بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Tuesday, February 8, 2011

Perlumbaan Kehidupan


serabut betul la wireless aku ni...semalam laptop compaq...hari ni laptop acer plk cari pasal...aku baru belikan charger baru siang tadi...RM 75...dpt diskaun RM 5...ok la...lepas jugak makan nasik...biasanya mesti aku tawar gila2 tapi tadi aku macam malas nak sembang lama2 pasal harga charger tu so aku merelakanlah awek yang jual charger tu turunkan sendiri harga charger tu...lagipun aku macam malas nak survey kat kedai lain...tu kedai pertama aku pegi dan aku terus beli...erk...beli kat mana? beli kat ecm...dah lama charger aku ni rosak sejak kena petir beberapa bulan yang lalu...masa tu aku kat laut...rasanya aku dah citer dalam entry yang lepas2...sejak dia kena petir...nyawanya bergantung penuh pada charger laptop dj yang zaman jepun tu...dj dah tak pakai laptop tu sebab dah tak berapa sesuai dengan cuaca bumi terengganu...kalau kita click nak tukar application, sempat lagi tapaw megi goreng kat kedai mamak berdekatan opis aku tu, baru dia keluar window yang kita hajati tu...tapi semalam, aku balik umah tumpangan aku kejap...aku rasa charger tu mcm takde...aku pun macam tak bape ingat atau tak perasaan...mungkin aku salah letak atau mungkin dj dah ambik balik charger dia...takpelah...memang dah tiba masanya utk dia membuat pemindahan jantung demi meneruskan sisa2 hidupnya...dan kini...tiba2 dia merajuk...takpe...besok tau la...aku nak configure balik modem aku...grrr!!!

semalam gi kuala ganu dengan kekasih aku dengan mie...dah lama tak bawak kekasih aku jalan2...sian dia...dah bosan duduk umah...kekadang dgn cara berjalan2 atau berdiri kat umah pun tak dapat menenangkan perasaan bosan yang melanda diri dia...patutnya plan nak gi hari sabtu...tapi hari sabtu tu mcm ada benda yang mengganggu mood aku...so aku tunda ke hari semalam...erk...hari esoknya pada hari sabtu tu...ada dua sebab kenapa aku dah lama tak berjalan jauh dengan kekasih aku...pertamanya sebab kami sendiri agak bz dengan kehidupan seharian dan sibuk dengan wabak penyakit yang melumpuhkan pergerakan kami baru2 ni...dan keduanya sebab...err...sama dengan sebab pertama..."eeeeeee.....byk nyer citer psl hantu...huhuhuhuhu..." komen dari tira...erk...ni memang musim antu mengganas ni tira...tira tak tengok tv ke?citer pocong 2 la...antu kak limah balik kg la...waris songsang la...tu baru kat tv...lom kat wayang lagi...ni sempena diorg tayangkan citer2 berunsur seram ni...abg pun taknak ketinggalan dalam perlumbaan kehidupan ini...erk...tetiba teringat lagu Headwind ~ Hati Tak Berpenghuni...antara lain lirik dia :

ku lemas hidup didalam kepuraan
tertinggal...dalam perlumbaan kehidupan


setakat ni apa yang aku suruh kekasih aku buat semuanya masih tak berhasil...dah amalkan baca doa2 utk mengusir syaitan dan jin pun masih macam tu jugak...dah baca Quran setiap kali lepas semayang pun sama...pasang cd orang baca Quran...gantung ayat2 suci...amalkan 3 ayat terakhir surah Al Baqarah pun masih tak berhasil...dulu aku pelik...nape ada antu tak nak kaur dari rumah orang...baca je la Quran...baca surah2 yang boleh menghindari antu syaitan dan iblis...tapi bila kena kat kekasih aku...baru aku percaya...dan aku sedar...rupanya benda2 ni tak semudah itu utk menghalaunya...tadi pise ada cakap baca doa haikal sebelum tidur...mula2 tu aku macam lupa doa haikal tu doa apa...aku tanya kat pise...tapi pise tak reply lagi...tetiba aku teringat...kat buku doa2 aku tu ada doa haikal...mula2 aku tak tau sangat apa kelebihan doa haikal tu...lepas surf tadi baru aku tau kelebihan dia :

FADHILAT DAN KELEBIHAN DOA HAIKAL

August 7th, 2009 at 11:22 am | Muslim | 9 responses
Sempena hari Jumaat yang penuh keberkatan ini adalah lebih baik sekiranya kita dapat kongsi bersama amalan-amalan yang bleh mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dan seterusnya memberi manafaat kepada kita bukan sahaja di dunia yang sementara malahan di negeri Akhirat yang kekal abadi. Sesungguhnya dunia ini ibarat ladang tempat kita bercucuk tanam dan hasilnya nanti akan dituai dan dinikmati di akhirat nanti.




Dan doa haikal tersebut sebenarnya adalah susunan daripada ayat-ayat Quran Al-Karim dari beberapa surah seperti berikut:
  1. Haikal 1: ayat kursi (Al-Baqarah: 255);
  2. Haikal 2: Ali-Imran: 35 Al-Isra’: 77 – 80;
  3. Haikal 3: Al-Baqarah: 285 – 286;
  4. Haikal 4: Al-Isra’: 81 – 85;
  5. Haikal 5: Maryam: 4 – 6 Al-Fath: 27;
  6. Haikal 6: Al-Jin: 1 – 4; dan
  7. Haikal 7: Al-Qalam: 51 – 52



Kelebihan Doa Haikal

this article is copied from : http://kitalah.forumotion.com/islam-f6/besarnye-fadhilat-doa-haikal-t708.htm

Assalamualaikum w.b.t,
Semoga sidang pembaca dirahmati Allah s.w.t. Tentu saudara sidang pembaca pernah mendengar sebuah doa yang dikenali dengan nama Doa Haikal. Doa Haikal itu sebenarnya sejenis doa yang menggabungkan beberapa ayat-ayat daripada Al-Quran seperti di bawah;

Haikal Pertama : Ayatul Kursi
Haikal Kedua : Ali Imraan Ayat 35 dan Al Israa' Ayat 77-80
Haikal Ketiga : Al Baqarah Ayat 285 - 286
Haikal keempat : Al Israa Ayat 81-85
Haikal kelima : Al Fath Ayat 27
Haikal keenam : Al Jin Ayat 1-4
Haikal ketujuh : Al Kalam Ayat 51-52

Ketujuh-tujuh ayat Al-Quran itu dimulakan dengan frasa: U'iidzu nafsi bilaahil'aliyil
'azhim yang bermaksud 'Aku mohon perlindungan kepada Allah Yang Maha Tinggi lagi Mahabesar. Mengikut versi yang saya pelajari, ada penambahan dua doa haikal lagi sehingga menjadikannya 9 kesemuanya. 

Penambahan itu ialah; Haikal Kelapan : Surah Al-Falaq
Haikal Kesembilan: Surah An-Nas

Kedua-dua tambahan surah ini juga dimulakan dengan frasa : 
"U'iidzu nafsi bilaahil'aliyil 'azhim" selepas membaca Bismillah.

Doa Haikal ini merupakan sebuah doa yang amat ampuh sekali untuk kita amalkan kerana khasiatnya amat banyak. Bagi sesetengah individu mungkin merasa berat untuk menerima faedah dan khasiatnya yang dilihat terlampau banyak. Faktor ini sedikit sebanyak telah menimbulkan keraguan orang ramai untuk menerimanya. 

Ingin saya katakan di sini bahawa khasiat Doa Haikal yang begitu besar itu, pada pandangan kita memanglah besar, tetapi pada Allah s.w.t ia terlalu kecil sekali. Bukankah Allah s.w.t itu Maha Besar, tidak berkurang sedikitpun dari khazanah kekayaan-Nya jika diberikan khasiat itu kepada kita semua? Sesungguhnya Allah s.w.t itu Maha Kaya lagi Maha Pemurah. IA berkenan untuk menganugerahkan kurnia-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Jika Allah s.w.t boleh menjadikan ciptaan-Nya yang jauh lebih hebat seperti langit yang luas serta bertingkat-tingkat itu, inikan memberi
faedah dan khasiatnya yang jauh lebih kecil berbanding dengan ciptaan-ciptaanNya yang lain.

Memandangkan Doa Haikal ini amat besar fadhilatnya, ingin saya mengambil kesempatan ini untuk menceritakan sedikit pengalaman sebenar hamba Allah yang pernah mengamalkan Doa Haikal ini.

Kisah Pertama - Berlaku dalam sekitar tahun 70-an.


Seorang hamba Allah ini bekerja sebagai seorang Renjer di sebuah hutan tebal. Pada ketika itu, bekerja sebagai Renjer merupakan satu pekerjaan yang amat berbahaya kerana terpaksa berdepan dengan pengganas Komunis.

Pada suatu ketika, kem berkawal tempat hamba Allah ini bertugas telah diserang hendap oleh pengganas komunis. Ketika itu jumlah renjer yang bertugas tidak ramai, jadi mereka dalam keadaan yang tersepit dan diasak dengan hebat oleh pengganas Komunis. Disebabkan keadaan yang begitu genting sekali, hamba Allah ini tidak putus-putus membaca Doa Haikal yang memang sudah menjadi amalan hariannya.

Di saat membaca doa tersebut untuk satu tempoh yang tertentu, tiba-tiba dia merasa
hairan kerana melihat pengganas Komunis tidak menembak ke dalam kem mereka, sebaliknya mereka telah menembak ke atas. Kesemua renjer yang bertugas menjadi tercengang melihat tingkah laku pengganas komunis yang menjerit-jerit ketakutan sambil menembak ke langit.

Sambil membaca Doa Haikal dalam keadaan terpinga-pinga, hamba Allah ini mendengar satu bunyi yang kuat terjatuh di atas bumbung kem yang terletak berhampiran dengannya. Alangkah terkejut dilihatnya, rupa-rupanya bunyi jatuh yang kuat itu datang dari seekor burung yang amat besar seakan-akan burung Garuda. Tatkala melihat burung garuda itu, hamba Allah ini terketar-ketar tidak dapat bergerak. Namun, yang anehnya, burung garuda itu tidakpun menyerangnya, sebaliknya burung garuda itu hanya merenung ke arahnya seolah-olah memberi isyarat bahawa tidak perlu takut
dengannya. Selepas beberapa saat selepas itu, burung garuda itu pun terus terbang meluru ke arah hutan tempat pengganas Komunis itu membuat serangan. Menurut hamba Allah ini lagi, burung garuda itu bukannya seekor, tetapi ada beberapa ekor yang lain lagi yang turut berlegar-legar diudara. Disebabkan keadaan ketika itu gelap, mereka
hanya dapat melihat kelibat burung-burung garuda tersebut dengan cahaya yang datang dari mesingun pengganas komunis. Terdengarlah jerit pekik dan lolongan dari arah hutan belukar tersebut.

Pada keesokan hari, setelah suasana kembali aman, kumpulan renjer ini mula memberanikan diri untuk melihat apa yang telah berlaku di kawasan tersebut. Alangkah
terkejutnya mereka, apabila melihat mayat-mayat anggota komunis bergelimpangan merata-rata, penuh dengan cakaran pada badan mereka. Ada sesetengah mereka mengelupas kulit dan terburai isi perutnya seolah-olah dirobek dan dimakan sesuatu. Berikutan kejadian yang berlaku ini, ia telah memantapkan lagi iman hamba Allah ini sehinggalah
Doa Haikal ini menjadi amalan tetap ke akhir hayatnya. 

Kisah Kedua - Sekitar tahun 1995

Hamba Allah ini telah meninggal dunia pada malam Jumaat dan sempat disembahyangkan selepas solat Jumaat. Yang menjadi keanehan pada hari Jumaat itu ialah, jumlah orang yang menyembahyangkannya itu terlampau ramai, seolah-olah hari itu ialah hari raya, dan seolah-olah hari Jumaat itu ialah cuti umum di mana para makmum tidak bergegas-gegas keluar dari masjid. Jadi ini mungkin petanda yang ditunjukkan Allah s.w.t bagi mereka yang mempercayai dan mengamalkan Doa Haikal ini.

Secara ringkasnya, Doa Haikal ini memang mempunyai khasiat yang amat besar. Terpulanglah bagi kita untuk mempercayainya. Bagi sesetengah golongan yang berfahaman Wahabi, sudah tentu mereka akan mengejek dan mencaci hina amalan ini. Sudah tentu juga mereka tidak akan segan silu mengecap sesiapa yang mengamalkannya sebagai
‘sesat’ dan ‘kafir’. Bagi saya, biarlah kerana tabiat itu memang sudah menjadi darah dan daging mereka. Jawapan ringkas saya kepada mereka, ‘Islam itu bukan sekadar seluas ilmu fiqh & ilmu hadis mereka, bahkan melampaui tujuh petala langit dan tujuh petala bumi'. Bagi saya, biarlah mereka dengan kebongkakan ilmu mereka itu, biarlah Si Luncai dengan labu-labunya. Sekian.(petikan dari 
http://4ayesha.blogspot.com/2008/10/besarnya-fadhilat-doa-haikal.html)

erk...tu antara sedikit sebanyak kelebihan dan fadhilat doa haikal...baru aku tau...selama ni aku tengok je doa tu dalam buku Majmuk Syarif aku tu...buku ni dulu mula2 kak uji yang kenalkan kat aku...mula2 tu dia bagi aku sebab ada surah Yassin, ada doa awal dan akhir tahun...lepas tu aku pun beli la sendiri sebab yang dia bagi tu dah hilang ke mana ntah...lagipun tak yah nak bawak surah Yassin lagi kalau dah bawak buku tu...pastu aku tengok lagi dalam tu ada surah Al Waqiah, pastu ada doa sembahyang sunat Tahajjud...pastu baru2 ni aku belek2 lagi ada pulak doa utk menghindarkan dan mengusir syaitan, jin dan binatang buas...pastu ada doa utk sakit kepala...dan yang terbaru (err..yang baru aku discover sebenarnya...adehh) ada doa haikal ni pulak...buku kecik tu (macam dalam gambar kat atas yang terdiri dari pelbagai warna...aku ada hadiahkan satu kat kekasih aku...harga dia baru RM3.50 senaskah) macam2 ada...napelah baru sekarang aku sedar benda2 ni semua?

dah agak panjang entry aku kali ni lepas aku gabungkan artikel2 kat atas...nak stop kat sini...kalau panjang lagi mesti tak kuar kat dashboard korang nanti...


*kpd sayangku...nanti baca selawat banyak2 tau...syaitan tak suka dan lari laju2 kalau kita baca selawat Nabi...



2 comments:

Atirah Tyra said...

tu la sejak akhir2 ni mmg byk cite antu.kt astro lg la byk..x mo tgk arr..kang takut dok sensorg.dh la slalu kena tggl.sob3...

Joe Black said...

kat klang memang banyak antu...banyak citer antu yang abg dengar kat klang..nak2 kat tempat tira tu...erk...