بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Monday, August 9, 2010

Vitagen LB

mendung di bumi Paka seakan2 sengaja mewakili perasaan aku yang begitu merinduinya...nape ntah pagi ni aku rasa tak sama mcm pagi2 aku yang lain...biasanya pagi2 mcm ni aku mesti dah ada kat rumah...memang sejak 1-2 minggu ni aku selalu balik rumah time2 mcm ni....tanda protes kot kat boss aku yang nak ambik balik opis yang dia dah wakafkan utk aku...tapi apa boleh buat...nama pun keja mkn gaji...terpaksa ikut procedure company walaupun kekadang tak berapa kita suka nak ikut...ada pro dan contranya kena keluar dari opis ni sebenarnya...lepas ni dah tak payah nak lepak kat opis sangat sebab selama ni aku lepak kat opis pun semata2 nak tunggu kalau2 boss aku call...malas nak ngumpat lebih2 sempena nak menyambut Ramadhan ni...tapi dia tu memang tak reti nak call hp aku...sebabnya kalau call hp nnt dia kena call pakai hp dia...dan bila pakai hp dia maknanya dia kena bayar sendiri sebab tak leh claim...kalau dia call opis aku...bil telefon tu opis dia yang bayar sebab dia call pakai telefon opis dia...dan janganlah korang tanya aku nape dia tanak call hp aku pakai telefon opis dia...sebabnya nnt dia kena declare no hp aku kat company dia...dan dia bukanlah seorang yang rajin utk declare2 menda2 yg mcm ni sebab no opis aku yang dah tersedia registered kat company dia tu pun boss lama aku yang register...so dia cuma teruskan apa yang dah tersedia ada...dalam erti kata lain...dia adalah seorang yang pemalas...adehh...menambahkan dosa kering aku je mengumpat dia pagi2 ni...harap2 amalan puasa yang akan aku laksanakan tak lama lagi diterima Allah SWT...aminnnnn...banyak lagi kalau nak citer pasal boss aku ni tapi aku rasa macam tak berbaloi nak bagi pahala percuma kat dia dan menambahkan dosa aku...

dikala ini...diwaktu ini...diketika ini dan disaat ini...tak dapat aku nyatakan apa yang aku rasa...bercampur baur antara rindu...risau...sedih...boring dan rasa tak best...tapi aku tau apa yang boleh buatkan aku rasa best semula sebenarnya...takpelah...hanya aku dan dia yang tau...dan kekadang kita tak bole dapat semua yang kita inginkan walaupun kita ada wang ringgit, kedudukan, harga diri yang tinggi, pangkat, kebesaran dan sebagainya...dan kekadang kita tak boleh nak puaskan hati semua orang...sebabnya mudah je...sebabnya...tak semua orang dalam dunia ni boleh puaskan hati atau penuhi kehendak hati kita...dan itu merupakan salah satu sebab benda2 macam ni tak perlu kita fikirkan sangat bila kita hidup dalam dunia ni...ianya akan menjadi semakin rumit bila kita fikirkan secara mendalam...tak ada manusia yang sempurna dalam dunia ni kecuali Nabi Muhammad SAW...tapi tak bermakna kita tak boleh berusaha untuk menjadi seorang manusia yang hampir sempurna...dengan cara mencontohi perilaku Rasulullah...

“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagi kamu, iaitu bagi orang-orang yang mengharapkan menemui Allah dan Hari Akhir dan mengingat Allah sebanyak-banyak” (Al Ahzab 33 : 21).

masa aku tulis blog ni...Dj dah tido kat kerusi dia...bagus jugak dia tido...takde la dia curik2 baca blog aku masa aku tgh menaip ni...nnt kalau dia dpt baca mesti dia copy balik kat status fb dia...fb...esok adalah hari terkahir aku di fb...dah lama sangat sebenarnya keinginan utk delete acc fb aku...tapi kali ni aku memang dah bertekad nak delete acc tu...aku dah banyak sangat abiskan masa aku kat fb...aku dah jumpa apa yang aku cari selama ini di laman web sosial...tak de gunanya aku teruskan "bersosial" di situ...ianya kekadang hanya mengundang fitnah yang tak kunjung selesai...menambahkan perasaan iri hati...curiga...prasangka buruk...dan sebagainya...tak kurang juga fitnah yang melanda diri aku yang kadang2 mengundang "perasaan penuh geram dan pertanyaan meminta jawapan segera" (errr...aku pinjam bait2 sajak A Ghafar Ibrahim ~ Keluar Negeri)...sepanjang aku menceburkan diri di alam cyber ni...mungkin ym pun akan aku kurangkan...cukuplah blog ini aku jadikan persada utk membantu orang lain dgn memberi nasihat dan panduan yang berguna utk hidup dalam dunia ni berlandaskan pada ketentuan agama selagi aku mampu...

masa ni aku dah pun berada kat rumah...erk...bukan ke tadi aku masih ada kat opis?haah...dalam masa 10 min je aku dah berada dirumah...tu pun sebab singgah kejap kat kedai tu...kalau tak..kurang dari 5 minit aku bole sampai kat rumah dari opis aku kalau traffic light tu hijau...beli rokok dgn vitagen perisa LB...sbb aku teringat kekasih aku suka minum vitagen perisa LB tu...yang kaler putih tu...dan not bad la rasa dia...rasa mcm vitagen je...erk...aku dah rasa ok skit dah skrg sbb kekasih aku baru lepas sms...dia tanya aku kat umah ke kat opis...dan untuk kesekian kalinya aku rasa macam malu2 kucing nak reply sms tu nak kata aku dah ada kat rumah...tapi nasib baik dia faham situasi aku sejak aku jelaskan kat dia kenapa aku lebih banyak dok rumah dari dok opis..."korang jangan salah faham...bukan kami nak halau korang...cuma kita tak ada banyak tempat dah...so kita nak ambik balik opis korang...tapi kalau korang nak...boleh je dok bilik meeting tu...lagipun kami pun tak kisah sangat pasal korang sbb korang memang professional...dan kami pun tak pernah nak ambik tau korang datang keja ke tak" masih terngiang2 kata2 boss (boss aku yang lain selain yang pemalas tadi...erkk) aku masa dia nak nyatakan hasrat dia nak ambik blk opis aku yang best tu...dan aku sedar kalau kata2 dia bermaksud lebih kurang mcm ni " korang dok rumah je la...dok opis pun bukan wat apa pun...main internet je...bukan ada keja sgt pun...keja korang kan kat laut" dan aku rasa ada betulnya jugak maksud boss aku tu...sebab kalau aku dok opis pun mengabiskan letrik company je...bukak air cond....lampu...nanti kalau mkn mee goreng mamak ...pastu sakit perut...nanti nak kena berulang alik ke bilik air pulak...so semua tu menyumbang kepada sesuatu yang tak perlu sangat untuk aku berada kat opis...dan lagi...inspector2 lain pun mcm tu jugak...on call je standby kat rumah....asalkan on hp...dan setelah aku praktikkan skill dok umah yg mcm ni...takde apa perubahan sgt pun yang ketara kesan dari ketiadaan aku dan Dj kat opis tu...so semuanya aku assume bereh sokmo lah...

ntah mcmana tadi...aku terjumpa blog yang mengandungi cerita2 Siri Bercakap Dengan Jin (SBDJ) karya Tamar Jalis...aku tengok sekali lalu tadi tajuk2 cerita kat blog tu dan aku rasa hepi sangat sebab most of the stories (asal aku tetiba ckp omputeh ni?mungkin sbb nama aku pun mcm nama mat saleh kot) kat dlm tu aku blm pernah baca...memang kena pada masanya...aku bole isikan masa lapang aku dengan baca blog SBDJ tu la pasni...takde la aku rasa sepi sgt...apa lagi selepas aku delete semua acc fb aku nanti...patut lah aku cari hard copy dia takde kat kedai2 komik India kat semua kedai komik dlm Malaysia ni...rupa2nya diorg dah advanced...semuanya diorg dah satukan dalam blog...nape aku tak pernah terfikir menda2 mcm ni sebelum ni ek?...alhamdulillah...agaknya adalah yang Tuhan nak tunjukkan kat aku bila aku jumpa blog tu...sesungguhnya....bukan sedikit nasihat2 dan pengajaran2 yang berguna yang aku boleh gunakan dalam SBDJ tu selain petua2 yang boleh diamalkan yang tak bercanggah dengan Islam...aku dah baca SBDJ tu seawal umur aku 8 thn kot...masa tu aku terjumpa buku tu kat rumah mak mertua kakak aku yang sulung...rumah dia kat sabak bernam...selangor...ntah nape ntah masa tu aku tetiba rasa teruja nak ikut abg ipar aku balik kg dia masa cuti sekolah...lama jugak dok kat sana...lbh kurang 2 minggu...rumah mak abg ipar aku tu dikelilingi sawah padi yang terbentang luas...kebetulan pulak abg ipar aku tu ada adik dan sepupu yang sebaya dgn aku dan yang paling best lagi sebab dua2 org tu pompuan...hahaa...(kalau kekasih aku baca ni mesti dia kata aku gatal....adehh...skipp...>>>>>>) pepagi aku dah ronda kampung orang naik basikal...sambil menikmati pemandangan matahari pagi naik di ufuk bendang sawah padi yang terbentang luas (subhannallah....cantiknya suasana yang mcm tu) ...masa tu aku rasa lebih ramai orang yang belum bangun tido dari yang dah bangun kot...dan aku adalah salah seorang antara yang terawal bangun kat kampung tu...sbb aku dah sampai ke hujung kampung tu dgn berbasikal sebelum matahari terbit lagi...dan pastu nnt bila dah siang sikit lbh kurang dah lepas time2 sarapan tu...adik dan sepupu abg ipar aku tu nanti akan ajak aku jalan2 kat bendang sawah padi tu...sambil cari ikan haruan...ikan puyu dan ikan sepat yang terperangkap didalam lopak2 air....kalau tak silap masa tu dah lepas musim menuai sbb sawah padi tu dah kering...tinggal lopak2 air je yang terkadang dipenuhi dgn bermacam2 jenis ikan...erk....aku rasa kita dah jauh melencong dari tujuan asal blog ni dipost...dan sesungguhnya...aku masih tak tau nape aku post blog utk kali ni...sekadar mengisi kebosanan yang melanda diri aku tadi kot...

10:45am
Atirah
uittt

10:45am
Me
ha

10:46am
Atirah
abg dh nk kawen ke?

10:46am
Me
tk
nape tira ckp mcm tu

10:46am
Atirah
abes tu cm nk kawen jer
apesal nk delete sume?
dh nk kawen la tu kn

10:47am
Me
erk..nnt abg terangkan dlm blog abg

10:47am
Atirah
tetiba jer cm ni

10:48am
Me
erk..tkpe...nnt baca blog abg ek...dah nak siap da...lg 2-3 jam je lagi

10:48am
Atirah
hmm..ok.make sure abg citer kn sumenyer
bg kitorg ni fhm btul2

10:49am
Me
huhu...okies

tira pm kat fb aku tadi...dia nak tau sgt nape aku nak delete semua acc aku...tira...kat atas tadi abg dah terangkan nape abg nak delete semua acc abg...abg harap tira faham maksud abg...bukan nak lari dari sesiapa...apa lagi nak lupakan kawan2 dan adik2 abg...cuma kekadang benda2 semua boleh membuatkan kita terikat dan mengabaikan kehidupan kita kat dunia ni...abg dah abiskan lbh kurang 3 tahun bergelumang dgn alam cyber ni 24 jam sehari...bermula dari tagged...dan sekarang fb...semua laman web sosial twitter,friendster,myspace,hi5,netlog,fanbox,myfriends2u dan ntah apa2 lagi semua abg dah closed dan dah abg delete...dah tiba masanya kot utk abg kembali kepada reality kehidupan...sebagai adik yang paling tua...abg harap tira dapat tgk2kan diorg2 tu semua yang lain bagi pihak abg...abg tinggalkan blog ini utk tira jadikan panduan utk meneruskan sisa2 kehidupan ini tanpa abg di fb...nanti abg ceritakan pengalaman abg tanpa laman web sosial...hahaha...Joe Black akan lenyap dari laman web sosial selama2nya...ingat pesan abg...takkan ada acc Joe Black lain selepas ini...kalau ada pun nama yang sama...pic yang sama dan profile yang sama...itu bukanlah abg...itu mungkin fake acc yang mengambil kesempatan semasa ketiadaan abg nanti...abg takkan buat acc baru yang akan gunakan nama Joe Black lagi...biarkan Joe Black lenyap seiring dgn peredaran masa...namun abg takkan pernah lupakan saat2 manis suka duka abg dgn kawan2 abg selama abg berkecimpung dalam laman web sosial...terus terang abg katakan...abg ketemu cinta di fb...dan abg taknak cinta abg berkubur di fb juga...abg dah jumpa apa yg abg cari dilaman web sosial...abg harap abg dah jelaskan kenapa abg perlu delete acc abg tu...bukan atas desakan sesapa...bukan kerana apa2 dan sesapa....tapi diatas kerelaan abg sendiri...:)

dah 11.08am dah...aku tak ingat kul bape td aku start tulis blog ni...mcm ni la kalau aku dah start tulis blog...2-3 jam memang dalam tangan utk aku abiskan blog ni...mana taknya...sempat lagi komen2 kat fb masa tgh tulis blog ni...tapi kalau tak komen2 pun memang aku ambil masa yang lama utk siapkan sesuatu blog...kecuali yang copy paste...yang tu kejap je...bole post banyak blog dalam masa 5 minit...tapi kekasih aku lebih suka baca blog yang aku luahkan dari lubuk hati aku...sedaya upaya dia akan cuba utk menyelami perasaan aku masa aku tulis blog ni...dia nak rasa apa yang aku rasa masa aku tulis blog ni...takpe...aku nak mudah kan keja dia hari ni...aku nak nyatakan perasaan aku mcm ni: bahawa sesungguhnya aku amat merindukan dia...takde apa yang bole membuat aku hepi sekarang ni selain dari dpt bercakap dgn dia or at least received her sms...haha...tp aku faham...dia tengah kerja skrg...dan dia terbatas utk melayan aku time2 mcm ni...dan aku tak kisah sangat sebenarnya sbb aku hormati kerja dia...sebagaimana dia menghormati kerja aku...dan kerana aku memahami dia...sebagaimana dia memahami aku sangat2...
dan aku tak suka nak ganggu dia masa dia tgh bekerja...
tak ramai dlm dunia ni yang tau pasal aku dan boleh aku katakan takde orang yang benar2 memahami aku dalam dunia ni kecuali dia...setiap perubahan pada nada suara aku pun dia tau...pasti ada sesuatu yang mengganggu fikiran aku diwaktu itu...dan dia seboleh2nya berusaha utk korek dan ingin tau apa yang ada dlm fikiran aku masa tu...haha...dia baru je sms aku...mcm tau2 je aku tgh bercerita tentang dia masa ni...dari sms yang dia reply...aku tau dia bz sgt...tapi masih tetap sempat meluangkan sedikit masa utk aku...sebagai tanda yang dia ingat kat aku...dan tak keterlaluan kalau aku katakan benda2 yang mcm ni yang membuatkan aku sayang sangat kat dia...nampak mcm takde benda pada orang lain...tapi bagi aku...aku sangat menghargai setiap apa yang dia lakukan terhadap aku....dia adalah segala2nya bagi aku...

aku rasa aku nak stop dulu kat sini...nak gi baca SBDJ plk...tak sabar nak baca...huhu...nanti len kali aku tulis lagi dikesempatan yang lain pulak...erk...sorry kalau tajuk blog ni tak seindah isinya..


*kepada sayangku...abg tunggu syg blk ek...keje elok2 tau...miss u so much syg ;)






5 comments:

Anonymous said...

take care abg joe. =)

Joe Black said...

ty pun take care yer...:)

Anonymous said...

bereh boh...
klo ad plue kito jupo deh..
jgo diri molek2...
blo nk kawen...
ejah ata msj skepingm la klo nk kawen...
hahaha..BUZZ

Marky Jaha said...

SBDJ dah advance...pedang setiawan ble plak?

Joe Black said...

buzz : huhu...bereh...nnt kawe hntr kad klo nk kawen...hehe
pise : pedang setiawan paling susah nak jumpa...setakat ni nak cr pic dia pun susah...