بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, July 9, 2011

Aku, pulau besi dan lautan...err...dan kekasih aku...

ombak laut china selatan adalah rakan setia hidupku...

ada lagi beberapa jam je lagi untuk aku tinggalkan pulau besi ini...untuk bertemu kembali dengan org yang paling aku sayang...sambil2 tu sempat rasanya nak tulis sepatah dua kata kat sini sementara nak tunggu chopper mari...aku ingat nak tulis malam tadi...tapi mata aku sangat tak bersahabat dengan aku...dia lebih banyak tertutup dari terbukak masa aku tengah buat report...tapi dapat jugak aku setelkan sebelum sampai darat...nanti kat darat tinggal relax je la...tak yah kalut2 nak wat report...nanti masa terluang tu aku boleh habiskan dengan aktiviti memancing aku...dan yang paling best...kekasih aku nak bawakkan buah mengkudu masak untuk buat umpan ikan patin dan ikan lampam...huhu...tak sabor waser...tengok camana pegi dia...

"dang arr mu balik gi perhimpunang bersih"...kata rohisham pagi tadi masa lepas abes morning briefing...rohisham ni roommate aku untuk kali ni...maksud dia kalau dibahasa melayukan berbunyi macam ni..."sempat la kau pergi perhimpunan bersih"....perhimpunan bersih 2.0 kan nak buat hari ni...tapi tak pasti pulak aku start pukul bape..."kalau aku ada darat...memang aku gi"...kata dia lagi dengan semangat yang berkobar2 dan menyala2 macam api flare yang menyala kat hujung platform ni...takpe la sham...deme bersihkan je la bilik deme ni...nnt ambe datang sini lagi....ambe mintok dok bilik ni lagi deh...

bot mcm tu la yang bawak aku kesana dan kemari kat tengah laut ni...

letih semalam masih terasa...lepas gi platform tu, lompat pulak ke platform ni...ntah berapa kali aku tertido dalam bot...sempat lagi makan megi kari kat dalam bot tu...setiap kali naka dekat sampai ke destinasi...setiap kali tu jugak lah awak2 bot tu kejutkan aku...memang pantang ada masa terluang...aku tak akan lepaskan peluang untuk tido dalam bot...sedap woo tido dalam bot...beroleng2 macam dibuai2...siap dengan aircond yang sejuk...memang tak ingat...sedar2 je dah sampai...dan tido jugak merupakan salah satu cara untuk kita menghindarkan dari mabok laut...walaupun aku dah telan 2 biji pil tahan mabok...tapi kalau kena ombak macam kat atas ni, hero laut mana pun akan kecundang jugak...apa lagi aku yang jarang2 naik bot ni...tapi alhamdulillah...setakat ni kalau mabok pun takde la sampai muntah2...setakat2 pening2 tu...adatlah...dan pernah jugak aku duduk smapai 2 hari 2 malam dalam bot dengan ombak 3-4 meter...tapi nak buat camana la kan...demi sesuap nasik...samada suka atau tak, terpaksa jugak lah hadapinya...berbaloilah usaha dengan pendapatan...kalau tengok kat darat tu, ada ramai lagi yang tak sebernasib baik macam aku ni...alhamdulillah..."nothing is easy my friend"...kata boss aku Alfredo Walter Dichiara...kalau dia search kat google nama dia, mesti dia jumpa blog aku ni...huhu...aku rasa nama korang pun ada kat google...macam nama pise...nama tira dan nama mie...kalau korang taip kat google search engine tu mesti kuar nama diorg...korang try la...aku dah try cari nama korang kat google...memang ada...hak3...

salah satu platform yang paling berhantu kat perairan terengganu ni...aku baru je semalam pegi sini...erk...


"jom minum"...kata jamal tetiba je dia terjah pintu bilik aku...aku dengan sepantas kilat terus minimizekan window ni..."erk...report tak siap lagi ni...jap lagi aku turun"...kata aku sambil berpura2 bukak window report aku sebab aku memang dah agak...mata dia mesti terus tertumpu kat laptop aku...aku sebenarnya malas nak turun minum lagi...pertamanya sebab blog ni tengah sampai climaxnya...dan keduanya belum kul 9 lagi...biasanya minum pagi pukul 9.15 paling awal...ni baru 8.45..."ah...lu pasal report pun nak hilang kawan" kata jamal bergurau....huhu...lantak lah...takde hilangnnya...jap lagi aku turun la...

ramai jugak muka2 biasa yang aku jumpa kat sini...jamal pun lepas sehari aku sampai...dia pulak datang...dari company lain pun ramai jugak...lagipun awak2 kat platform ni semuanya ok...so takde masalah langsung dengan keje kat sini...cuma gadoh sikit je nak buat keje...aku nak buat cepat2 sebab nak kejar chopper...tu yang bertungkus-lumus aku siapkan 2 kren dalam masa satu hari...siap kat sini...terus gi platform satu lagi...takpe...susah sikit takpe...asalkan cepat aku dapat jumpa kekasih aku...rindu sangat kat dia...lagipun memang keje tu bole buat cepat...wat pe nak delay2 lagi...bagi chan kat org lain naik platform ni pulak...

dekat2 atas ni la gambar2 suasana disekeliling pulau besi yang aku duduk ni...kalau orang tak pernah gi laut...mesti teringin nak berada kat tempat yang aku berada sekarang ni...tapi kalau korang berkerja kat sini...tempat ni bukanlah suatu tempat yang korang dambakan untuk pergi...dulu masa muda2 masa belum bekerja aku selalu terfikir macam ni..."kalau tak dapat kerja kat kawasan pergunungan, aku nak kerja kat kawasan yang dekst dengan laut atau kat lautan"...rupa2nya niat kita tu biasanya Allah akan tunaikan...cuma lambat dengan cepat je...tapi last2 aku rasa dah boring dah dok laut ni...letih sebenarnya....kerja tak letih mana...letih sebab kena buat preparation...sebelum gi air port dah nak kena cek dulu check in kul bape...pastu dah kat dalam chopper pun letih jugak...bergegar2...bising...panas...berasak2 dan bersesak2...lama lak tu dok dalam chopper...pastu bila dah sampai platform, kena pulak ikut procedure keselamatan kat situ...kena sentiasa bersedia...dalam kepala otak ni sentiasa nak ingat apa yang nak dibuat...sentiasa buat plan...kena bangun awal...sebab taknak berebut bilik air...maknanya kita tak bolehbuat ikut suka kita...kena ikut flow dan channel yang dah sedia ada...yang semuanya bercanggah dengan prinsip dan kebiasaan aku sebenarnya...aku lebih suka buat apa yang aku suka...dan tak buat apa yang aku tak suka...tapi kat platform ni...terpaksalah aku buat samada aku suka atau pun tak...adehh...kena bisnes sendiri aku ni...barulah aku tak terikat dengan mana2 peraturan...buat sementara ni....layan je la awang...erk...

semalam masa tunggu air tu penuh, citer la dengan jamal pasal tempat makan yang sedap kat kuantan...jamal suruh aku pegi z corner kalau nak makan ansik beryani batu pahat...kalau nak makan seafood sedap...makan kat sup tulang kat sg karang depan simpang batu hitam...tapi jangan order ikan bakar sebab memang tak sedap dia kata...tak sabar nak ajak kekasih aku dengan mie makan kat sana...jamal siap dah lukiskan plan dah...tinggal nak pegi je boh...erk...

perut aku pun dah lapor bila citer pasal makan...aku nak stop kat sini...nak gi makan...


*kpd kekasihku...tunggu abg tau...dah tak lama dah...hak3...

No comments: