بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Thursday, August 19, 2010

The Unknown


Fza @ Amie: salam joe
Joe Black: wslm
Fza @ Amie: joe sihat ?
Joe Black: sht
Fza @ Amie: sombongnya la skg
Joe Black:
Fza @ Amie: knp joe jd cam ni ha
Joe Black: ntah la fza
Joe Black: joe tk tau nak ckp
Fza @ Amie: yea la
Fza @ Amie: tp knp jd cam ni
Fza @ Amie: susah la
Fza @ Amie: automatik fza hilang terus joe
Joe Black: tkpe la
Joe Black: ni joe da ada
Fza @ Amie: joe dtg kn fza kawin nanti
Joe Black: insyaAllah...bln 10 kan?
Fza @ Amie is typing...
Fza @ Amie: 31/10
Joe Black: ok2...insyaAllah joe dtg..

nape fza ckp mcm tu?ada apa dengan aku?aku dah tak macam dulu lagi?dulu aku macam mana?aku dah jadi macam mana skrg?apa yang dulu aku buat tapi skrg aku dah tak buat?kan aku selalu je on ym aku...nape pulak dia kata aku dah hilang?agaknya aku dah tak tanya kabar dia kot sejak akhir2 ni?tapi bukan dia sorang je yang rasa mcm tu agaknya...ramai lagi yang rasa mcm yg dia rasa tapi dia orang tak nak tanya aku...nape aku jadi mcm ni?best ke jadi macam ni?apa yang kita perlukan dalam hidup ni?

الأخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو إلا المتقين

“(Pada hari kiamat kelak) orang yang bersahabat saling bermusuhan di antara satu sama lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa.”

[al-Zukhruf:67]

Manusia adalah makhluk yang hidup berkumpulan dan bermasyarakat. Manusia perlu berkawan, berkenalan dan berinteraksi. Manusia tidak boleh mengasingkan diri dan bersikap seperti kera sumbang. Walaupun begitu dalam berinteraksi dan mencari kenalan, manusia yang beriman perlu mempunyai pedoman yang tertentu. Mereka perlu mengenali hakikat orang yang mereka berinteraksi dengan mereka. Mereka wajar memahami perbezaan antara apa yang dipanggil sebagai kenalan, teman, rakan atau sahabat. Jadi dengan kefahaman yang jelas tentang perbedaan perkataan-perkataan tersebut mereka boleh berinteraksi dengan cara dan etika yang betul dan sesuai.

Walaupun Islam menggalakan persahabatan dan menganggap manusia itu adalah makhluk saraan Allah yang mempunyai martabat yang sama, semuanya berasal dari Adam, namun Islam menggesa supaya umatnya berhati-hati dalam memilih sahabat. Rasulullah SAW bersabda:

عن أبي هريرة عن النبي صلى اللهم عليه وسلم قال» المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل

“Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya, maka berwaspadalah/bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat.”

[Riwayat Ahmad]

(dipetik dari Hakikat dan Kaedah Persahabatan oleh Ustaz Abdul Ghani Samsudin)


hmmm...

edanny_88: abg shat?

Joe Black: sht kot

edanny_88: errkkkk

edanny_88: abg x bpe nk ok yer

Joe Black: ntahlah..

*moral of the story ~ unknown

*kepada sayangku...abg doakan syg sihat2 selalu yer...abg akan berada disisi sayang through good and bad times...always... ;)

No comments: