بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, June 23, 2010

Tiga Hari Yang Panjang


dah tiba masanya utk aku tinggalkan daratan...utk bertemu dgn teman2 setiaku ombak laut cina selatan dan pulau besi yg sentiasa bersedia menanti kehadiran aku...dan dah tiba masanya jugak utk aku tinggalkan sementara kekasih hati aku...yang aku tak pernah bersedia utk lakukannya..."tak bestnya rasa abg nak kena gi laut"...masih terngiang2 kata2 dia pagi tadi masa aku call dia lepas suboh tadi...sedihnya...sebenarnya semlm lagi aku dah bagi tau dia aku takde mood nak wat pape sbb dpt email kena gi laut dari boss aku..."iskk, abg jgn la gitu...tu kan keje....semangat la sket...sabar sket eh?"....kata2 perangsang dari dia setiap kali aku luahkan perasaan tak best yang aku rasa bila nak kena gi laut...kata2 perangsang yang memang aku harapkan dari dia setiap kali aku nak kena pegi laut...tapi takpe....takde la lama mana pun trip kali ni...kalau takde problem....hari ahad aku balik semula ke darat...insyaAllah....aminnnnn...tapi kalau tinggalkan dia...sesaat rasa seminit...seminit rasa sejam...sejam rasa sehari...sehari rasa seminggu...maknanya aku kena rasa macam 3 minggu la sebab aku kena pegi 3 hari....adehh...

ngantuknya...tadi aku baru nak landing kat surau...tetiba dj ketuk dinding surau tu...sebab surau tu sebelah opis aku...aku ingatkan dia kejutkan aku sebab makcik cleaner tu nak sapu sampah...rupa2nya safety officer aku call...dia kata bole la kalau nak buat coverall sebab tahun lepas aku tak buat rupanya...pastu aku tanya dia bole tak buat utk 2 tahun sekali sebab nak cover tahun lepas punya sekali...pastu dia kata nak kena cek dgn boss plk sebab sapa suruh aku tak buat tahun lepas...iskk...last2 aku cakap takpe la...nanti aku turun bawah isi form...malas pulak rasanya nak gi kemaman nak buat coverall tu...minggu depan je la...lepas aku balik dari laut...sebenarnya ada lagi satu pasang coverall yang aku belum penah pakai...masih ada dalam plastik...ahhh...boring arr citer pasal coverall...apa yang boleh buat aku tak boring agaknya ek? borak dgn dia je yang aku tak boring....25 jam sehari pun bole...tapi Tuhan dah cipta cuma ada 24 jam je sehari...dan sebagai hambaNya kita kena taat menerima segala ketentuanNya dengan penuh keimanan dan keikhlasan yang disertai dengan kesabaran...

aku dapat rasakan sejak aku jumpa dia 2-3 hari lepas...aku makin sayang kat dia...dan aku rasa dia pun macam tu jugak...dari gaya msg dan kata2 dia....dari kemesraan yang dia tunjukkan...dari sikap perihatin dan caring dia...aku tau kalau hubungan aku dgn dia dah meningkat satu stage lagi...aku rasa berat sangat nak tinggalkan dia kali ni...kalau sebelum2 ni pun dah berat...utk tinggalkan dia sementara waktu kali ni aku rasa terseksa sangat...macam2 ayat yang aku keluarkan utk sedapkan hati dia supaya dia tak bersedih dgn pemergian aku kali ni...tapi yang lebih tepat lagi kata2 tu aku tujukan untuk memujuk diri aku sendiri sebenarnya...hahaha... (buat2 gelak....adehhh...)...aku sayang sangat kat dia...selain mak aku...dia je yang begitu ambik berat pasal diri aku...tak keterlaluan kalau aku katakan aku tak pernah rasa macam ni...bukan sikit kisah cinta aku sebelum2 ni...tapi semua awek2 tu tak sama macam dia...dia sanggup temankan aku borak kat hp masa aku drive sorang2 balik umah sebab dia risau aku tertido tak kira masa...dia sanggup ulang alik dok jauh dari tempat kerja setiap hari semata2 nak abiskan masa dengan aku...pastu memang banyak lagi pengorbanan yang dia dah buat demi hubungan kami...sebagai seorang yang bernama Joe Black (err...bkn nama sebenar) aku memang sangat menghargai apa saja kebaikkan yang orang lain berikan pada aku...apa lagi kebaikkan tu datangnya dari seorang yang aku benar2 cinta dan sayang...memang kurniaan tu sesuatu yang benar2 bermakna pada aku...aku tak mampu nak balas semuanya...hanya Tuhan yang boleh membalas kebaikkan dia kat aku...aku tak boleh kalau dia takde...kalau org baik kat aku...aku lagi baik kat org tu...kalau org jahat kat aku...aku maafkan je la...aku ubah sikit prinsip hidup yang pengetua aku selalu ucapkan masa perhimpunan sekolah dulu....dia punya prinsip hidup sebagai mewakili tenaga pengajar " kalau awak baik...kami lagi baik....kalau awak jahat....kami lagi jahat"....tapi tak sesuai sgt utk aku praktikkan sebab Islam melarang kita membalas perbuatan jahat org kat kita....dengan erti kata lain....jangan ada perasaan dendam dalam hati kita....sebab dendam itu umpama bara api yg membakar kayu secara perlahan2...lama2 habislah kayu tu dibakarnya...kayu tu adalah diri manusia dan dendam itu adalah bara api tu...ni apa yang arwah Ustaz aku ajar dulu...dan kata2 Imam Syafie menjadi landasan untuk aku jauhi sifat dendam ini :

"Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku lewat di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu ku lakukan agar aku dapat menjaga diriku dari kejahatan. Aku tampakkan keramahanku, kesopananku, dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang ku benci, sebagaimana ku tampakkan hal itu kepada orang-orang yang ku cintai. Manusia adalah penyakit, dan penyakit itu akan muncul bila kita mendekati mereka. Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan"

*kepada sayangku:

~jgn lupa makan
~jgn lupa makan ubat
~jgn drive laju2
~jgn tido lewat sgt
~jgn lasak2 sgt
~jgn sedih2 yer syg....take care...abg pegi tak lama ;)



2 comments:

Hijab Workholic said...

wahh!! good3x!!
semoga abg syira ni hepy sokmo! =)

Joe Black said...

aminnnn...thnx cira :D