagi mesti dia bagi farid kamil tu kat aku sebab dia cuma berani nak jaga lisa je...sebab lisa tu slow je...macam lisa sughihani yang sebenar jugak...erk...

ada bermacam2 benda yang berlaku yang bila kita pandang macam hal yang remeh temeh tapi bila benda tu berulang2 kali berlaku, ianya menjadi sesuatu yang menyebalkan...sesuatu yang membuat aku hampa dan menyampah dan boring...berulang kali peringatan demi peringatan diutuskan dan berbagai peristiwa dah berlaku sebagai pengajaran tapi benda2 tu tetap berlaku dan dilakukan juga...dan seperti biasa...tanpa amaran dan tanpa tanda2 dan petunjuk...benda2 ni akan aku kuburkan dan pulaukan sebagaimana yang terjadi keatas mereka2 yang sebelum kamu2...seperti yang selalu aku katakan..."you act...I react"...jangan salahkan aku...cerminlah diri kamu sendiri...betulkan kesilapan kamu dan jangan ulangi kesilapan kamu terhadap orang lain...sebagai saudara Islam...aku dah ingatkan dan nasihatkan kepada kamu...

dah tak lama untuk kita semua menyambut bulan Ramadhan yang mulia ni...tak sabar rasanya nak sambut Ramadhan kali ini...harap2 Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan tahun2 yang sudah2...harap2 lagi bulan posa kali ni aku tak kena gi laut...patutnya kalau ikut plan memang tak kena pegi...tapi kita semua merancang...Tuhan jualah yang menentukannya...takpelah...kalau itu yang dah tertulis...aku redha...

tak banyak benda yang berlaku sejak aku post entry yang last tu...tapi ada jugak yang berlaku yang agak best dan hebat...cuma malas nak citer secara terperinci sebab aku pun dah ingat2 lupa benda2 tu semua dan ada jugak yang aku kategorikan sebagai rahsia...cuma aku dengan kekasih aku je la kot yang tau...aku pun dah malas nak kritik dan komen tentang apa yang berlaku keatas adik2 aku...dan aku rasa diorg pun taknak aku amik tau atau masuk campur hal diorg kot...sebagaimana aku tak buka ruang untuk orang lain masuk campur dalam kehidupan aku...yang aku kira tak de gunanya campur tangan diorg dalam masalah2 yang berlaku dalam kehidupan aku kecuali kalau aku yang meminta pertolongan dari diorg...bukan apa...nanti kalau mati dan masa nak jawap soalan dalam kubor, bukan diorg yang akan dan boleh tolong aku...cuma amalan aku sendiri yang boleh tolong aku jawap soalan2 dalam kubor tu nanti...so...orang puteh kata..."back off!!!"

dah agak panjang entry aku ni...aku nak sambung main empire...huhu...


*kepada kekasihku...jom kita jalan2 hari ni...erk...


4 comments:

Atirah Tyra said...

ni blog apa ni?blog mancing yek.erkkk...

Joe Black said...

ni blog jawa ni...erk...

Unknown said...

memancing aje... seb baik ko duk jauh ngan hubby aku.. kalo dekat sure korg selalu g mancing sesama... jom singgah2 selalu blog queen ye joe.. :)

Joe Black said...

hubby kuin suka mancing jgk ek?joe selalu je singgah blog kuin tp tk komen...hehe