بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Tuesday, September 27, 2011

Infinity


aku baru rasa nak gerak masuk bilik...nak tido...tapi sebelum tu saja jengok2 jap kat blog ni...ada 2 komen dari tira...pastu aku rasa macam ada kelainan kat follower aku...bila cek balik, rupanya memang betul la...ada sorang lagi insan didunia ni yang sudi memfollowkan diri dia secara terang-terangan...tahniah pada nur ayuni kerana sudi menjadi salah sorang dari community blog yang agak hebat dewasa ni (hebat tang mana pun tak tau...adehh...)...dan aku secara automatisnya rasa terajin pulak nak post sesuatu malam ni demi terfollownya nur ayuni dengan ucapan "welcome to the darkside nur ayuni...huahuahua"

ok...kita tinggalkan dulu nur ayuni yang mungkin masih dalam keadaan teruja sebab nama dia naik kat entry kali ni...sejak tangan aku sakit sebab mancing dan mungkin sebab on9 secara maximum main empire...aku gandakan dua lagi kemaximuman aku main empire...lepas satu...satu acc aku bukak...semua gol harus aku habiskan secepat mungkin...pantang ada acc sesapa yang dah tak terjaga...aku dengan kekasih aku akan mengofferkan diri untuk take over acc dia untuk main empire...mungkin dah memang prinsip hidup aku dalam dunia ni..."kalau nak buat sesuatu...buat sungguh2 atau betul2...kalau taknak buat...jangan buat langsung"...bila kita ada prinsip, barulah kita boleh mendisplinkan diri kita untuk maju...tak de ruginya dengan prinsip yang aku pegang tu...maksud dia lebih kurang macam ni..."kalau kita buat sesuatu tu...pastikan kita buat betul2 dan sampai berjaya...tapi kalau kita taknak buat...tak payah nak cuba2 kalau tak sepenuh hati untuk mengelakkan kerugian masa tenaga dan mungkin juga wang ringgit...teringat kata2 dari senior aku masa aku keje kat area port klang suatu masa dulu...kata dia "joe...kita ni bukan tiap2 hari ada mood nak keja...ada masa tentu kita rasa macam malas nak buat keja...masa tu kalau kau rasa malas nak keja...kau apply cuti...jangan datang keja...sebab kalau kau datang keja pun hati kau tak ikhlas...kau keja macam terpaksa...nanti benda tu akan effect pada hasik keja kau...dan tak mustahil akan effect pada orang lain juga"...aku pun tak pasti nape senior aku cakap tentang benda tu kat aku masa tu...mungkin sebab dia jarang tengok aku amik cuti dan pulun ot hampir setiap hari tak kira sabtu ahad maupun public holiday...masa tu aku muda lagi...dalam kepala otak nak cari duit je banyak2...masa muda aku banyak aku habiskan kat tempat keja...memang takde life masa tu...

pastu senior aku sambung lagi..."joe...kita ni...kalau nak buat sesuatu, buat betul2...jangan buat separuh jalan...kalau nak buat separuh2...baik tak yah buat langsung...sama jugak macam sembahyang...ko jangan la kejap semayang...kejap tak...tak guna macam tu...kalau nak semayang...semayang cukup semua 5 waktu...kalau tanak semayang...jangan semayang langsung...kalau kau nak jadi baik...jadi baik habis...kalau nak jadi jahat...jadi jahat habis...jangan separuh2...separuh jahat separuh baik...tak guna macam tu..." dan sejak hari dia berceramah pasal benda tu kat aku...aku pun terfikir sendiri...betul jugak apa yang senior aku cakap tu...err...alhamdulillah...aku terkesima dengan kata2 dia...dan sejak itu, aku putuskan untuk jadi orang baik2...baik habis...taknak buat baik separuh2...dan sejak itu jugak lah aku tanamkan prinsip aku yang aku sebut kat atas tu tadi...kalau nak buat sesuatu...buat betul2...kalau tak sepenuh hati, tak yah buat langsung...malah...jangan start langsung atau jangan cuba2...tak guna....membazir masa dan tenaga je...

senior aku ni aku pun tak tau la dia pilih yang mana...err...aku citer kan kat sini bukan nak buka aib dia...tapi nak jadikan pedoman kepada kita semua supaya tak jadi macam dia...dia ni dulu masa kecik2 memang dididik dengan ilmu agama yang cukup...dari umur 5 tahun dia diajar untuk bersembahyang berjemaah disurau  5 waktu sehari...ntah kat mana silapnya...dia ter"gaul" dengan satu grup ni...grup ni mengamalkan sifat 20...sifat 20 ni sebenarnya sifat Allah yang 20...sifat ke 20 Allah Taala ialah sempurna Allah Taala...bagi orang yang mengamalkan sifat 20 ni, diorg rasa diorg ni dah sempurna...jadi diorg tak yah lagi nak semayang, nak kena puasa dan menjalankan ibadat lainnya...cukup dengan cara berniat sembahyang bila masuk waktu...kalau bab2 ayat Quran ni korang jangan tanya la...orang2 mcm ni lebih hafal ayat Quran dari kita2 ni...kalau ilmu agama yang cetek...boleh terpengaruh dengan hujah2 diorg ni...masa dia citer kat aku tu aku dengar je...sebab aku nak tau sejauh mana dia dah sesat...dia ni memang la masa tu tak semayang...tak puasa...kekadang pegi kat tokong2 cina yang kecik2 kat tepi2 jalan tu...dia buat apa pun aku tak tau...pastu nanti dia ada member...dia kata kat kampung dia tu memang 90% semua orang kat kampung dia ada bela antu...sebab kampung nelayan...dulu2 nelayan2 ni bela antu sebab nak tunjuk kat area mana ada banyak ikan...menurut abg aku, sebelum diorg balik ke darat, diorg akan singgah kat pulau2 berdekatan untuk tinggalkan antu diorg kat pulau tu...tu sebab kekadang banyak pulau2 terpencil ni yang keras...abg aku ni dia jenis suka gi camping sebab aktiviti maktab dia...so dia selalu jugak jumpa benda2 pelik ni kalau gi pulau2 terpencil ni...ok...sambung balik citer pasal senior aku...senior aku ni ada member sorang tua kat kampung dia ni...member dia ni memang bela antu...dia selalu jugak ikut member dia ni pegi berubat orang sakit kena buat dengan antu kepunyaan bomoh lain...erk...rasa macam ngeri pulak aku nak teruskan citer ni...aku stop kat sini je la...pastu senior aku ni penah jugak buat keja2 cari minyak dagu ni semua...kira berani jugak la dia menggantung mayat malam2 buta...tapi tu semua citer dia la...betul ke tak aku tak tau la...kalau dia tipu...aku tipu korang jugak la...tapi alhamdulillah...baru2 ni aku dengar citer dari member aku, senior aku ni dah start gi masjid...agaknya dia dah kembali ke pangkal jalan...ntah apa lah yang mengubah pendirian dia ek...dah lama aku tak jumpa atau borak dengan dia...contact number pun dah takde...yang mungkin sebab aku dah tukar no hp lain dan dia pun dah tukar no hp lain jugak kot...tapi benda2 macam ni boleh menambah pengalaman hidup kita...tinggal kita yang kena pandai memilih pengalaman hidup yang macamana yang harus diambil manfaatnya...

aku selalu tanya kekasih aku....bape banyak dia sayang aku...pastu dia akan cakap tak terhingga, infinity...tapi aku cakap kat dia, masih tak cukup banyak...ada lagi banyak dari infinity...so...soalan dari aku untuk para pembaca sekelian, apakah nilai angka terbesar dalam dunia ni?



*kpd kekasih aku...sayang jangan bagitau diorg tau apa jawapanya...biar diorg tak leh tido...hak3...

6 comments:

syuzi syofia said...

joe klu buat karangan.. peehhh... giler pjg.. dulu2 mase kt sekolah mst dpt A karangan kan? kan? kan?

Joe Black said...

huhu...kekadang je dpt A...selalu cikgu suruh buat karangan 120 patah perkataan...biasanya joe belasah sampai 200...hak3

syuzi syofia said...

hahaha.. mmg SAH la dpt A tu.. kikiki

Joe Black said...

wakakaka...mana ada

Rynn Mazlan said...

ermmm..ape nilai terbesar dalam dunia ni kalo infinity tu bukan?huhuhuhu

Joe Black said...

wakakaka...mi fikir la dulu...kalau dah tak bole fikir lagi nnt mi cari abg ek...hehe