بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, January 30, 2011

Pedang

hari ni cek darah utk hari ke tiga...oh...diastolic BP meningkat balik ke stage 1...systolic dah ok...maintain 120..."kawal makan skit"...kata MA tu ringkas...aku tau...ni bukan pasal makan ni...ni pasal stress...ni pasal tekanan perasaan...tadi pagi ji call...menambahkan tekanan pada kehidupan aku dan pada perhubungan aku dengan kekasih aku...berdebar2 jantung aku sejak dia call sampai lah masa nak gi cek tu...geram ada...marah ada...sedih ada...kecewa ada...semuanya bercampur baur...tu sbb tekanan darah naik kot...kalau naik sampai maximum kan bagus...biar pecah semua salur darah-salur darah utama kat badan aku....bila kat otak aku dah pecah berderai...tentu aku dah berpindah ke alam barzakh...tak ada lagi tekanan dari family aku...tekanan dari boss aku...tekanan dalam hidup aku...rasa sakit sekali je...maha sakit yang Tuhan ciptakan ketika nak mati...sakitnya macam badan kita dihunus dengan pedang sebanyak 100 kali secara berturut2 (tapi chang kong tu masa dia nak gaduh dengan waja timur...dia hunuskan pedang ke tubuh dia sebanyak 100 kali dalam komik raja rimba sebagai handicap kat waja timur yang kurang power dari dia...erk) erk...mana kau tau?aku baca kisah Nabi sapa ntah...dia mintak kat Tuhan...dia nak rasa mcmana sakinya mati...pastu Tuhan perkenankan permintaan dia...dia dimatikan dan kemudian dihidupkan semula...last2 Tuhan angkat dia ke langit dan duduk kat sana sampai hari akhirat nanti...sebabnya janji Tuhan, mati hanya sekali saja...pastu nanti korang pun kalau aku dah mati nanti korang sedekahkan Al-Fatihah untuk aku...kalau yang rajin sikit tu bacakanlah Surah Yassin...sejuk skit bilik aku nanti...macam ada air cond...nanti time raya mesti aku tgk korang melawat kubor aku...tu pun kalau korang datang la...aku rasa korang tak datang punya...bek korang makan lemang atau ketupat cicah dengan rendang ayam kat umah korang atau umah mak metua korang...aku je yang kempunan nak makan ketupat atau lemang kat umah mak metua...huk3...

mimi abg sll tertekan kot
aku : haah kot
mimi : abg kena jaga mkn la
aku : ha ok
mimi : abg cuti raya cina?
aku : tk tau lg la mi
ntah la
mimi : drh abg nek smpai bape?
aku : 150/100
hr ni 120/90 (mimi ni mesti expert bab tekanan darah ni)
mimi : iskk tingi gak tu
try minum air duyan belanda la 
bhya la abg
aku : da nak pecah (pembuluh darah)
mimi : humm
try la minum tu
air duyan blanda tu
ada jual yg jus dia tu
aku : oh ok
nnt abg try
mimi : abg keje x nie?
aku : x
mimi : bgs2..
baek rehat2 je kat umah
aku : ok2
huhu...(ayat mati...dengan harapan mimi tak reply lg...erk)

tu dialog masa aku fb chat dgn mimi...ada citer pasal dia jugak dan pasal kesihatan dia...tapi aku tanak citer kat sini...mungkin tu privacy dia...aku doakan dia sihat2 selalu...aminnnn...sayang jugak mimi kat aku...selalu tanya khabar aku dan amik berat pasal aku...memang dari sejak aku kenal dia lbh kurang 3-4 tahun dulu memang dia mcm tu...caring je kat abg dia yang banyak kerenah dan banyak masalah ni...takpelah mimi...nanti kalau abg dah takde kat dunia ni, dah takde sapa yang akan share prob dengan mimi...dah takde sapa nak mengadu domba masalah kat mimi...pasni mimi takyah risau pasal abg lagi ek...mimi pun kena jaga kesihatan jugak...sian mimi...:(

sian jugak kat kekasih aku...tak habis2 aku bagi masalah kat dia...lepas satu...satu...masalah semalam tak setel lagi...tambah masalah baru...sejak akhir2 ni...aku je jadi punca masalah...aku sayang sangat kat dia...aku pun dah tak tau macamana...aku tak nak buat dia risau...tapi risau dia berpunca dari aku...aku taknak dia tertekan...tapi tekanan datang dari aku...kalau aku pergi dari hidup dia...mungkin semua ni takkan dia alami lagi seumur hidup dia...tapi aku sayang kat dia...mana mungkin aku nak tinggalkan dia? tapi mungkin ini untuk kebahagiaan dia? tapi nanti dia rindu tak kat aku? boleh tak dia kalau aku takde? kan kau dah janji...demi melihat dia bahagia...kau sanggup hidup tersiksa dan merana seumur hidup kau? erk...tapi macam ni ke ending dia? takde cara lain ke? ada...caranya adalah tunggu...tunggu dan tunggu...aku macam dah malas nak guna perkataan sabar sejak akhir2 ni...harap2 badan aku dan jantung aku dan pembuluh2 darah aku semua dapat bertahan dengan tekanan dan desakan sementara menunggu tu...takde kena mengena dengan makanan yang aku makan...semuanya adalah kerana tekanan...tekanan dari luar menekan jantung aku untk mengepam darah dengan kadar lebih tinggi dan laju dari biasa sehingga keluasan pembuluh darah aku tak mampu nak menampung tekanan darah dari jantung dan menyebabkan tekanan darah tinggi?begitu? yer kot...

apiz : "ko penah tak joe rasa mcm ada benda yang menyucuk2 jantung kau?...tetiba je kau rasa macam tu...kau akan rasa mcm tu bila kau tertekan dengan keadaan sekeliling"
aku : "pernah jugak....nape?" (sambil mengigat kembali simptom2 yang dia sebut yang pernah aku alami)
apiz : "member aku mcm tu la...dia muda lagi...baru 27 thn...tapi dia selalu stress...dia takde darah tinggi....takde sakit jantung...tapi dia selalu stress dengan kerja...dengan family dan faktor persekitaran dia...dia selalu rasa sakit macam ada benda yang menyucuk2 jantung dia...tetiba satu hari tu dia kena stroke...terus meninggal...aku takut kau mcm dia je joe...kerja relax je...kalau ada problem...setelkan...jangan stress"
aku : "erk...ok2...hmmm"

tu perbualan telefon aku dengan apiz beberapa tahun dulu...dia ni selalu amik berat pasal aku...selalu nak tanya khabar kat aku sampai kekadang aku malas nak angkat dia call...sebab kalau dia call...kena tunggu bateri hp salah sorang abes baru dia berenti bercakap...macam2 dia citer...termasuk la citer pasal stress...pasal keje...dan pasal projek yang sampai skrg tak pernah nak jadi sebab aku dok jauh dengan dia...kalau aku dekat dgn dia...mesti aku dah jadi salah sorang kontraktor dimalaysia yang berjaya...skrg ni aku tengah tunggu dia bagi green light utk projek yang dia plan utk aku pertengahan tahun ni...harap2 berjaya...aminnn...

oo...bahaya rupanya stress ni ek...kesan dia bukan setakat kita termenung dari apgi sampai petang...atau boleh membuat kita pening kepala...tak selera makan...bleh buat kita mengelamun sepanjang hari...ianya juga bole menyebabkan kematian...ramai yang tak sedar sebenarnya benda2 ni...tapi ni pun dah kira silence killer jugak kot...selain denggi dan malaria...erk...

mana agaknya kekasih aku ek?semalam kata nak gi cari kucing dengan mie...aku nak cari dia kejap lah...


*kpd sygku...syg...jom carik kucin...erk...

1 comment:

Anonymous said...

Hi, this weekend is nice designed for me, for the reason that this occasion i am reading this wonderful educational post here at my
house.

Stop by my web blog :: football shirt off rule