بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, October 30, 2011

Uncle Daud

Dato M Daud Kilau
Suratan Takdir

sesuatu yang tersurat itu adalah mustahil untuk diubah...kecuali dengan izin Allah...setelah sabar menunggu...akhirnya sampai jugak seruan aku untuk pegi ke laut...memang baru plan...tapi aku rasa memang jadi la kali ni...hari selasa ni...kalau tak jadi hari selasa ni, hari kamis la pulak...dan yang pasti, tak kira aku pegi hari selasa atau hari kamis, aku akan balik semula ke darat pada hari ahad berikutnya...hari dimana semua umat Islam di Malaysia dan mungkin di Indonesia dan Brunei termasuk Singapura akan menyambut Hari Raya Aidil Adha...dan aku rasa masuk tahun ni, dah 4 tahun berturut2 aku beraya haji dilautan...

wartawan ~ "apakah perasaan anda bila kena beraya haji ditengah lautan?"
aku ~ "saya rasa biasa je...memang saya dah dapat rasakan yang saya akan beraya lagi dilautan pada kali ini...dan untuk kesekian kalinya"...

dah agak lama sebenarnya aku tak kena gi laut...sejak sebelum bulan puasa hari tu...nak dekat 2 bulan...huhu...rasa kekok pulak bila dah lama tak gi laut ni...memang dah sampai masanya untuk aku pegi walaupun time2 raya dan time2 monsun ni...tapi aku rasa ada hikmahNya Tuhan tak bagi aku beraya kat kampung...sekurang2 aku tak payah nak jawap soalan2 pedas dari mak dan kakak aku yang kalau aku cerita pun diorg tak akan faham situasi aku...takpe...sikit je masa lagi ni...mudah2an semuanya dimudahkan oleh Allah...aminnn...iskk...kursus kawen tak pegi lagi ni...ada tak sesapa kenal org dalam?erk...

Kacang Tanah Goreng Sambal

malas nak kuar gi beli sarapan...semalam aku buat kacang tanah goreng sambal banyak...memang saja buat banyak sebab nak makan time2 on9 atau time tengok tv...banyak sangat kacang...kurang ikan bilis, bawang...cili boh semua kurang...nak kena modifiy lagi ni...tapi buat sementara ni, kira ok dah ni untuk mengalas perut sementara nak makan tenghari nnt...bukan takde megi, naget, dan sebagainya...tapi malas nak masak...makan je apa yang ada...lagipun ada lagi benda yang lebih penting kita nak kena buat selain makan...

Masuk Air

sejak bb curve aku masuk air hari tu (masuk air sebab aku bawak masuk dalam bilik air...masa cuci bilik air tu aku lupa hp tu aku letak kat celah2 antara botol2 syampu tu...sekali aku tersiram air kat area tu...masa aku cek tu semua ok je...idup je lagi semuanya...tak lama lepas tu...) dia jadi bengong...lampu led kaler biru sentiasa menyala...masa lepas kena air tu dia ok lagi...tak lama tu senyap je...selalu mesti ada notification dari bbm atau dari email...ni senyap je...bila aku tengok rupanya dah mampos...bila aku on, dia bole on...tapi takleh click apa2 kat situ...nak masukkan pw maxis pun tak bole...last2 aku letak kat bawah laptop aku yang panas tu...ok sikit...tapi heng sikit2...pastu kekasih aku suruh letak kat kipas...lepas tu baru ok...tapi tu la...masalah lain pulak timbul...lampu led biru tu menyala je...bb ni dia ada light sensor kat2 dengan lampu led tu...bila terang, lampu kat keyboard tu akan padam...untuk save kan bateri...kalau lampu keyboard padam, kan susah nak taip msg kalau dalam gelap time2 nak tido tu...last2 sebab dah tak bole sabar, aku gi cari hp baru...bb bold II...ada satu kedai kat teruntum tu agak murah kalau nak banding dengan kedai lain...model 9700...aku dah lama teringin nak pakai model ni walaupun banyak lagi model terbaru yang ada dipasaran...aku suka sebab dia ni ada flash...pastu bateri dia tahan lama berbanding model lain (aku baca kat forum la)...pendek kata bold II ni kira yang terbaik la dalam kelasnya...pastu harga pun kira orang kata terjangkau jugak la...

The Curve

bb curve tu kekasih aku bagi kat aku tu sebab aku belikan dia hp nokia...dulu aku sama2 beli sebiji bb untuk aku, sebiji lagi untuk dia...kejap je aku pakai, asyik hang je...pastu takleh nak mms, takde camera depan untuk video call (masa tu aku tak tau lagi teknologi BIS ni, dan bila aku compare dengan nokia, teknologi nokia ni jauh lebih maju dari bb)...pastu asik nak kena cabut bateri je nak reset dia...pastu nanti msg dia kejap bunyik kejap tak (baru ni je aku tau rupanya dia ada function in holster atau out of holster...dia bole setting...bila in holster kita bole pilih nak bunyik ke tak)...last2 tak boleh tahan punya pasal...2 hari je aku beli terus aku trade in...beli nokia E5...sebelum tu aku pakai E72...tu pun problem jugak...asik hang je...last2 masa tu, kekasih aku pun tak pakai bb tu sebab masa tu tira pun dah tak pakai bb lagi...mie pun masa tu belum beli lagi...pastu aku rasa macam susah nak usung laptop ke sana kemari sebab nak tunggu email dari boss aku...last2 aku mintak "pinjam" kat dia hp tu...aku belikan dia nokia c6...kira hebat la hp tu masa tu...pastu aku register BIS yang bulanan tu...RM 20 bole cek email, bole main fb...bole surf internet dan sebagainya...pastu tira bole pulak pakai bb balik...pastu aku racun mie suruh beli bb jugak (ada ke sebelum tu dia nak beli xperia...mcm pondan je..erk...)...pastu dia pun beli...pastu aku rasa macam susah pulak nak communicate dgn kekasih aku....last2 aku belikan lagi bb kat dia yang lain...dia nak kaler putih...masa tu aku register BIS pakej apa ntah...sebulan RM 90...surf internet limit 1 Gb...pastu kalau register tu boleh dapat bb dengan harga pakej...kira memang untung gila la...harga dia jauh lebih murah dari kedai biasa...dapat original set pulak tu...tu sebab la aku belikan kekasih aku bb tu...

MemoPad

tapi bila aku belek2 bold II tu bila dah balik rumah...memopad dengan tasks takde...iskk...bb curve aku dulu pun takde memopad jugak, tapi tasks ada...kata kekasih aku dulu ada...sebelum aku trade in kejap kat kedai hp tu...esoknya aku amik balik hp tu dari kedai sebab kekasih aku sayang kat hp tu...abis semua memopad apek kedai tu delete...dan bermacam lagi kerosakkan kat hp tu...memopad dgn tasks ni pada aku penting sebab aku selalu tulis apa yang aku nak buat atau aku nak beli kat situ...jadi takyah la nak bawak buku nota kecik kemana2...pelupa la katakan...mana bole ingat semua benda...yer tak?...pastu aku surf forum pasal nak install memopad dengan tasks...diorg suruh download device software dengan desktop manager untuk bb...dari hari jumaat petang tu aku buat...sampai hari sabtu tu baru jadi...heheh!!! pasni kalau korang nak suruh install apa2 kat bb korang, bagi je kat aku...sekali install RM 100....harga kawan2 maa...kalau kat kedai dah RM 50...bek korang hantar kat aku...erk...

bb kekasih aku ni mcm ni la...kaler ni...mcm pondan....erk...>>>>>>>>>>>>

tira punya mcm ni kot...tira ni dia kenal uncle daud...rumah dia tk jauh dari rumah uncle daud..."ni uncle daud ni...uncle daud nak beli kelapa"...erk...

aku punya mcm ni la...ni bb yang terbaik seantero dunia ni...erk...

ni aku punya curve yg lama, mie pun pakai mcm ni...ni pun kira terbaik jugak kalau tak masuk air...erk...
so sekarang bb aku dah complete...dah ada memopad dan tasks...dah takde dah masalah lupa nak beli barang atau lupa nak buat apa...tapi masalahnya...takde benda pulak aku nak tulis kat memopad atau tasks tu sekarang...iskk...


*kepada kekasihku...tengah wat pe tu?dah mandi ke belum?erk...

6 comments:

Rynn Mazlan said...

err mesti kekasih abg tu tak mdi lagi..ngee ke blm bgn lagi... ermm bb besh ke guna ek? xreti lah... errkk

Katak Hijau said...

suratan takdir..
hmm xpelaa.. tu kan rezeki abg.. kalo dah terpaksa g nak kata apa lagi kan.. keje abg kan.. g je laa..

kacang tanah goreng sambal..
nape tak makan len.. masuk angin laa perut tu nnt makan kacang.. iskkk :(

masuk air..
oo letak celah2 botol syampu, pastu siram upenye.. baru taw.. haa..

the curve..
upenye bole setting daa nak bunyi bila masa.. sian apek kat pertama complex kena marah.. haha

memo pad..
mahalnya upah nak tlg install.. bek cari sendiri kat tenet.. hua3

Joe Black said...

mimi : meh abg ajar pakai bb...bb ni senang mi...bole cek email..bole on9 setiap masa...kalau pakai pakej bulanan...cuma serendah Rm 20 dia punya blackberry internet service...bole surf max 100MB...email masuk setiap masa mcm outlook express atau microsoft outlook...pastu bole bbm...chat dgn org yg ada bb...free...kalau install whatsapp...bole pulak chat free dgn org yg pakai android, iphone dan sebagainya...

ira : haah...gi je la...dpt duit lebih...huhu...

kacang tanah ni tak masuk angin lagi sbb belum lemau...erk

huhu...nak siram dinding sekali lupa hp ada kat tempat syampu...iskk

mmg ada kat tenet tp susah jugak nak install kalau tk tau...kwang3

Joe Black said...

erk tetinggal satu lagi...padan muka apek tu kena maki...wakakaaka...dia pun tipu jugak sebab kata ori set tp sebenarnya ap...iskk...original ap....mcm gam...erk

Atirah Tyra said...

abg!!!grrrrrrrrrrrrrrr....

Joe Black said...

erk....why?why?