بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, January 28, 2011

BP 150/100


ramai yang tertanya2 tentang kehilangan aku sejak akhir2 ni...aku cuma dpt on9 kejap2 je...tima kasih kat mereka2 yang ambil berat tanya kabar aku...siap sms...siap pm chat kat fb...thanx miey, mie, ty, tira sbb tanya khabar...ada yang siap sms tanya sebab risau nape aku senyap je...thanx terutamanya kat kekasih aku yang sanggup bersusah payah dan sentiasa menemani aku dan melayan aku tanpa mengenal rasa jemu disaat aku sihat dan sakit...disaat aku senang dan susah...dan disaat suka dan duka...luv u so much syg :)

abih nape ko tak on9 selama ni? oh...aku tak leh bangun...tak larat nak bangun...ni pun tak larat sangat ni...on9 pun baring sebelah mengiring je...erk...nape tak larat?ntah la...sejak 4-5 hari lepas aku selalu rasa mabok dan pening2 lalat...rasa sakit kat belakang..."ji ada tak kat sana yang pandai2 tgk2an...orang selalu sakit kepala...rasa macam mabok 4-5 hari ni"...aku call kak uji 2 hari lepas..."cuba ko cek darah...ntah2 ko darah tinggi tak...ko kan ada darah tinggi"...kata kakak aku...haah ek...nape aku tak terfikir ek? aku memang ada history darah tinggi...tapi kalau makan kambeng atau seafood secara maximum baru boleh jadi mcm tu...

oleh kerana aku dah tak boleh tahan sakit yang mcm ni...semalam aku gi cek kat klinik 1 Malaysia...procedure klinik ni senang je...mula2 register tu kalau bukan ahli UNHCR atau bekas RELA atau kakitangan kerajaan, kena bayar RM 1...kalau bukan warganegara kena bayar RM 15...pastu mulai bulan bila ntah aku lupa...kad kesihatan tu kita kena simpan sendiri...klinik tu tak simpan lagi dah...bagus jugak kalau kita simpan sendiri...nanti kita boleh kaji ubat apa yang dia bagi dan sakit apa untuk reference kita kalau kita bawak kad tu ke klinik lain...pastu lepas cek tu korang jangan tunggu kerani farmasi tu nak bagi ubat sebab ubat tu MA (medical assistant) tu dah bagi siap2 lepas cek tu...agak susah aku rasa nak jmpa doctor bertugas kat situ sebab MA tu pun sendiri agak tak cukup nak penuhi permintaan atau kewujudan klinik 1 Malaysia yang tumbuh macam cendawan...dan dalam diam2 aku bersyukur kepada Tuhan dan berterima kasih kepada kepimpinan perdana menteri kita kerana mewujudkan klinik 1 Malaysia...yang ubat dia pun masa aku jeling2 kat dalam bilik pemeriksaan tu agak sama dengan ubat2 yang terdapat kat farmasi2 berhampiran..."kan sekarang diorg dah amik ubat dari supplier yang sama abg...dari pharmaniaga...sebab diorg taknak org ramai ni campur2kan ubat dari klinik kerajaan dengan klinik bayar...kan ada ubat yang tak boleh dicampur"...kata kekasih aku masa aku citer pasal benda2 ni...oh yer ker sayang?baru abg tau...

MA : "sambil mencatat bp 150/100 kat kad klinik aku tu"
aku : "tinggi ke encik?"
MA : "agak tinggi...sebelum ni doctor cakap apa?"
aku : "tak cakap apa sangat sbb jarang2 naik"
MA : "datang lagi 3 hari berturut2...nak cek darah"
aku : "oh ok2...ada pantang ke?"
MA : "pantang? semua tak boleh makan"
aku : "erk...ok2...saya minum air je pasni"

tu dialog aku dengan MA tu...masa dia tulis bp 150/100 tu aku ingat2 lupa tu darah tinggi tahap berapa...pastu aku balik umah aku cek kat tenet...

Tekanan darah diatas 120/80 mmHg sangat beresiko, dan resiko terus bertambah mengikuti naiknya tekanan darah. “PraHipertensi” berarti tahap mendekati seseorang mengalami penyakit tekanan darah tinggi, kecuali dilakukan langkah-langkah untuk mengatasinya.(Dipetik dari Health Info and News)

pastu semalam masa aku tgh on9 tu zaty tanya khabar aku...past aku citer la pasal menda2 ni...pastu aku cakap kat dia tolong carikan info pasal darah tinggi...tetiba tadi aku tgk dia dah post sesuatu pasal darah tinggi kat blog dia.

ooo...sakit darah tinggi rupanya aku...abih pening2 pale tu?MA tu abgi panadol je..."nak mintah pil tahan muntah boleh tak?" aku tanya MA tu..."dah bape kali muntah?loya eh?"...dia tanya aku balik sambil ambil sesuatu kat tray ubat dia..."tak muntah lagi...tapi rasa nak muntah je selalu"....aku jawap balik...pastu dia bagi pil tahan muntah...6 bijik...

abih skrg camana?skrg dah ok skit...tadi pagi cek balik kat klinik tu...MA lain pulak...pak haji org klate..."bereh doh ni...nasihak (nasihat) saya...kawal garam dengan lemak...bukan kurangkan...KAWAL garam dengan lemak:"...kata haji tu...sambil catit 128/88 kat kad klinik aku tu..."oh ok2 haji...tima kasih...assalamualaikum"...kata aku..."wslm"...jawap haji tu...sempat lagi haji tu citer ada lagi 3 cawangan klinik 1 Malaysia yang nak dibukak kat2 dgn area aku tu...tak cukup orang...raya cina pun kena keje...oh...tekanan darah aku dah turun...alhamdulillah...:D

pastu...erk...tira dah ada blog...first entry tu citer menda ntah jiwang2 tu malas aku baca...tgk gitu2 je...pastu tadi aku cakap post la sesuatu...citer la pasal dia demam ke...pasal apa ke...pastu tetiba dia citer pulak pasal wedges...adehh...lapa wedges...


ermmmm...
yg tu utk yg folo je kot
sendiri punya x de


wat la


wat pe?


blog


semalam hari ini esok


tu rahim pnya


adeshhhhh...x laaaa....tu tyra punyer
dia mana reti blog2 ni


oo
ok


:)


wat la blog
abg nak baca


malas
nnt laaa.
huhuhuh


oo
cite la pasal demam ke
pasal apa ke


tgh demam ni otak x btul sgt
kang cite psl abg baru taw
huhuhuhuhu


erk


abg dan dot dot dot dot
:P

12:41pm
erk
ok la
abg ada keje ni

testing...testing...

ni yang aku malas ni kalau copy paste dari fb...mesti format dia lari ...nape yang atas tu bertingkat2 mcm tangga ek?grrr!!!...ni la aku chat dgn tira tadi pasal menda ntah...korang baca la...ada lagi tapi aku macam malas nak share kat sini...waaa...lepas ni mesti banyak benda yang tira nak luahkan kat blog dia...dia nak citer pasal apa ek?mesti dia nak citer pasal kampung dia yang merupakan pengeluar kelapa yang terbesar di Asia Tenggara satu masa dulu kot...takpun citer pasal jeti bagan datok yang banyak ikan semilang...tapi takkan dia nak citer pasal umah dia kat jln k**** pulak...erk...lokasi dia terpaksa dirahsiakan atas sebab2 keselamatan...kata dia...

nape aku pakai pic meng2 kat fb? oh...aku skrg suka tgk citer wonderpets kat tv9 kul 2.30 ptg setiap hari kecuali sabtu dan ahad kot...nanti kekasih aku tu aku panggil liny...pastu mie fisher aku panggil tuck...complete dah wonderpets..."kami tak besar dan kami tak kuat...bila bekerjasama semua jadi mudah"...oh...

ok lah...stop jap...dah tak ingat aku nak citer apa lagi ntah...tajuk blog ni pun aku tak tau nak pakai tajuk apa...erk...

*kpd sayangku...erk...awak belum mandi ke liny?erk...


4 comments:

Anonymous said...

abg joe.

jaga makan n kesihatan okeh. jgn nk start smoking lagi. jangan stress2. insyaAllah, semua oke. :)

Marky Jaha said...

ko tertekan sbb x dpt isap rokok le ni....tu pesal blood prressure ko tggi..huhu

Anonymous said...

Delete shis text plz. Sorry

Joe Black said...

ty : huhu...abg da tk isap rokok da...mmg dari dulu tk isap rokok...huhu...

pise : haha...aku terlebih mkn sambal tempoyak ni...adehh...

anonymous : erk...tkpe...tkyah delete..