بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, November 18, 2011

Google kat BB dia...

atas permintaan ayu...aku upload la jugak pic keta tersebut...erk...
sejak balik dari laut selasa lepas...baru hari ni sempat nak tulis sesuatu...bz sangat sejak sebelum pegi laut dan selepas daripada tu...sampaikan ayu tegur kat pm chat fb semalam sebab aku senyap je samada kat fb atau kat blog...macam2 orang tag nama aku kat komen2 diorg...mana sempat aku celah2 kejap2 je...pastu senyap balik...

Rahsia

aku rasa dah takde rahsia lagi agaknya...semua orang pun dah tau...kat entry yang lepas pun aku ada bagi hint sikit2...pasal keta sebenarnya...sehari sebelum aku gi laut, hari jumaat lepas la kot, aku amik keta baru (bukan baru la...keta second hand)...dan bukan amik sangat pun sebab adik sedara aku yang hantar ke sini...keta tu., kia carens tu keta adik sedara aku...tapi dia pakai nama aku sebab dia tak layak nak buat loan keta...sebab kan dia tu sedara sendiri, so aku rasa dah menjadi tanggungjawab aku rasanya menolong orang yang memerlukan bantuan...bukankah membantu orang yang susah itu sangat dituntut dalam Islam? atas dasar itu lah aku nak tolong dia...dan memang dari awal2 lagi aku memang dah bertekad dan bersedia, kalau jadi apa2 tu semuanya adalah dugaan dan ujian terhadap aku sebab sebagai manusia biasa, aku memang tak tau apa yang akan berlaku dikemudian hari...

bermula tahun 2010, benda yang aku paling takut sekali akhirnya terjadi jugak...adik sedara aku ni tak bayar keta tu sampai 5 bulan sangkut...masa tu baru bank call kata tak bayar sampai 5 bulan...sebelum tu ada jugak la dia tak bayar paling lama pun sampai 3 bulan...pastu masa tu bank dah nak hantar surat lawyer...pastu aku slow talk kat dia, kalau tak mampu nak bayar, aku nak amik keta tu...masa tu aku memang dah ada vios tu...tapi aku rasa aku mampu lagi nak bayar sebuah keta lagi...tapi masa tu mati2 dia taknak bagi keta tu kat aku...last2 ntah camana dia dapat la bayar balik mana yang dia sangkut tu...aku memang tak tau pape pasal bank hantar surat warning ke apa sebab semua alamat surat menyurat semua kat rumah dia...kalau court hantar surat pun aku tak tau sebab dia buat senyap je...

CCRIS

sampai la awal tahun ni, kali ni yang paling parah sekali...bank call...takde warning2 lagi...dia bagi tempoh seminggu je untuk bayar, kalau tak bank nak isytiharkan muflis kat aku...dah la court pun aku tak penah pegi, bila2 masa sebenarnya aku boleh kena penjara...masa tu surat saman dah keluar...dalam dunia perbankan ni, kalau surat saman sebab tak bayar loan ni dah keluar, dia akan masuk ke CCRIS...ccris ni bank negara punya macam aktiviti jual beli. loan, kredit card, payment semua yang berkaitan dengan aktiviti yang melibatkan duit semuanya bank2 ni akan report ke bank negara melalui CCRIS ni...so kalau nama dah black list kat CCRIS, semua bank atau sapa pun agensi kewangan yang berminat nak bagi kita loan akan tau sejarah hitam yang melibatkan wang dalam hidup kita...CTOS ni pulak ialah satu badan swasta yang merekodkan benda yang lebih kurang sama jugak dengan CCRIS ni cuma CTOS ni swasta punya...sebenarnya nama aku dah black list sejak tahun 2007 kot...keta ni pakai ambank...ambank ni senang nak dapat loan keta...tapi masuk 3 bulan je tak bayar, dia akan terus black list walaupun lambat sehari....tak macam affin bank...bole citer sikit...dulu memang teruk la aku ni...affin bank keta perdana yang aku jual kat abg aku pun sangkut jugak tak bayar sampai 4 bulan...masa tu rasa macam nak putus asa pun ada...last2 aku biarkan semuanya berlalu ikut dia punya flow...aku buat tak layan je semua2 tu...bila bank call, aku sms diorg suruh bayar...tiap2 bulan benda tu berlarutan macam tu...last2 awal tahun ni keta perdana abg aku tu accident...total lost...bayar abes semua hutang dia...setel satu prob...

Relax

pastu aku biar je lagi adik sedara aku ni terus membusukkan nama aku dan menjahamkan hidup aku ni...nak gaduh pun tak guna...paling kuat boleh putus sedara dan tak masuk syurga je...sampai aku sound kat ambank tu "awak hantar la gangster dari tempat lain sebab dia sendiri pun call man kat batu pahat tu"...masa orang ambank tu ugut nak tarik keta tu...dah bertahun diorg tak berjaya nak tarik keta tu sebab adik sedara aku ni pun sebenarnya salah seorang penarik keta kat BP tu...so mesti dia dah kawtim dengan budak2 tarik keta kat BP tu...last2 gangster dari JB call aku...dia kata dia dah jumpa keta tu dan nak tarik...dia mintak no fon adik sedara aku...masa tu aku memang dah panas...aku bagi je la no fon dia...biar diorg setel sendiri...aku malas nak campur...last2 dia kena bayar RM 3k sebab kena tarik keta tu...

pastu tak lama pastu lama jugak la ambank tak call aku...pelik benar rasanya...takkan bayar dah cantik...tak puas hati punya pasal, aku siap pegi ambank, tanya bila last ada orang bayar keta tu...memang sejak 3-4 bulan tu baayr memang tak pernah miss...pastu aku dah suspect lain...sebab masa aku balik raya baru ni, adik sedara aku tu dah pakai vios...pastu dia kata keta kia ni dia pakai jugak...tengah repair...pastu aku tak puas hati...aku relax je dulu....

sampai la baru ni...aku nak beli keta lain, loan aku masih reject lagi...adik sedara aku ni kata dia bole tolong...3 minggu jugaklah aku tunggu macam orang bongok...konon2nya bank tengah proses la...apa la...bila aku tanya tokey kedai keta tu (tu pun lepas kekasih aku paksa aku call...sebenarnya kekasih aku ni yang banyak menyedarkan aku...aku amat berterima kasih pada kekasih aku tu...kalau dia takde mesti aku masih ditakuk lama...sentiasa dipergunakan dan dibuli oleh ahli keluarga dan teman2 rapat aku...iskk...), apek tu cakap siang2 lagi loan aku dah kena rejek...yang adik sedara (aku suruh adik sedara yang tu jugak tolong buatkan loan tu sebab manager bank tu kononnya member dia...lan***!!!) dia ni pulak bila aku call, tiap2 hari dia kata cable dia tengah clearkan nama la...apa la...last2 terdorong oleh rasa kena tipu tu, aku mengamuk...aku call mak aku dengan kakak aku...nak suruh diorg siasat dan tanya mak adik sedara aku tu keta kia tu sapa pakai...pastu kakak aku bagitau, mak adik sedara ku kata dia dah lama jual keta tu....masa tu la darah muda aku menyirap2...adik sedara aku ni jenis, kalau ko nak marah kat dia, ko jadi tak sampai hati nak marah...last2 ko pendam je perasaan tu...aku dah lama perasan dah...dia ni selalu tipu kat belaakng ko...dan ko ada bukti, tapi ko tak sampai hati nak kantoikan...apa ilmu dia pakai pun aku tak tau...pastu dia ni kalau ko cakap kasar maki hamun macamana pun dia ni tak reti nak panas...tak reti nak marah ke atau apa...dia senyap je pastu bila kita marah tu barulah dia betulkan kesilapan dia...pastu nanti dia buat lagi...

Doa

lepas aku dengar mak dia cakap macam tu je...aku terus call dia...tengking2 dia sampai aku rasa jiran2 sebelah rumah aku ni pun dengar...aku membebel kat dia aku nak buat loan nak beli rumah pun tak bole...nak beli keta lain pun tak bole...semua kalau nak berhutang kena pakai kad kredit...rugi pakai kad kredit ni kalau nak berhutang sebenarnya sebab interest dia tinggi...pastu aku siap cakap "mak ko cakap ko dah jual keta ni...macamana ko bole cakap ko tengah repair keta ni?ko yg tipu ke mak ko yang tipu ni?ko jual kat sapa?kalau ko nak jual, aku tak marah...tapi nama tu kena la tukar dulu...kan aku dah cakap dulu kalau tak nak pakai keta ni bagi kat aku...aku tau lagi 3 hari keta tu dah ada kat rumah (rumah mak aku kat BP)...raya haji ni aku tau keta tu dah ada...ko amik vios ni...ko pegi jual...berapa dapat duitnya ko amik...tolak dulu 3 bulan yang sangkut tu"..."ok"...jawap dia ringkas...pastu dia delay lagi lepas2 raya haji tu...cuma baru minggu lepas je dia bagi keta ni kat aku...dalam keadaan yang menyedihkan...bila tekan minyak je dia sangkut2...masa tu malam dia hantar keta tu...esoknya aku kena gi laut...aku cuma berdoa keta tu ok...boleh bawak aku sampai air port jadilah...alhamdulillah...sampai jugak aku kat air port tanpa masalah...

balik dari laut hari selasa lepas la, turun dari chopper je aku terus gi opis, print report, pastu courier ke GM aku kat miri...pastu aku terus gi rumah sewa lama aku kat paka...sebelum aku nak gi laut hari tu Dj ada sms aku suruh amik barang2 aku sebab dia nak pindah rumah...sebelum tu pun makcik tuan rumah tu ada call aku bagitau benda yang sama...so aku gi la rumah tu...amik mesin basuh, tv dengan cabinet dia, baju2...tilam bantal ampai baju...kertas2 apa ntah, pancing, dan banyak lagi benda2 yang lain yang aku tak sempat nak amik sebelum tu...sebab tu la aku cakap aku memang nak keta ni...sebab nak bawak benda2 ni semua la...kalau vios camana aku nak bawak mesin basuh tu...lagipun nanti kalau dah kawen senang...tak yah nak beli mpv lagi...semua dah standby je...hehe!!


E-bay

pastu sampai rumah je dalam pukul 3 petang masa tu, terus bawk turun semua barang2 dari paka tu...pastu aku terus gi ke Kia Center...siap suruh kekasih aku google kat bb dia...sampai2 je kat Kia center tu, diorg terus scan...bagus jugak teknologi kia ni...dia macam merc jugak...semua pakai PLC...pakai computer...cucuk je hand held dia tu, nanti semua yang tak kena kat keta tu kuar kat situ...servis tu RM50 boh, tu baru cek je...belum repair lagi...takde yang free dalam dunia ni...hari tu aku kena RM468 semua sekali...esoknya pegi pasang tinted, pasang alarm baru dengan pasang hon...abis RM 320 kat situ...pastu sebelum tu repair lampu...kena RM 75...tu pun ada sikit leaking kat enjin dengan wiper belaakng tak hidup...enjin leaking aku tanya dalam RM 100 lebih...pastu wiper belakang tu motor dia rosak...aku tanya kat kedai RM 700...tu pun kena order...kat ebay £19.90...x 5 baru dalam RM 100...tapi takut kena tipu pulak kalau beli kat ebay ni...takpe...hold dulu...pastu sound system nak kena pasang balik...aku bukak dari keta vios tu...RM4k aku abes wat sound system tu...tak larat dah nak beli yang baru...sebab tu aku bukak abes dari vios tu...tinggal 2 bijik twitter kat pintu...saja tak bukak sebab kalau aku bukak kang nanti berlobang pulak panel pintu tu...takpe la...yang tu beli lain la...


banyak lagi nak kena buat...tayar nak kena aligment, balancing...adjust camber...nak kena tukar yang depan tu bunga dia dah haus...pastu nak kena cat balik sebab banyak kesan kemek dan calar...owner dia tak jaga keta...sedih tengok...dulu cantik je keta tu masa adik sedara aku tu pakai...


so tu la citer dia...tira selalu cakap macam orang tua pakai keta tu...tapi bukan aku nak pakai sangat pun keta tu...kalau aku ada duit aku tak pakai keta tu...exora pun aku tanak pakai sebab tu pun macam orang tua jugak...erk...kalau aku tak blacklist, mesti la aku dah pakai wish atau harrier atau nissan morano kalau dalam kelas mpv atau suv...dan kalau dalam kelas kereta pulak...mestilah aku dah pakai merc atau bmw walaupun kekasih aku suka caldina dan evo X...takpelah...aku nak clearkan nama aku dulu...sebab ambank tu dah pesan, kalau bayar cantik dalam masa sekurang2nya 3 bulan, nanti diorg akan keluarkan surat recommendation utk buat loan kat tempat lain...tapi surat saman dari mahkamah memang diorg tak leh tarik balik selagi tak abes bayar semua loan tu...


Terima


aku berterima kasih pada toyota capital sebab bagi aku buat loan beli keta vios tu dulu walaupun dalam keadaan aku yang black list...dalam malaysia ni, ada 2 company je bole bagi loan kalau black list keta...toyota capital dengan perodua...yang lain2 tu korang tak yah la pegi...tapi korang bole try MBSB atau AEON credit...tapi interest tinggi sikit la...


aku terima dan redha dengan ketentuan Tuhan...semuanya pasti ada hikmahNya...mudah2an aku lulus dalam ujian Tuhan kali ini...aminnnnnn...






*kepada kekasihku...jom jalan2 gi cameron naik kia...erk...



4 comments:

Atirah Tyra said...

x pe la abg.ada hikmah d sebaliknya.best pakai mpv w,pun cm kete org tua.mcm2 leh letak.bantal,toto,selimut skali cm apis.kn kete family.nnt ank ramai kn senang.erkkk...nk g cameron?nk ikutttt....yea2..nk ikuttttt...

Katak Hijau said...

huu.. sedih lak baca luahan hati awak ni.. xpe.. nnt ada rezeki bole laa beli evo ten.. kan ke Tuhan tak kan amik sesuatu yg kita sayang tu tanpa gantikannya dengan yg lebih baik.. sabo je sikit hari lagi.. xpe.. "kalo kita kejar dunia, dunia akan tinggalkan kita.. tp kalo kita kejar akhirat, dunia akan kejar kita.." "setiap sesuatu yg berlaku tu Tuhan dah tentukan ada apa disebaliknya.." abg yg salu ajar ira kan.. ingat tu oke.. ;)

Joe Black said...

tira : erk tira mana bole ikut...abg nak gi honeymoon ni...erk...huhu

ira : huhu...memang sabar...abg memang sabar je la...huhu

Anonymous said...

buy valium online no prescription cheap can you buy valium hong kong - valium drug dosage