بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, November 6, 2011

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1432 H

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA 1432 H



semua orang tengah berada dengan ahli keluarga masing2 sekarang ni agaknya selain yang keja kat laut...dan selain yang taknak balik kampung...ramai orang yang tengah makan sup gear box agaknya sekarang ni kalau ikut mie punya status...dalam ramai2 tu ada sorang dua (termasuk aku...erk...) yang jauh dari segala2nya...jauh dari sanak saudara...adik beradik...ibu bapa...jiran2 (jiran aku balik kampung beraya...iskk) jauh dari sup gear box...apa lagi nak cari nasi putih kat kedai2 makan malam2 buta ni....tak banyak kedai yang bukak selain kedai mamak dan kedai cina...bukan sekali makan kfc masa raya haji...bukan sekali jugak bersarapan pagi dengan mekdi di pagi hari raya aidil adha yang mulia ini...tapi aku dikira agak bernasib baik...masih dapat menikmati sate, pulut kuning, lemang, nasik himpit, rendang ayam dan sambal kacang dipagi raya...aku dikira bernasib baik bila dapat menikmati juadah nasik beryani, kari kambing, rendang rusa, burung puyuh goreng berempah, udang harimau goreng sambal dan ikan siakap masak pedas diwaktu tengahari...cuma aku agak terkilan bila baca status mie kat facebook tadi...aku dapat makan macam2 di hari raya aidil adha kali ni kecuali sup...sup daging lembu fresh...sup daging yang terdiri dari tulang dan gear box...sup ekor...sup kaki yang Ji je terer masak...Ji ni kakak aku yang no 2...nama glamer dia uji...tapi aku panggil Ji je...yer...aku nak sup...aku perlukan sup di aidil adha yang mulia ini...dah agak lama tak makan sup daging fresh...hmmm...

1 hb Nov yang lepas genaplah 4 tahun aku kerja kat company ni...dan termaterinya perjanjian sebagai salah seorang pekerja luar pantai...dan selama 4 tahun itu juga lah aku tak dapat lagi menikmati hari raya aidil adha bersama keluarga tersayang...namun begitu...suasana beraya di laut tak lah sesedih yang disangkakan...pagi2 masih dapat menunaikan sembahyang hari raya bersama2 teman seperjuangan...yang sama3 tak dapat beraya bersama keluarga dan orang tersayang...Ustaz didatangkan khas ke platform bagi memenuhi tanggungjawab kepada agama...mendirikan sembahyang solat sunat aidil adha...menyampaikan khutbah...dan lepas tu sama2 pula menjamah juadah hari raya...dah menjadi lumrah di platform...di hari raya akan diadakan permainan bagi mengubat kesedihan beraya di tengah lautan...biasanya pada hari raya akan diberikan kelonggaran dari membuat kerja selama separuh hari...

tapi aku taknak mengeluh banyak sangat...dah ni rezeki yang Tuhan bagi kat aku...dan dah memang ini kerja yang aku mintak dulu...kita kena redha...malah harus bersyukur...tak semua orang berpeluang mendapat kurniaan nikmat yang macam aku dapat sekarang ni...selalu aku berpesan pada diri aku sendiri..."kalau kerja aku ni teruk, ada lagi orang lain dalam dunia ni yang lebih teruk dari aku"...kalau kita mengeluh maknanya kita tak redha dengan apa yang Tuhan dah bagi kat kita...dan kalau kita terus-terusan macam tu nanti Tuhan tarik balik kurniaan tu dari kita...

ok lah...pening kepala sebab makan kambing siang tadi tak hilang lagi...nak stop kat sini lah...nak berehat...tengok CSI Miami...



*kepada kekasihku...tengah makan sup tulang ke tu?erk...

No comments: