بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, October 5, 2011

Abes Pantang

dah macam satu kebiasaan pulak bagi hamster2 aku...kalau aku baru balik dari kampung je mesti ada yang beranak...mula2 generasi kedua siberian beranak...5 ekor anak dia...pastu esoknya, roboski pulak beranak...roboski yang first generation....dah beranak lagi...aku rasa tak sampai sebulan aku satukan semula ibu dia dgn bapak dia lepas ibu dia tu abes pantang...sejak lepas aku balik raya tu la aku satukan semua...last2 ahad lepas ni dia dah beranak lagi...bukan 2 anak dia...bukan 3...dan bukan 5...tapi 7...tobak ah...badan kecik je tapi subor...kalau tiap2 bulan macam ni, tak lama lagi bole la aku jadi tokey hamster..."abg asingkan la mana betina, mana jantan" kata kekasih aku bila aku citer pasal hamster yang dah bercampur baur..."bape sangkar abg nak kena beli kalau nak asingkan macam tu" jawap aku pulak...skrg ni pun dah ada 5 sangkar yang berisi...ada1 lagi spare...standby kalau2 ada lagi yang terberanak...susah sikit hamster ni sebab nak kena asingkan bapak dia kalau mak dia beranak sebab kalau tak nanti bapak dia makan anak2 dia...

ni mak siberian generasi kedua ...dia seolah2 tak merelakan lensa kamera hp aku dari mengambil gambar anak2nya
akhirnya setelah 2 hari menunggu dengan sabar siang dan malam tanpa mengenal erti jemu dan putus asa, barulah aku berjaya merakamkan gambar 2 dari 5 anak2 siberian tersebut...tu pun dah tumbuh bulu...
sebahagian dari 7 ekor anak2 roboski
tapi dah memang lumrah alam...patah tumbuh hilang berganti...walaupun rumah aku diserikan dengan kehadiran 12 cahaya mata baru...tapi aku dikejutkan dengan pemergian kesemua ikan2 dalam aquarium ikan mas aku...sebab oxigen dia tak hidup...yang aquarium isi ikan haruan dengan ikan puyu semua sihat sejahtera je...demi terbuka je pintu rumah aku sekembalinya aku dari kampung tempoh hari, bau busuk macam bau mayat reput menrjah berlumba2 masuk ke dalam lobang hidung aku...rasa nak termuntah je tapi aku tahan...nasib baik rumah aku tertutup rapat...tak dapat la lalat hijau tu masuk bertelur kat bangkai2 ikan dalam aquarium aku tu...kalau tak dah tentu berulat je aquarium dan rumah aku...eeeee....uwekk...uwekk...masa tu jugak aku amik tindakan drastik...buang semua bangkai2 ikan tu dengan kadar segera...kurang la sikit bau busuk rumah aku...sebab aku sampai rumah pun masa tu dah nak dekat tengah malam...pastu esoknya ada inspection pulak kat kemaman...so aku amik keputusan untuk tidak tukar dulu air ikan yang busuk tu...pastu esok2nya pun aku tak tukar jugak sebab aku agak bz 2-3 hari ni...pepagi dah gi bandar...bayar bil la...itu la...ini la...pastu baru tadi je aku cuci aquarium tu...pastu aku biarkan dia kosong je dulu...air semua dah isi dah...last2 petang tadi aku tak boleh tahan tengok aquarium tu kosong...cepat2 aku gi kedai ikan...sebelum hujan turun, aku beli 4 ekor ikan koi aka ikan lee koh aka ikan kap jepun...


memey omey ikan koi aku ni...erk...
agak mahal ikan ni kat sini...3 ekor RM 10...kalau kat BP, 2 ekor baru RM 5
ni la keja aku sehari2...kalau tak mancing, aku banyak abeskan sisa2 hidup aku dengan bermain empire, tengok2 hamster2 ni main kejar2...bagi hamster dan ikan2 ni makan...dan bagi diri aku sendiri makan...tapi sekarang agak susah nak mancing sebab selalu hujan je kalau lepas pukul 5...dah lama jugak aku tak mancing kat sungai sejak aku balik dengan tangan kosong dan sejak tebing tempat aku mancing tu ditenggelami air akibat dari hujan yang tak berhenti...ngeri jugak bila dok tepi sungai tu sorang2...sebab tebing sungai tu dengan air tu memang tak jauh sangat jarak ketinggian dia...tapi tak lama lagi la kot sebab aku baru dapat resepi baru dari abg ipar aku untuk menjinakkan ikan lampam...heheh...tapi aku agak bz skrg...mungkin esok, mungkin lusa aku nak balik kampung...untuk kesekian kalinya...


ok dah...sampai sini je dulu...sambung di lain ketika pulak...




*kpd kekasihku...jom gi makan syg...erk...




No comments: