بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, October 16, 2011

Dia Memilih Jalan Syaitan


payah cakap dengan orang sombong ni...berlagak...riak...dan boleh jugak rasanya aku katakan kufur nikmat...Allah dah bagi jawatan yang bagus, tapi dia gunakan jawatan tu untuk menyusahkan orang lain...sambil menyindir dan menghina dan membalas dendam...semoga Allah memberi petunjuk kat dia...tak faham aku dengan manusia yang macam ni...

kesnya pasal minggu lepas je...aku kena gi wat inspection kat darat ni...pastu aku cakap la kat boss aku boleh aku pegi tapi masa tu aku sakit mata...mata merah je...aku cakap la kat dia "takpe ke aku pegi? nanti kang semua jadi tak selesa sebab tengok mata aku merah je...aku tak de hal"...last2 dia kata "takpe la kalau kau tak sihat...biar aku je pegi"...pastu aku tanya lagi "betul ke ni?aku bukan tak nak pegi...tapi mata aku memang merah sangat2"...pastu dia cakap "takpe"...ok la kalau dia dah cakap mcm tu...aku pun tak pegi la sebab taknak menyusahkan orang lain...lagipun kalau aku pegi pun, dia pegi jugak...maknanya samada aku pegi atau tak, dia pegi jugak kat situ...pada aku takde isu kat situ...

pastu tadi dia bagi email...ada 2 plan nak kena gi laut...satu gi ke A...satu gi ke B...A ni selalunya memang aku yang pegi...dan B ni yang lagi satu tu pegi...pastu aku reply balik email dia, tanya sapa pegi kat B sebab dia tak tulis nama sapa2 kat kedua2 A dan B tu...boleh dia jawap..."plan dah tanya...bila suh keje..." kalau korang bengang tak jawapan mcm tu?aku tanya baik2 je sapa kena pegi B...dia jawap mcm tu yang maksud dia "baru plan dah tanya sapa pegi...bila suruh keja macam2 alasan taknak pegi...sakit mata la...apa la..."... patut ke sorang ketua jawap macam tu? ada ke ciri2 seorang ketua mcm tu?macamana orang lain nak hormat kat dia kalau dia sendiri tak hormat kat orang lain? aku sabar je dengan orang bodoh macam ni...kalau aku reply lagi mesti gaduh punya...dan kalau aku gaduh maknanya aku bodoh 2 atau 3 kali ganda la dari dia...aku sabar...sabar aku bukan dendam...jauh sekalu nak balas dengan kejahatan...mungkin itu adalah kehendak Allah...Allah gerakkan hati dia untuk reply macam tu...dan tak sangka pulak dia boleh tergerak untuk jawap macam tu dengan gerakan hati dari Allah tu...aku ambik positif je...aku taknak amik dari side dia...aku amik dari side aku...dari side aku, mungkin Allah nak uji sejauh mana kesabaran aku dengan benda2 dunia ni semua...

bila aku fikir2 balik, aku memang takde masalah nak pegi mana2 antara kedua2 tempat tu pun...jadi aku tak perlu nak marah sangat...cuma aku nak tau sebab sekurang2nya aku boleh plan awal sikit kalau tau nak kena pegi A ke B...nak review report2 lama dan sebagainya...so bila dah kat sana nanti senang sebab dah prepare awal...susah sangat ke dia nak cakap..."tak tau lagi...aku belum decide"...atau "nanti aku bagitau balik"...atau cakap "aku belum plan lagi sapa kena pegi"...kan jawapan macam tu lebih friendly...dan menambahkan rasa hormat aku kat dia...tapi dia lebih memilih kepada jawapan nak cari gaduh...jawapan nak buat orang marah...dia pilih jalan yang dibisikkan oleh syaitan...lalu dia memilih jalan syaitan...

ni salah satu contoh benda remeh dalam dunia ni yang aku ketengahkan...kekadang kita tak perasan yang kata2 kita boleh menghiris hati seseorang dan sekaligus merubah persepsi diorg terhadap kita...aku pun macam tu jugak...kata2 aku memang pedas...tanyalah kekasih aku...walaupun kekasih, tapi dia yang paling banyak kena sindiran2 pedas dari aku...dan aku bersyukur sebab dia boleh bertahan dengan sikap aku...tapi aku bukan sindir sebab nak buat dia sakit hati atau nak guris hati dia...sindiran aku selalu aku niatkan supaya dia berubah menjadi seorang yang lebih baik disisi Allah...bukan sindir sebab nak buat dia marah atau saja nak cari gaduh...tanya la mie fisher...ayu...atirah...mimi...semuanya tak terlepas dari kata2 pedas mulut atau komen aku kat fb...tap jangan salah faham...aku membebel...berleter...guna ayat2 pedas bukan ank buat korang sakit hati...niat aku ialah supaya korang fikir balik apa yang kau buat...adakah betul atau tidak apa yang aku cakap kan berlandaskan pada Islam...apa2 yang korang buat, korang rujuk balik samada ianya bercanggah atau tidak dengan Islam...dunia ini hanya tipu pedaya semata2....akhirat jualah sebenar2 tempat yang kekal selama2nya...korang jangan salah faham...kalau aku tegur tu bukan sebab benda tu tak kena pada mata aku...tapi aku tegur sebab mungkin benda yang korang buat tu tak selaras dengan kehendak Islam...dan tahap kepedasan kata2 teguran aku tu sebenarnya bergantung pada tahap kedegilan korang atau tahap penerimaan korang...aku rasa aku masih mampu untuk menegur kesalahan korang dengan kata2...kalau aku dah tak mampu nak tegur dengan kata2, masa tu aku terpaksa tegur dalam hati...itulah selemah2 iman...dan kalau takde orang yang nak tegur kesalahan korang, masa tu la korang sebenarnya dah berada dalam kerugian...takde sapa ambik berat pasal korang lagi...maknanya takde sapa sayangkan korang sebab bila korang buat sesuatu yang bercanggah dengan Islam, takde sapa yang tegur...dan mungkin benda2 ni boleh menjerumuskan korang kedalam api neraka...

apa2 pun aku mintak maaf kepada sesapa yang terasa dengan leteran atau teguran aku...niat aku ikhlas, nak korang menjadi seorang yang lebih baik dan bertanggungjawap pada agama...dan salah satunya lagi sebab aku sayang kat korang...



2 comments:

Anonymous said...

ah.. org camtu mmg tak kan berubah.. takde sikap kepimpinan.. dia mmg bukan sorang ketua, cuma berlagak cam dia ketua.. gila pangkat.. lantaklah.. kalo fikirkan dia wat kita sakit ati, serabut,watpe kita nak susah2 fikir pasal dia?? banyak lagi hal len yg kita nak fikir.. manusia mmg camtu.. tau tambah masalah org len je, dan tau ckp je macam dia tau sume mende yg ada dalam hati dan fikiran kita.. dorang sebenarnya selalu nak mengatasi Tuhan sbb dorang tu nak jadi cam Tuhan yg sifatNya Maha mengetahui.. biarla dorg ngan sikap sombong dan ego tu, tak kemananya.. abg kan dah berusaha utk tak mencari kesilapan dia.. pasni kita fikir baik je laa.. sbb sume Tuhan jugak yg gerakkan hati kita dan hati dorg kan.. tp dorg pun lupa gaknya yg Tuhan takkan pernah megubah nasib dorg kalo dorg sendiri tak megubahnya.. jadi kalo dia sendiri tak berubah, smpai bila pun takkan berubah laa perangai dorg.. dah..tayah pening2 kepala.. apa yg patut kita buat, kita buat je.. lagipun kalo kita susah bukan dorang nak tolong kita pun.. susah sng kita, kita yg tanggung sendiri.. kalo kita lapar tak makan sekalipun, dorg tak kan bagi kita makan.. sume kita kena usaha sendiri..

Joe Black said...

manusia ni selalu lupa atau mungkin tak tau bahawa Tuhan jugalah yg menggerakkan hati dia untuk berbuat jahat...padahal dia sendiri yang sepatutnya memilih untuk berbuat atau memilih baik atau jahat...konsep ni yang manusia tak faham...semuanya Tuhan telah tentukan...samaada kita masuk neraka atau syurga...tapi kita boleh memilih untuk masuk syurga atau neraka sebenarnya...