بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Monday, September 19, 2011

Stop


aku dah letih...penat...tak larat dah...siku tangan aku yang dah sedia sakit sejak sebelum puasa hari tu bertambah2 sakit kalau berterusan main empire...ada lagi 3 acc aku tak bukak lagi...aku dah tak larat...siku aku makin sakit...bisa...macam dicucuk2...makin sakit bila bangun tido...agaknya muscle dia koyak...kalau salah urat tak macam ni...ni rasa macam bisa2...

semuanya berpunca dari casting kot...sejak pakai mesin pancing multiplier tu la tangan aku sakit...bayangkan kalau dalam 1 minit aku hayun joran paling sikit pun 4 kali...kalau sejam dah 240 kali...biasanya aku akan berada 2 jam lebih kat tepi parit tu...total semua sekali ada la dalam 600 kali hayunan joran sehari...patut la rosak siku tangan aku ni...sakit ni sebenarnya dah nak baik dah masa nak dekat2 raya tu sebab aku memang dah stop mancing guna teknik casting...tapi masa kat kampung masa raya hari tu memang aku dah bertekad nak guna teknik tu masa mancing kat kolam bayar tu...lagipun tangan aku dah agak ok dah...tak sakit sangat macam sejak akhir2 ni dan sejak2 lepas raya ni...pastu guna lagi teknik tu kat water park kat bp tu...last2 hampeh...sekor pun tak naik...abg aku jugak mancing dapat ikan putih...pakai umpan cengkerik...dulu aku pernah dapat toman sekor kat situ pakai teknik yang sama...sebab tu la kononnya aku nak mencipta semula sejarah kat situ...nak angkat barang pun tak kuat...baru ni aku ada mancing ikan puyu muyu...pakai joran ringan je...joran ringan pun tak boleh nak angkat sangat...kejap je pegang dah sakit...terpaksa guna tangan kiri...kekadang aku letak je joran tu kat atas tanah...bila pelampung dah tenggelam timbul bila umpan dilarikan ikan, baru aku angkat joran tu...

batu pahat water park
batu pahat water park
joran kecik ni aku dah tak kuat nak angkat
Musim hujan

dah start musim hujan agaknya....tiap2 petang hujan...sejak minggu lepas...tak boleh jadi...walaupun hujan...aku tetap kuatkan semangat gi mancing...masa mula2 kuar rumah tu hujan dah berenti dah...on the way nak gi tempat mancing tu hujan renyai2...aku teruskan jugak pegi sebab hari sebelum tu aku dapat banyak ikan patung...masa aku mancing tu pun dalam hujan...dan masa tu jugak lah ikan galak makan umpan...masa minggu lepas tu aku dapat ikan patung, puyu muyu, lampam tira jawa dengan ikan lais aka selat...tak menang tangan...letak je umpan terus kena sambar....banyak jugak yang terlepas sebab terlalu ghairah nak senjoh (sentap)...pastu ada dua ekor ikan lampam ni...bila aku masukkan dalam bekas tu dia start terbalik...dah nyawa2 ikan...aku dapat 3 ekor...2 ekor mcm tu...mula2 yang kecik ni aku lepaskan sebab aku tau mesti nyawa dia tak sempat aku nak bawak balik masuk aquarium aku...demi tercampak je kat dalam parit tu semula...hilang terus anak ikan lampam tu...haremmm...pastu yang besar tu pulak aku terpaksa lepaskan...abes dah teknik cpr segala bagai aku bagi kat ikan tu...terbalik jugak timbul dalam bekas aku tu...masa aku cmapak tu dia terpusing2 kat depan aku...lepas 5 kali pusing terus hilang ikan tu...hmm...sabar...aku sabar...sambil bertekad ikan lagi sekor tu aku tanak lepaskan walaupun dia mati depan mata aku...dan tak lama masa aku sampai rumah...yang sekor tu pun mati jugak...aku nak bawak portable gas tu la len kali kalau mancing...biar dia boleh tahan...ikan lain memang boleh tahan...ikan lampam je ni yang tak bape kuat...

ikan lampam tersebut sejurus sebelum aku campak semula ke dalam parit tu
posisi dia banyak terbalik je masa kat dalam bekas ni...aku dah bagi cpr tapi tak dapat nak diselamatkan jugak
pastu aku gi kat hujung parit tu sebab tengok kocak air dia memang boleh tahan ikan besar2...tak lama dok situ...terus sangkut sekor puyu muyu...baru aku tau mana port puyu muyu selama ni...agak susah nak naikan puyu dewasa ni sebab dia ni spesies yang suka berpindah minda...kena trace je semua tempat...hari tu aku pakai 2 mata kail...sekali tu...2-2 mata sangkut puyu pada masa yang sama...menandakan betapa banyaknya puyu kat tempat tu masa tu...

sekali angkat 2 ekor sangkut...terer...
hasil tangkapan hari itu...
3 hari 

tapi sejak 2-3 hari ni cuaca agak buruk...siap dengan petir dgn kilat...agak ngeri jugak nak kuar rumah mancing time2 macam tu...kalau setakat hujan renyai tu aku boleh redah lagi...kalau dah siap petir dgn guruh aku pun dah tak berani...dah la tempat aku mancing tu kawasan lapang...pastu dalam 3-4 hari lepas aku mancing kat sungai yang selalu aku mancing tu...pakai umpan ikan selayang dengan mata kail custom made yang aku buat memang best la maknanya...last2 sekor pun tak sangkut...kena tarik bukan main lagi...tapi taknak sangkut jugak...last2 pakai mata jaring jugak yang bagus...sangkut 2 ekor ikan tengas dengan sekor ikan putih...hari ni aku survey sungai tu...tempat aku selalu mancing tu dah tenggelam...air dah naik...tak lama lagi nak banjir kot area kuantan...kalau hujan berterusan selama 3 hari 3 malam...

Gitar




Kad raya


aku stop sini la...takde mood nak teruskan...







2 comments:

Atirah Tyra said...

bila la gitar tu nk siap?iskkkk....

Joe Black said...

erk...tak elok main alat music yang bergetar...erk...