بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, November 23, 2011

Ramayana

tak abes2 citer pasal bola malaysia lawan indonesia...macam buat rumah tak abes...rumah dah siap tapi pahat berbunyi...tak abes2 jugak pasal kutuk mengutuk dan hina menghina...yang menang kutuk yang kalah...dengan alasan yang kalah dah hina macam2 sebelum lawan...ada pulak yang keluarkan statement macam ni:


pada aku semuanya bodoh...semuanya nak cari gaduh...semuanya tak tau latar belakang...semuanya tak usul periksa...semuanya terhasut dengan hasutan2 jahat yang mempunyai agenda sendiri...aku pun tak pasti kenapa orang indonesia benci sangat kat orang malaysia...dan sebaliknya...dan aku rasa tak semua orang yang macam tu...sampai bakar bendera dan sebagainya...orang malaysia yang cepat melatah pun suka pulak balas kutukan cacian dan makian dari orang2 indonesia dengan benda2 yang sama...kemuncak atau climaxnya apa?perang?orang indonesia bunuh semua orang malaysia?orang malaysia bunuh semua orang malaysia?kenapa diorg tak nak fikir benda yang lebih besar dari tu?kenapa orang Islam kedua2 negara tak nak fikir sesuatu yang lebih besar dari itu semua?kenapa diorg taknak fikir pasal kiamat?pasal dajjal yang dah nak muncul?pasal nak memajukan ekonomi diri sendiri?kenapa masih ramai yang suka nak berperang dan berpecah belah?senang je jawapannya...sebabnya dalam diri diorg dah tak ada iman...dah tak percaya pada Tuhan...dan aku rasa kalau selidik dalam2...mestilah diorg tu kalau yang Islamnya tak mengamalkan cara hidup Islam yang sempurna...apa lagi yang kafir...memang diorg takkan pernah faham dengan istilah perdamaian, bertolak ansur dan memaafkan...

kadang2 terfikir jugak aku ke atas nasib kawan2 aku yang berkawen dengan orang Indonesia...macamana penerimaan diorg masa tengok bola semalam?agaknya laki bini tak bertegur sapa?macamana pulak keadaan diorg masa konfrontasi malaysia indonesia? bak kata Melly Goeslow..."ku harus bagaimana?" dalam lagu "Gantung" ...

aku pernah lalui saat2 getir macam tu...masa tu heboh indonesia nak sapu abes orang malaysia yang berada kat indonesia...masa tu aku ada kat Batam...kecoh kat jakarta, diorg bakar bendera malaysia kat kedutaan malaysia...takut jugak masa tu sebab kat berita tv indonesia semua cerita pasal benda tu...kesnya pasal polis malaysia pukul pesilat indonesia masa sukan sea ke apa ntah...aku dah lupa...ntah macamana, malam tu aku dengar citer la...Pak Lah sempat call SBY...mintak maaf pasal kes tu...pastu rakyat indonesia masih tak puas hati...diorg nak Pak Lah mohon maaf secara terbuka...tapi last2 SBY setelkan benda tu...tapi aku perasan satu je...walaupun masa tu kat jakarta macam dah nak perang, tapi kat batam relax je...macam takde benda yang berlaku...kat tempat kerja pun sama...diorg masih hormat aku sebagai rakyat dari negara jiran...kat hotel pun sama...takde benda pun yang berubah...supir aku pun suruh relax je...tak yah takut apa2...cuma boss aku je takut lebih sikit...tak bagi aku kuar mana2...gi keja pastu balik hotel je...makan pun kat hotel je...best jugak masa tu...dapat makan makanan kat hotel...tapi pada masa yang sama tak best sangat sebab aku tak dapat makan nasik padang kegemaran aku kat restoran Bundo Kanduang...takde pulak pic restoran tu...Bundo kanduang ni (dalam bahasa melayu maksudnya Bonda Kandung) terletak berhadapan dengan Novotel Hotel...tempat tinggal aku selama 5 bulan masa projek aku kat Batam tahun 2007 dulu...

ni lobby dia...tempat aku lepak tiap2 malam borak2 dgn cewe2 yang kerja kat hotel tu...

Novotel Batam, Sei Jodoh....

sebelum tu, kalau tak silap aku dalam tahun 2002 kot...aku pernah jugak kerja kat Chilegon, kat Pulau Jawa...tak lama...3 bulan je...siap je projek aku yang fasa pertama, aku terus balik malaysia...tanak teruskan fasa yang berikutnya...masa tu kangen banget ama malaysia...masa tu first time aku pegi indonesia...turun 5 kg berat aku sebab makanan kat sana belum cocok dengan selera aku...lagipun masa tu aku sibuk...asik kerja je...sampai gastrik...bila dah gastrik tu la rasa nak muntah je...tengok makanan pun loya...kembang2 tekak aku tengok belut goreng...ada sekali tu contractor aku invite gi dinner lepas projek siap...masa tu ada lauk ayam panggang...tapi yang buat aku kembang tekak tu sebab kepala ayam tu pun masih ada lagi diorg hidangkan sekali...pastu ada pulak ikan kaloi bakar...teringat pulak aku kat ikan kaloi aku kat dalam aquarium kat rumah aku kat kampung...huhu...dan first time jugak aku drive keta jalan2 disekitar Jakarta...pegi sea world kat Anchol Timur...drive sejam setengah dari Cilegon...

dah agak lama tak pegi pasaraya Ramayana kat Cilegon ni...

Seaworld, Ancol Timur

tapi bukan nak puji...cewe2 indonesia ni memang ramai yang cun...kalau dalam 10 org tu...11 yang cun...kalau kat malaysia, dalam 10 org tu, ada la 2 je yang cun..."cewe indonesia cantik2 ya pak ya?" aku tanya andi...supir aku masa lepas turun dari flight nak balik ke penginapan aku..."yang cantik, cantik...yang jelek, jelek pak.." kata andi...maksudnya kalau yang cantik tu memang cantik...kalau tak cantik, tak cantik jugak la...tapi rata2 kalau kat jakarta tu semuanya cantik2...tak hairan la ramai orang malaysia yang suka pegi ke indonesia...kat sana senang...korang tak yah cari diorg...diorg yang akan call bilik kita...ada la tu kaki yang jual no bilik kita kat cewe2 ni...

so itu lah dia...senario dia...kalau orang indonesia yang tak pernah ke malaysia, mesti tak suka orang malaysia...kalau orang malaysia yang tak pernah hidup dalam komuniti masyarakat di indonesia, mesti tak suka  dengan orang2 indonesia...sebenarnya mana2 kita pegi ni manusia dia semuanya sama je...yang baik tetap baik...yang jahat tetap jahat tak kira di indonesia atau di malaysia dan itu hanyalah segelintir sahaja berbanding berjuta rakyat indonesia dan malaysia...

boleh dikatakan semuanya orang yang baik2 saja masa aku berada di indonesia...selalu menghulurkan pertolongan diwaktu aku susah, samada yang beragama Islam atau kristian...semuanya baik2 belaka...malah tak keterlaluan kalau aku katakan sikap diorg jauh lebih baik dari sikap sesetengah orang malaysia sendiri...



*kepada kekasihku...jom kita gi bali sayang...pastu gi bandung...erk...

No comments: