بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, August 14, 2010

Pejamkam mata...aku pasti disisi...


"ok lah...nnt xxx belikan abg choc shake + vanilla ice cream + choc rice eyh...sedappp...sejuk je..haha.." sms dari kekasih aku tepat jam 12.52 pm...ngam2 time tu memang dugaan yg hebat menahan lapar dan dahaga...hahaa...kekasih aku yang manja ni memang saja je nak buat aku terliur time2 posa ni...salah aku jugak kot sebab selalu je sms kat dia citer pasal choc ice blended time2 tghari buta tu...haha..memang sejak posa start hari tu aku selalu citer pasal makan dan minum kalau sms dgn dia...masa hari first posa tu lagi best...aku siap upload pic makanan dgn minuman kat fb...erk...fb?kata dah delete pastu tanak on lagi sampai bila2?huhu...ntah la...no komen...biar aku sorg je tau nape aku on blk acc2 aku tu...pastu aku tag ayu dgn tira kat pic2 tu...sampai diorg tag nama aku kat status diorg sebab nak menyatakan rasa tak puas hati dgn alasan aku saja nak goda diorg time2 posa ni...hahaha...abg bagi korang pahala extra time posa ni...sambil nak bagi idea menu utk berbuka nanti...kwang3

dah dua hari aku cuti ni dok abiskan masa kat tempat pembaringan aku je...banyak tido je...hari ni lagi la tak wat apa...nak komen2 kat fb pun tak larat...hari ni aku bangun tido kul 10.15 am...dah siap send sms nak potong rambut kat kekasih aku seblm aku mandi tapi lepas mandi tu aku sms blk kat dia aku tak jadi potong rambut...haha...pastu aku lepak je hari ni sambil tgk citer Adnan Sempit dgn Bukit Kepong...aku mula2 tgk citer Bukit Kepong ni masa umur aku 6 thn...sedih gak citer ni...huhu...citer pasal Balai Polis Bukit Kepong kena serang oleh pengganas komunis...sian polis2 bukit kepong berhempas pulas bermati2an mempertahankan balai polis...ada jugak isteri2 diorg yang turut terkorban sama masa berperang tu...semua polis mati kot dalam citer tu cuma ada sorg yg selamat...yang sembunyi kat dalam sungai tu...ramai pelakon2 yang hebat2 yang masih muda2 masa tu...antaranya Jins Shamsuddin, Yusoff Haslam, Hussin Abu Hassan, A Rahim dan sapa lagi ntah...filem ni membolot banyak kategori dalam FFM ke 3:

esok dah keje...aku rasa macam malas je nak keje time2 posa ni...alhamdulillah...setakat ni aku tak kena gi laut time2 posa ni...seperti yang boss aku janjikan...patutnya aku memang tak de schedule gi laut time2 mcm ni...aku siap dah ckp kat boss aku jangan hantar aku gi laut time2 posa ni...raya ketiga kalau nak hantar takpe...aku tak kisah...tapi jgn time posa ni...nanti keje aku jadi tak berkualiti sangat...tapi takde masalah sgt pun patutnya sebab tahun2 lepas ada je aku kena gi laut time2 posa ni...tapi kalau bole aku nak elakkan...aku nak abiskan masa aku dengan kekasih aku sepanjang posa ni...abiskan la sangat...bukan bole jumpa pun...tak bole jumpa pun tak pe asalkan aku bole sms dan call dia bila2 masa je...huhu...kekasih aku ni baik budaknya (erk.."bukan budak ok"...huhu...dia selalu marah kalau aku ckp mcm tu) dia la yang selalu kejutkan aku utk bangun sahur dgn cara sms aku...kekadang aku pelik...aku dah susah nak bangun kalau bunyik alarm dari hp atau jam...tapi kalau bunyi sms sekali je aku bole sedar...mungkin sebab aku dah tune kepala otak aku kalau bunyi sms tu aku mesti kena bangun sebab itu adalah sms dari kekasih aku...pastu hari tu aku tukar ring tone aku pakai lagu Tentang Seseorang...langsung aku tak bangun sebab aku biasanya tido sambil on blog aku ni...so lagu dari blog ni dah biasa aku dengar sambil tido...tu yang aku tak sedar kalau orang call tu...aku rasa mcm lagu blog aku je...so skrg aku terpaksa tukar balik ke lagu "Silence Speaks A Thousand Words" ~ Debbie Gibson....cuma problem sikit kalau aku dengar lagu ni kat keta aku...mesti aku ingat tu bunyi hp aku...tapi tak pe la...tu bole diatasi dan small problem je tu kot...

masa ni aku tengah tunggu Isya' dan pastu nak semayang terawikh...malam ni malam ke lima...Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa...besar tu ganjaran pahala malam ni...:
  • Pahala sembahyang di Masjid Jamek (masjid yang didirikan sembahyang Jumaat) ialah 150 kali ganda fadhilat sembahyang sendirian di rumah.
  • Pahala sembahyang di surau iaitu masjid yang tidak didirikan sembahyang Jumaat ialah 25 kali ganda fadhilat sembahyang sendirian di rumah.
  • Pahala Sembahyang di Masjid Allah iaitu Masjidil Haram ialah sebanyak100,000 kali ganda.
  • Pahala Sembahyang di Masjid Nabi iaitu Masjidil Nabawi ialah sebanyak10,000 kali ganda atau 1,000 mengikut setengah riwayat.
dah pukul 8.30 pm...aku nak stop kejap...pasni aku sambung balik...

tadi siang sempat citer2 pasal sambut raya tahun2 sudah dgn kekasih aku...suasana raya kat kg aku simple je...bgn pagi kul 5 lbh...beratur nak masuk bilik air (sbb family aku yang ramai tu dan biasanya aku bole je potong que sbb anak2 buah aku hormat kat aku...aku kalah kat kakak2 aku je sebab diaorg selalunya gunakan kuasa veto sebagai org yg lbh tua dari aku...grrr) lepas tu semayang suboh berjemaah (yg biasanya aku jadi org yg paling last masuk saf...tu pun lepas diorg2 semua dah tunggu aku bersiap dlm 5- 10 min)...pas semayang tu ada upacara bermaaf2an dan selalunya kalau kakak2 aku terlalai kejap aku mesti potong que lagi utk bermaaf2an dgn mak bapak aku...proses ni aku tak suka sangat kalau kakak2 aku kat depan2 (aku citer pasal kakak2 aku sebab kakak aku ramai...ada 5 org...laki cuma 2...masuk aku 3....dan semuanya dah kawen kecuali aku)...sbb diorg ni mesti emosi lebih...sempat lagi nak nages2 masa mintak2 maaf tu pastu siap ada adegan peluk cium yg aku tak penah buat sejak dulu...aku rasa lepas aku kawen ni aku peluk cium jugak kot sesuai dan seiring dengan peredaran zaman dan umur yang semakin pendek...pas mintak2 maaf tu biasanya family makcik aku yang umah kat sebelah umah aku tu akan dtg sbb bapak aku yang paling tua diantara adik beradik dia...pastu dah setel satu family tu dtg...tiba pulak turn family aku gi umah nenek sedara aku yang kat depan umah tu...kat umah nenek sedara aku ni best sikit sebab ada makan2 dan biasanya dia akan masak sup tulang pagi2 raya tu yang mana masa tu sup tulang merupakan makanan feveret sbb masa tu ketupat dan rendang mcm dah biasa pulak...dah menjadi tradisi kat kg aku...kitaorg buat ketupat dan rendang 2-3 hari sebelum raya...bagi2 kat rumah2 jiran2...dulu time rajin buat ketupat pakai daun kelapa sebelum ada teknologi ketupat segera...bapak aku bagi jiran2 sampai 300 biji total...tp kalau convert ke ketupat segera...aku dah tak tau total dia bape...tapi nenek sedara aku ni suka peluk2 pastu cium2 masa bermaaf2an dgn dia yang membuatkan aku jadi rimas dan berpeluh2 time tu...kalau peluk cium kekasih lain kot rasa dia...erk...skip2...pas makan2 kat umah nenek sedara aku tu baru lah aku dapat blk umah semula...biasanya...bila sampai umah...ada lagi satu family sepupu bapak aku dah standby kat depan rumah sbb nak bermaaf2an dgn mak bapak aku...dan proses ni berulang semula...tp kejap je...pastu barulah bole makan2 semula...walaupun tadi dah makan kat umah nenek sedara aku tu...pastu tengah syok2 makan mesti bapak aku dah bising utk dirikan solat sunat Aidilfitri...dan lepas2 tu baru lah aktiviti bebas...bole tukar semula dressing aku ke pakaian rasmi aku yg biasa...suar pendek dan t shirt...pastu biasanya aku akan pegi pasar dgn kakak aku yg no 3 ni...dia ni jenis suka mereka2 masakan utk tghari tu...dia ni jenis suka mkn walupun badan dia takde la besar mana...pastu aku ni pulak jenis suka jgk kat masakan2 ni...so memang satu kepala la...pastu dia ni jenis tak berkira...kalau dia ada memang kami biasanya tukar2 turn belanja pasar....hari ni dia..esok aku..esok plk turn kakak2 aku yang lain dan seterusnya...bayangkan la utk belanja makan 30 org pada setiap masa sampai abis cuti raya...kira mcm kenduri jgk la tiap2 hari tu...member2 aku pulak jenis tak rajin sgt dtg beraya rumah aku...kalau yg rajin pun ada la 2-3 org je...dan biasanya diaorg dtg serentak je...nasib la...kekadang aku rajin masak nasik beryani time2 raya tu..kira rezeki diorg la kalau diorg dtg time aku masak beryani...kalau tak makan je la kuih2 raya yang macam2 kaler tu...paling tak pun air sirap mesti ada punya...

dulu time2 raya mesti ada ND Lala dgn Nassier Wahab kat tv...masa tu blm ada teknologi astro lagi masa aku kecik2 sampai aku bosan sbb tkde artis lain kat tv...pastu diganti pulak dgn ct nurhaliza...pastu skrg ni korang jgn tanya aku la sapa artis yang mendominasi siaran2 tv tempatan time2 raya ni...semua aku tak kenal...kalau aku tengok pun sebab artis tu cantik walaupun suara dia tak la secantik muka dia...tapi aku biasanya tak ambik peduli dengan semua tu...biasanya seawal hari raya pertama aku dah pegi mancing kat kolam ikan bayar kat dgn kg aku tu...ni abg aku punya idea la ni...dia malas nak jaga anak dia...dia ajak aku gi mancing...biasanya tak penah dpt pun ikan2 tu....aku ingat lagi masa raya yang bila ntah...semua pakcik2 aku yang kaki mancing pun ikut nak mancing sekali...aku bawak la diorg gi mancing kat pantai minyak beku...ala...bukan ada ikan sgt pun...ada ikan duri, gelama dgn semilang je..,jadilah utk lepaskan gian mancing...dan yang bestnya pantai minyak beku ni ada orang bela babi betul2 kat atas air kat pantai tu...secara tak langsung segala kekotoran dari kandang babi tu diorg lepaskan ke pantai tu...dan sebab tu jugak dah tkde org mandi kat pantai tu lagi...dulu masa aku kecik2 takde lagi kandang babi tu...ramai org mancing kat situ...dan batu pahat dapat nama sempena batu yg dipahat kat pantai minyak beku tu utk sumber air bersih...tu zaman bila ntah....zaman sebelum bukit kepong kot...ntah la...masa aku lahir benda2 tu semua memang dah ada....

erk...tajuk blog aku ni mula2 aku namakan bukit kepong...pastu masa tulis blog ni aku call kekasih aku...dia kata tajuk tu macam tak komersil je....pastu dia citer pasal sms yg dia bagi..."pejamkan mata...aku pasti disisi"...tu antara dialog dalam citer 9 September..kekasih aku bagi masa aku tgh mamai2 tahan ngantuk petang tadi...lepas dia bagi sms tu aku terus tertido dan sedar semula pkl 5.30pm...masa tu dia jugak yg kejutkan aku bangun tido secara sms...memang aku saja tak set alarm masa nak tido tu sebab aku tau dia mesti sms aku lepas2 tu dan aku nak sms dia jadi alarm utk aku walaupun aku tak bagi tau plan aku tu...pas mandi tu tak lama aku terus gi pasar ramadhan....cari makanan utk berbuka...iskk...kedai ikan bakar tu dah tutup...mesti cpt je ikan bakar dia abis...semlm pun sama...masa aku pegi tu tinggal bape ekor je...takde rezeki la...terpaksa mkn ayam percik je dgn nasik...takpe...esok gi awal skit...huhuhu...

masa ni aku tengah tnnggu kekasih aku...kitaorg stop kejap bergayut sebab situasi yang tak mengizinkan dan sebab dia nak makan...memang time makan dia mcm ni...masa buka posa dia makan skit je pastu time2 mcm ni dia makan lagi skit...skit je dia makan...huhu...makan sekadar mengalas perut kosong...jauh sekali utk memenuhi nafsu makan...tak macam aku...beli makan utk berbuka macam nak buat kenduri sebab di kabui mata aku yang dipengaruhi oleh perut yang lapar...aku rasa mcm tak cukup je masa beli tu tapi masa buka posa tu rasa mcm dah tkleh nak masuk lagi walaupun masih banyak lagi makanan yg belum di makan...dan dah memang menjadi sikap aku yg tak suka buang2 makanan ni...sedaya upaya aku akan cuba abiskan walaupun memang dah maximum yang masuk dalam perut aku...dan benda2 ni akan buat aku sering berada dlm dilemma...antara ikut sunnah Nabi berhenti seblm kenyang atau jangan membazir makanan yang dah ada...so moral of the story...jgn ikutkan nafsu sgt masa beli makanan utk buka posa tu...beli je sekadar mengisi perut utk berbuka...jangan terpengaruh dgn perut yg lapar yang akhirnya mengundang kepada pembaziran...kekasih aku selalu marah dgn sikap aku yg satu ni...hehe...yer la syg...pasni abg beli sikit2 je ek mcm tadi...erk...ada 2 biji lagi popia yg abg blm makan...erk...>>>>>>>>>>>>

dah 4 hari dah kita semua berposa...

Daripada Jabir, katanya, "Apabila akhir malam Ramadan, maka menangis langit dan bumi, dan malaikat kerana musibah yang menimpa umat Muhamad." Lalu para sahabat bertanya, Apakah musibah itu?" Kata Nabi s.a.w. "Kerana perginya Ramadan. Doa di dalam bulan Ramadan adalah mustajab, sedekah diterima, kebaikan digandakan dan azab pula ditolak."

Sabda Rasulullah: Kalau manusia tahu kelebihan Ramadan, nescaya mereka mahu setiap tahun itu Ramadan.

banyak rupanya kelebihan bulan Ramadhan ni selain ganjaran pahala bagi orang yg mengerjakan sembahyang tarawikh...dan aku rasa aku nak stop kat sini lah sebab kalau tak nanti tak abis2 aku nak membebel kat sini...lagipun aku nak sambung bergayut dgn kekasih aku...kwang3...selamat bersahur dan selamat berpuasa...

*kepada sayangku...syg...abg rindu syg...:)

No comments: