بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, October 26, 2011

Takut Kena Cekup

siap ada unggun api...ni pise, mie dgn rahim yang carik kayu api...rahim siap tebang pokok lagi...erk...

baru hari ni rasa macam sempat nak berblog...lepas bagi ucapan happy diwali kepada sarajanan dan karu...sara dgn karu ni member aku berbangsa India...masa aku kat Batam, diorg yang banyak tolong aku...dan aku pun banyak jugak tolong diorg...so sama2 la survive kat tempat orang...walaupun umat Islam dilarang untuk wish apa2 kat perayaan kaum lain...aku niatkan yang aku wish ni hanya untuk membalas wish yang tak pernah diorg lupa untuk ucapkan kat aku setiap kali menjelang hari raya...


Ada dua pendapat didalam permasalahan ini :


1. Ibnu Taimiyah, Ibnul Qoyyim dan para pengikutnya seperti Syeikh Ibn Baaz, Syeikh Ibnu Utsaimin—semoga Allah merahmati mereka—serta yang lainnya seperti Syeikh Ibrahim bin Muhammad al Huqoil berpendapat bahwa mengucapkan selamat Hari Natal hukumnya adalah haram karena perayaan ini adalah bagian dari syiar-syiar agama mereka. Allah tidak meredhoi adanya kekufuran terhadap hamba-hamba-Nya. Sesungguhnya didalam pengucapan selamat kepada mereka adalah tasyabbuh (menyerupai) dengan mereka dan ini diharamkan.
Diantara bentuk-bentuk tasyabbuh :
1. Ikut serta didalam hari raya tersebut.
2. Mentransfer perayaan-perayaan mereka ke neger-negeri islam.
Mereka juga berpendapat wajib menjauhi berbagai perayaan orang-orang kafir, menjauhi dari sikap menyerupai perbuatan-perbuatan mereka, menjauhi berbagai sarana yang digunakan untuk menghadiri perayaan tersebut, tidak menolong seorang muslim didalam menyerupai perayaan hari raya mereka, tidak mengucapkan selamat atas hari raya mereka serta menjauhi penggunaan berbagai nama dan istilah khusus didalam ibadah mereka.

2. Jumhur ulama kontemporer membolehkan mengucapkan selamat Hari Natal.
Di antaranya Syeikh Yusuf al Qaradhawi yang berpendapat bahwa perubahan kondisi global lah yang menjadikanku berbeda dengan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah didalam mengharamkan pengucapan selamat hari-hari Agama orang-orang Nasrani atau yang lainnya. Aku (Yusuf al Qaradhawi) membolehkan pengucapan itu apabila mereka (orang-orang Nasrani atau non muslim lainnya) adalah orang-orang yang cinta damai terhadap kaum muslimin, terlebih lagi apabila ada hubungan khsusus antara dirinya (non muslim) dengan seorang muslim, seperti : kerabat, tetangga rumah, teman kuliah, teman kerja dan lainnya. Hal ini termasuk didalam berbuat kebajikan yang tidak dilarang Allah swt namun dicintai-Nya sebagaimana Dia swt mencintai berbuat adil. Firman Allah swt :Artinya :
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang Berlaku adil.” (QS. Al-Mumtahanah: 8)
Terlebih lagi jika mereka mengucapkan selamat Hari Raya kepada kaum muslimin. Firman Allah swt :
وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا ﴿٨٦﴾
Artinya : “Apabila kamu diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan, Maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik dari padanya, atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu.” (QS. An Nisaa : 86)
Hamster

tak sempat nak citer pasal hamster aku beranak...pastu 2 hari lepas tu beranak lagi sekor...aku siap dah pindahkan kat dalam sangkar besar masa belum beranak tu...lepas pindah sangkar besar je dia beranak...terpaksa yang lain2 tu yang dipindahkan dan diasingkan ke sangkar lain yang lebih kecik...takut pulak nak alihkan anak2 dia yang baru lahir tu...takut ada bau tangan aku nanti mak dia makan pulak anak2 dia...aku rasa macam agak malas nak uplod pic anak2 hamster tu...ala...rupa dia sama je dengan yang sebelum2 ni...pastu siang tu hari sabtu kot...tira datang ke kuantan...memang dah plan nak wat bbq bila dia datang...agak kelam kabut jugak kehidupan aku dengan kekasih aku...sebab memang dah janji  kekasih aku nak perap ayam bbq...hari jumaat malam tu cari ayam...cari bahan2 nak wat bbq dan bahan2 lain...tak tau dia tido kul bape malam tu sebab balik dari beli ayam dia nak kena perap ayam pulak...aku pulak bz jugak...bz dengan anak2 yang baru lahir...dan mula2 tu nak suruh linda buat bihun goreng...pastu aku rasa macam tak nak susahkan diorg...last2 aku offer nak goreng bihun...


ada ayam, kambing dgn sotong

antara suasana pada malam tersebut

pari pun ada jugak?
kembung ni tira yang suka...terpaksa la rahim beli...erk...

udang hidangan yang last...banyak bawak balik je sebab semua dah kenyang banget

Kena Batik

pastu kekasih aku kata nak buat dadih...nak buat kek batik...(nasib baik takde sapa yang kena batik)...pastu hari sabtu tu ambik tira dengan family dia kat tol exit sg lembing...nak tunjuk jalan gi hotel...dalam kul 12 la macam tu...lepas amik dia kat tol...amik pulak mie kat umah dia...pastu gi jayen...makan2...beli tempat bakar bbq tu...pasni senang...cakap je nak bakar apa...semua dah tersedia...dan aku rasa tempat kita org wat bbq tu pun agak strategik...sebab tempat tu gelap...jadi tak ramai orang nak lepak2 kat situ...mungkin diorg takut kena cekup kalau dating kat situ...


kek batik


dadih...nyum2...sedap dimakan masa sejuk...bukan masa sejuk time hujan tu...makan bila dadih ni kita dah sejukkan dalam peti ais la...iskk...

De Rhu Beach

aku rasa kalau buat bbq time siang pun ok jugak kat situ...tapi siang ramai orang sikit sebab tempat tu memang best...redup je sebab banyak pokok...sampai sekarang aku masih tertanya2 nape kerajaan Pahang taknak bangunkan pantai Balok yang dekat De Rhu tu...agaknya bajet takde sebab dah bangunkan esplanade dan tg api...tapi tg api tu agak tak best sangat sebab keta susah nak lalu...dia macam jalan mati je...tempat parking keta dengan tempat lepak tu agak jauh...dan lagi...tak banyak aktiviti bole dibuat bersama keluarga selain memancing dan termenunug...


Last Minute Always Work

alhamdulillah...malam tu tak hujan...rezeki tira agaknya...sebab dia yang beriya2 nak buat bbq dengan geng2 kuantan...tak ramai sangat malam tu...ada la dalam 8 org...sebab plan pun dah last minit...ramai dah ada plan lain...mungkin sebab aku jugaka la plan last minit ni...patutnya hari ahad tu aku kena gi laut...last2 postpone...hari kamis baru bos aku cakap postpone...terus bagi tau tira...tapi biasanya kalau plan awal2 pun tak pernah jadi..."last minute always work"...ni motto perjuangan budak2 menchanical utm masa aku study dulu...maksudnya study last minit selalunya menjadi berbanding dengan study awal...pertamanya sebab yer la...study dah nak dekat exam baru la bole ingat apa yg kita study kan tu...kalau study awal2 nanti lupa pulak...biasanya bila esok nak exam, malam ni baru study...over night...tak tido sampai exam...lepas exam gi main snooker dulu...pastu baru balik umah...tido cover malam tadi punya...sebab keduanya dan aku rasa ni la sebab utamanya kenapa diorg buat motto tu...ialah sebab budak2 menchanical ni sebenarnya memang malas nak study...sebab tu ramai yang kantoi...ramai yang macam culture shock bila amik course mechanical ni...atau civil engineering...2 course yang agak mencabar dalam bidang engineering...tapi kalau lulus dan bila dapat kerja, pendapatannya agak berbaloi dengan usaha masa study dulu...tapi kalau korang mintak pendapat dan pandangan aku, aku nasihatkan korang jangan la amik course ni...memang senang nak dapat keja...tapi keja semuanya keja yang teruk2...kalau tahap engineer pun belum tentu boleh duduk kat opis je 24 jam...mesti kena pegi site...korang amik la course computer ke...account ke...bisnes study ke...sebab course2 macam ni mesti dapat keja dalam bangunan dan ditempat yang berhawa dingin...

Sup Kacang Panjang


korang penah makan kacang panjang masak sup?erk...






*kpd kekasihku...dah siap mandi ke belum tu?kata nak kuar?erk...



6 comments:

Marky Jaha said...

dan yg pling x best pesal mech eng..kt tmpt keje xde awek cun...klo dulu msa bljar dh la satu hal xde pembkar smngat nk pi klas.sumer jntan je dlm klas..lain la klo cmpur ngn bdak2 fac pndidikn or fac sains...cuci mta jap..kikiki..

Katak Hijau said...

sup kacang panjang paling best.. hahahahaha

Joe Black said...

markobang : huhu...tau takpe...kekadang sbb nak tgk awek punya pasal sanggup jalan jauh kat fakulti sains...kekadang lalu jugak kat fakulti alam bina walaupun tak otw langsung nak ke fakulti kita...hehe...

katak : erk...masak beneng ke?hehe...

Rynn Mazlan said...

errr camne rasa nye sup kacang panjang tu? blh kasi resepi tak?hehe mana taw kot mi nak bbq tepi pantai gak nanti..haha...
ermm besh nye...kan bgus dpt ikt..tp btl lah kalo plan awl2 mesti 80% tak jadi.. kena last minit plan kot baru jadi...insyaAllah..

Atirah Tyra said...

wakakakak..masak beneng paling sedap.mkn nasik kuah beneng letak kicap mkn ngan ikan goreng.tu paling sedap.nyummmm3...tringin nk wat lak.dh lama x mkn cm tu.dh bertaun taun rasanya.huhuhuhu...

Joe Black said...

mimi : sup kacang panjang tu tumis je ikan bilis atau udang kering...pastu pakai bawang kecik dgn bawang putih hiris2...pastu kalau nak sedap tambah je kiub ayam sikit...pastu masuk kacang panjang...biasanya org jawa pakai sayur sawi atau pucuk manis...pastu dinamakan masak beneng...sebab beneng tu kan bahasa indonesia maksudnya jernih...nnt mimi dtg la kuantan...bole kita wat bbq...huhu...

tira : abg tk suka masak beneng...nnt abg makan sayurnya je...kuahnya abg tak makan...kat kampung tira diorg dah tak masak beneng lagi ke?erk...