بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, August 27, 2010

Ala Carte


dari malam tadi maxis cari pasal dengan aku...asik terputus je masa aku call kekasih aku pakai hp...sampai sekarang pun sama...dia tak tau ke aku rindu nak dengar suara kekasih aku...nak je aku memaki hamun dalam bulan puasa ni...tapi aku terbaca firman Allah yang berbunyi :



"Sesungguhnya nafsu (ammarah) itu sangat mengajak pada kejahatan." (Yusuf : 53)

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan
jiwanya dan rugilah orang yang mengotorkan 
jiwanya." (As Syams: 9-10)

pastu ada sabda Rasulullah yang bermaksud:

"Bertenang-tenang itu dari Allah dan tergopoh-gopoh itu dari syaitan."  Riwayat Baihaqi

pastu aku tak jadi marah dah...kesan dari firman2 Allah dan sabda Rasulullah diatas...dan lagipun tadi kekasih aku kata nanti dia nak bagi aku no celcom dia yang dia dah lama tak guna...kalau maxis problem...aku call no celcom...
patutnya aku nak kena kemas rumah hari ni...tapi bangun tido pun dah kul 12.10pm...camana nak kemas...kalau aku kemas time2 mcm ni kang rasa dahaga pulak...bila dah dahaga tu kang aku terminum air pulak...erk...terminum ke saja minum?erk...bukan saja la...terlupa...yer ke bole lupa?erk...yer la kot...kan dah letih kemas rumah...takpe la...nanti aku postpone la kemas umah tu lewat skit...nak dekat2 time nak buka posa nanti...demi mengelakkan fitnah dajjal...abih hari ni nak makan apa?semlm aku makan ayam golek je...separuh...tapi orang ganu cakap sebelah...sebelah kiri ke kanan?bole blake boh...erk...tadi kekasih aku pun cakap sebelah...pandai kekasih aku ni...dia kata kena sebut sebelah la sebab kalau sebut separuh nanti nak kena cakap pulak separuh yang bahagian atas ke atau separuh bahagian bontot ayam tu...oklah...istilah sebelah boleh diterima pakai...nanti aku request kat dewan bahasa dan pustaka bahawa untuk ayam golek hendaklah menggunakan sebelah dan bukannya separuh...erkk...tak banyak sangat ke sebelah tu?sikit je...ayam kecik...ayam dara kot...sebab comey je saiz dia...pastu aku makan tu je buka posa malam tadi...tak beli kueh pun...selalu aku beli karipap..."jap ek abg...abg call 2 min lagi"...kata kekasih aku tadi kat fon...haah...aku dah bole call dia dah...dah ada line...tapi tak tau sampai bila line ni ok...erk...tadi masa sampai kat 'selalu aku beli karipap tu aku stop kejap sebab call kekasih aku...huhu...dan ni pun sebenarnya aku baru lepas call dia...huhu...break kejap blog ni utk lebih kurang sejam tadi..."jap ek abg...xxx nak tolong makcik masak kejap...abg gi la abeskan blog abg tu...nanti kita sambung lagi ek?"...kata2 dari kekasih aku mengakhiri perbualan kami..."ok lah sayang...gi la masak dulu...abg nak abeskan sisa2 blog abg jap...huhu...


Mie: joe..jom mkn.. 
Joe Black: posa 
Mie: time buka la.. 
Mie: iskk2.. 
Joe Black: erk 
Joe Black: nnt aku plan dgn xxx 
Joe Black: dlm waktu terdekat ni 
Mie: erkk..plan lg.. 
Mie: ekkeke 
Mie: kita mkn dkt2 je.. 
Mie: jgn jauh2.. 
Joe Black: kat ne 
Mie: mkn mesti kt mulut.. 
Mie: heheh 
Mie: mkn kt black canyon... 
Mie: kt ecm.. 
Mie: best woo.. 
Joe Black: erk 
Joe Black: apa yg best? 
Mie: mkn dia best.. 
Mie: ekeke 
Joe Black: erkk 
Joe Black: nnt aku tnya xxx
Joe Black: dia kata dia tk suka sbb tk best 
Joe Black: nnt la aku cakap kat dia 
Mie: ahaha.. 
Mie: xderla..aku bg cadangan jer.. 
Mie: ngade2 xxx ni.. 
Mie: ckp kt dia.. 
Mie: ekeke 
Mie: xpun cari restoran buluh.. 
Mie: kt mana tahh.. 
Joe Black: huhu 
Joe Black: restoran buluh? 
Joe Black: kat pokok buluh ke? 
Joe Black: mkn dlm buluh? 
Joe Black: makan lemang ke? 
Joe Black: buluh lemang? 
Mie: ntahh..aku tgk dlm tv..tp xtauu mana..bkn kt ktn kot..eekeke
Joe Black: erkkk... 
Mie: xpun mkn kt padang dpn bazar kt masjid... 
Mie: berkelah kt situ.. 
Joe Black: erkkk
Joe Black: suka2 je 
Joe Black: ada ke org mkn kat situ?
Mie: bersepah joe.. 
Mie: owg wat berkelah lg.. 
Mie: ekeke


erk...mie ym aku tadi masa aku tgh tulis blog ni...dia nak ajak makan...tapi tak tau nak makan mana...kalau bab makan ni memang susah sikit...diorg selalunya suruh aku cari tempat makan...aku mana la tau kat mana...kuantan bukan area aku...kalau paka tu bole la aku bawak gi makan kat warung makcik depan opis aku tu...tapi sarapan pagi je la...takpun makan kat kedai mamak dekat2 dgn opis aku tu...kopi ais dia kaw...rasa melekat kat tekak minum sejuk2 tu...nyum2...adehh...buka posa ni nak kena cari kopi ais mamak tu dulu...erk...tapi memang tu la...dari kekasih aku sampai ke mie dan yang lain2...cari tempat makan utk buka posa yang paling susah sekali...aku ni jenis tak kisah sebenarnya...western...eastern...northern...southern aku bole je...semua aku bedal...erk...tapi ini tak bermakna aku pelahap ok!!...sebab aku dah penah keje kat semua bahagian di malaysia ni...aku penah keje kat penang, lumut, jb, port klang,indon dan skrg kat ganu...so secara tak langsung makanan asasi kat tempat2 tu aku kena biasakan...mcm kat penang atau lumut mestilah terkenal dgn nasi kandaq dan pasemboq (aku penah makan pasemboq kat padang kota lama tu...masa tu aku sorg je mkn...lagi 3 org member aku minum je...mlm tu aku banyak abeskan masa kat dalam toilet je dari kat atas katil...pukul 4 pagi aku kejutkan dj suruh dia hantar aku gi klinik...lepas kena inject...baru la perut aku tak menyucuk2 mcm kena hiris dgn pisau 20 sen tu...dan sejak tu jugak aku tanak makan pasemboq lagi sampai bila2), kalau kat indon terkenal dgn bakso, nasik uduk (mcm nasik lemak tapi ada campur mee goreng skit), nasik padang dan nasik ayam penyek dia...ayam bakar semarang pun best jugak...belum masuk lagi pecel lele (masak lemak ikan keli)...kalau kat johor pulak tak yah tanya la...banyak sangat yang aku suka...nasik beryani la...otak2 gelang patah...mee rebus...lontong (bukan lotong tau...lotong tu member korang kat dalam utan tu...hahaha)...nasik ayam goreng ( baru je citer2 dgn kekasih aku pasal nasik ayam goreng tadi...nyum2)...pastu kalau kat area klang pulak...erk...kelang glamer dgn apa ek?mee jawa kot...kalau tira ni mesti dia expert...pertamanya sebab dia dok area klang...keduanya sebab...erk...ni nak kena bisik ni...psstt...sebab dia org jawa...skip2...>>>>>>kui3... tapi aku pun jawa jugak...tapi aku jawa spore la...hahahaha....
erk...si mie ni dari tadi cari lokasi tempat makan tak jumpa2...restoran timur la (dia kata restoran ni no 4 kat kuantan paling sedap) 


Joe Black: ko cr yg senang ko nak pegi 
Joe Black: santai bole? 
Mie: santai xsdp... 
Mie: jap..aku tgk blog mkn.. 
Joe Black: ok 
Joe Black: ada jgk ke diorg cipta blog mkn? 
Mie: nasi kukus mkn x? 
Joe Black: erkk...makan tp mcm tk best je buka posa mkn nasik kukus 
Joe Black: tp xxx suka..erkk 
Mie: ahaha 
Mie: Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah Restoran Suria Perdana 
Mie: kt bukit rangin.. 
Mie: dkt je tuu 
Mie: ahaha 
Mie: kt shell sblom jambtan 
Joe Black: nnt aku rujuk kat xxx dulu ek 
Joe Black: lain2? 
Mie: joe..ko ke tanya aku restoan timur hari tu.. 
Mie: restoran timur dkt mega.. 
Joe Black: erk 
Joe Black: bkn 
Mie: RESTORAN TIMUR B-2, Lorong Tun Ismail 11, Sri Dagangan 2 Kuantan, Malaysia 
Mie: ini ade maskan kampung.. 
Mie: buffet ade..ala carte pun ade.. 

erk...ala carte tu apa mie?

À la carte (also a la carte), is a French phrase meaning "from the menu", and it is used in restaurant terminology in one of two ways:

First, it may refer to a menu of items priced and ordered separately rather than selected from a list of preset multi-course meals at set prices.

Second, it may designate the option to order a main course item alone that is otherwise served with a side or starter dish, such as soup or salad.

Mie: aneka jenis lauk.. 
Mie: aku ni promote lakk 
Mie: ko tgk sini la joe.. 
Mie:http://www.facebook.com/posted.php?id=19539868824&share_id=110296575690724&comments=1#!/group.php?gid=128117726528
Joe Black: erk 
Joe Black: cuba ko tgk bape ringgit 
Joe Black: ni kat dlm megamall ke? 
Mie: bkn kt dlm... 
Mie: dkt2 situ.. 
Mie: xpasti kt mana.. 
Mie: ekeke 
Joe Black: ooo 
Joe Black: tkpe ko cr je 
Joe Black: cr yg senang nak semayang 
Mie: aku rasa area kt coffe street tu.. 
Joe Black: ooo 
Mie: sbb..restoran ni no 4 kt ktn paling sedap.. 
Joe Black: haa 
Joe Black: timur ni xxx selalu pegi 
Mie: laa.. 
Joe Black: nnt aku tnya dia lg 
Joe Black: erkk 
Mie: orait.. 
Mie: ke nk restoan ni..Sri Patani Restaurant 
Mie: ahahah 
Joe Black: kat mana 
Mie: jln tun ismail.. 
Mie: dia punya best menu..mesti thai ler.. 
Mie: klu minat thai..aku bantai jer.. 
Joe Black: huhu 
Joe Black: tkpe..ko bg je lagi lokasi mana 
Mie: ke nk gi satay zul?
Joe Black: taknak aku yg ada dekat2 nama dj tu 
Joe Black: erkk 
Mie: erkk.. 
Mie: sara thai kitchen? 
Mie: ni dpn gereja kt megamall.. 
Joe Black: sara thai tu erk..xxx ckp apa ek? 
Joe Black: lupa aku 
Joe Black: oo 
Joe Black: sedara mara dia ramai mkn situ 
Mie: ke nk gi planet seafood.. 
Mie: ni kt pantai berserah.. 
Joe Black: haaaaaaaaaa 
Joe Black: ok 
Mie: ko klu dkt pantaii suke jer.. 
Joe Black: wakaaka 
J
oe Black: sbb dia sifud
Mie: ni no 8 sdp... 
Mie: lol. 
Mie: pandai2 la ko pk.. 
Mie: tp aku jauh... 
Mie: tp aku cari la org.. 
Mie: wakaka
Joe Black: ok2 
Joe Black: tkpe 
Joe Black: nnt kita tgk mcmana ek 
Joe Black: kalau aku bole amik ko..aku amik 
Joe Black: kalau tkleh kita gi mkn dekat2 je la
Mie: ptt ko beli mpv joe..wakaka... 
Joe Black: wakakaka 
Mie: cm ni joe..klu xmuat..aku duk atas riba xxx..ok x?
Joe Black: erkkkkkkkkkkkkkk..
Mie: aku ringan je joe..
Mie: muehehe 
Joe Black: ko dok atas riba ya je 
Mie: dua2 la joe... 
Mie: aku tamak skit. 
Mie: ahhah 
Joe Black: wakaka..ko tu patut dok dlm bonet je 
Mie: ahaha

amboih...nak dok atas riba ek?lempang nak?

Mie: ahaha 
Mie: joe..restoran seafood td..dkt dgn kompleks pelancongan pantai balok.. 
Mie: klu nk gi..ko servey la.. 
Mie: takot..dh xder ke.. 
Mie: ekeke 
Joe Black: wakakaka 
Joe Black: tkpe 
Joe Black: kat situ bnyk sifud 
Joe Black: ni pun da bnyk pilihan ni 
Mie: yer2.. 
Mie: xxx dh setuju ke.. ?
Joe Black: aku kena bawak ke parlimen dulu ni 
Joe Black: lom tanya lagi 
Mie: ahah..parlimen xxx.. 
Mie: ko ckp kt dia...jgn ngade2.. 
Mie: ko kena tegas joe.. 
Mie: wkakaka 
Joe Black: waakakakak...mana bole...aku sayang kat dia..dalam hal ni aku tak perlu bertegas...kui3
Mie: ahaha..lg 1 joe..restoran ni dkt je dgn hotel swiss garden.. 
Joe Black: kat ne? 
Mie: kt beserah la.. 
Mie: yg td.. 
Joe Black: oh ok 
Mie: sbb aku pun dh lama xmkn seafood.. 
Mie: asyik mkn daratfood je 
Joe Black: tu la pasal 
Joe Black: nak kena ada ikan masak stim 
Joe Black: ikan 3 rasa 
Joe Black: ikan sambal 
Joe Black: ika itu dan ini 
Mie: ika mana joe? 
Mie: ko curang ke? 
Joe Black: wakakaaaa 
Joe Black: ikan la 
Mie: ahaha..
erk...tertinggal hurup 'n' kat perkataan ikan tu pun ko pasan ek mie?mmg romeo ko ni mie...pantang nampak nama pompuan...erk...iskk...mie ni dah mengabeskan masa aku je...tengok ni...dah berapa paragraph aku rugi sebab layan dia ym...kalau zaty ni mesti dah letih sangat la ni kalau post blog panjang mcm ni...tapi aku rasa macam nak tulis panjang2 lagi...kurang2 2 atau 3 kali ganda dgn yang ada skrg ni...aku rasa mcm ada benda je yang aku blm citer kan kat sini...
"abg ada surprise ni...tapi tak pelah...abg tanak bgtau lagi"...aku ckp kat kekasih aku tadi...sebab aku tau dia ni jenis takleh kalau ada surprise2 ni...dia mesti nak tau...sama mcm aku...aku ni jenis tak suka kalau ada benda yang orang nak tanya aku...dia mintak kebenaran aku dulu utk tanya soalan tu...contohnya mcm "nak tanya abg satu soalan bole?"...aku memang paling fobia dgn soalan yang diutarakan sebelum menanyakan soalan yg sebenar...rasa mcm..."alamak...apa pulak aku dah buat salah ni?"...ataupun...'iskk...apa pulak yang kantoi ni?" walaupun aku tau aku takde wat salah apa2...adehh...kekasih aku pun sama...dia tak leh kalau aku ckp mcm tu...atau mcm ni..."abg ada benda la nak cakap...tapi takpelah..."...huhu...dan dia akan berusaha sedaya upaya utk pujuk aku bgtau apa yang aku nak ckp tu...hehe...dan selepas puas dia pujuk aku sampai tanak cakap dgn aku sampai bila2 kalau aku tak bgtau dia...baru lah aku ckp..."sebenarnya abg nak ckp...abg nak post blog..."...hahahaa...barulah dia rasa lega bila aku ckp mcm tu...padahal bukan apa pun...blog je pun...tapi aku tau...pada orang lain...blog aku adalah salah satu dari blog2 lain yang berlambak kat internet ni...tapi bagi kekasih aku...it is sumthin'...pastu dia ckp..."dah agak dah...mesti nak citer pasal call tak dapat...pasal line maxis prob...abg takkan tulis blog kalau takde pape...tu tadi suara sedih tu mesti abg akan tulis blog punya"...lbh kurang la kata2 dia tadi...aku tak ingat sangat...huhuhu...dia perasan agaknya suara aku sedih...iskk...puas dah aku control...takleh jadi pelakon aku ni...yer la...aku sedih la...selalu tiap2 pagi dia bagun tido je aku mesti call dia...hari ni...lepas aku balik semayang jumaat baru aku dapat call...sedih la...huk3..."kita kena redha abg"...kata kekasih aku..."kalau abg marah...tu namanya tak redha...tapi ni abg sedih...tak bermakna abg tak redha...tu beza antara sedih dan marah"...sedangkan Nabi pun mengalirkan air mata bila kematian kaum keluarganya...erk...tu kematian...ni baru tak dpt ckp kat telefon...erk...aku sedih je la...bukan nages pun...erkk...
dah 5.26 pm da...dan aku masiih blm buat keputusan nak makan apa mlm ni...pagi tadi aku sahur makan murtabak dgn beger yang aku goreng pagi2 buta tu...hari ni aku nak makan apa ek untuk sahur?adehh...beli ayam goreng pastu aku panaskan je ok tak?ke nak kuar pagi ni?iskk...ntah la...aku tak leh buat keputusan yang betul bila bila berada dalam salah satu dari keadaan kat bawah ni:
1] marah
2] ngantuk
3] lapar
huhu...aku pernah bagtau menda ni kat kekasih aku dulu...lama dulu masa aku baru2 kenal dia...baru2 ni dia ckp balik benda ni kat aku...huhu...aku respect sangat kat dia sebab menda2 kecik mcm ni pun dia bole ingat...hehe...jauh disudut hati aku...aku bangga sangat dengan kekasih aku ni...setiap nasihat aku yang berguna semuanya dia ingat...walau yang sekecil2nya...ko pernah ke joe jumpa orang yang mcm ni? sumpah...tak pernah...dan aku tak kan pernah mensia2kan dia selagi hayat ku ada...
aku rasa blog aku kali ni tak de la panjang mana...yang panjang sebab chat aku dgn mie je tu kat ym...tapi takpe la...aku stop je la kat sini...nak siap2 nak gi bazar raamdhan...selamat berbuka...:)

*syg...luv u so much... :)

4 comments:

Anonymous said...

abg joe! panjanglahh!! hahaha. penat ty bace. hahaa. =P
haha, siap ade nama ty lg ye. bls dendam eh? muahahaha..

Joe Black said...

wakakaka...mana de balas dendam...abg teringat ty punya post selalu lagi 'panjang' dari abg...erk...kwang3

Anonymous said...

haha, panjang la sangat kan post ty tu. hahaha. kontot ade lahh. haha

Atirah Tyra said...
This comment has been removed by the author.