بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, September 4, 2011

Aidilfitri Ini

Selamat Hari Raya Aidil Fitri 
Minal Aidil Wal Faizin
Maaf Zahir Batin
1432 H

agak belum terlambat untuk aku ucapkan ucapan selamat hari raya pada semua yang sudi membaca blog aku ni walaupun dah masuk raya yang ke 5 hari ini...sejak sebelum raya atau sejak aku balik kampung hari tu aku tak sempat nak post apa2 entry kecuali entry yang sebelum ni...tu pun sebab aku dah tak tahan sangat menahan marah dalam hati...walaupun tak sempat tapi aku gagahkan jugak untuk meluahkan apa yang aku rasa...sekurang2nya dapat melegakan kemarahan hati aku sebelum aku lepaskan kat diorg2 yang kat rumah aku tu...alhamdulillah...aku dapat atasi perasaan tu lepas kekasih aku mengingatkan aku yang seolah2 maksudnya begini: "tak semua benda kita boleh ubah mengikut kehendak kita walaupun kadang2 apa yang berlaku tu dan yang hendak kita ubah itu adalah sesuatu yang bertentangan dengan agama"...aku terlupa maksud hadith yang aku letak kat atas blog aku ni...yer...aku tak mampu nak cegah dengan kekerasan...aku cuma mampu cegah dengan kata2...sekurang2nya tanggungjawap aku untuk menyampaikan dah aku laksanakan dan mudah2an Tuhan tak salahkan aku kat akhirat nanti...aminnn...


Makbul

"kenapa C*** (nama manja aku kat kampung..erk) tak datang sekali?" tanya cik latif kat adik beradik aku yang lain bila aku tak datang beraya ke rumah dia masa pagi raya lepas semayang raya hari tu..."dia takut nanti cik latif tanya dia bila nak kawin" kata salah sorang kakak aku...kakak aku citer kat aku bila aku tanya pakcik aku dengan nenek sedara aku tu tanya tak nape aku tak datang rumah dia...sesuatu yang aku tak pernah buat sejak 34 tahun dulu (aku assume masa aku baby pun mak bapak aku bawak aku gi beraya rumah dia) aku tak pernah miss beraya ke rumah dia setiap tahun...tapi tiba tahun yang ke 35 aku tak pegi beraya kat rumah dia, cuma kirim duit raya je kat kakak aku (erk...ni bukan nak riak...ni cuma nak citer nape aku masukkan citer pasal duit raya tu)...tu yang buat nenek sedara aku tu terharu agaknya...orangnya tak sampai tapi duit rayanya sampai...padahal rumah dia cuma seberang jalan je dengan rumah aku...pastu tak lama lepas adik beradik aku balik dari rumah dia...dia dengan nenek sedara (mak pakcik aku tu la) aku pulak yang datang rumah aku...nenek sedara aku tu pun jarang2 datang rumah aku pada raya pertama...biasanya raya ke 2 atau ke 3 baru dia datang...aku rasa ada 3 sebab je nape dia datang...pertamanya sebab bapak aku dengan mak aku pun tak datang beraya rumah diorg sebab bapak aku tak sihat...keduanya sebab diorg risau agaknya sebab aku tak datang beraya rumah diorg...bukan aku takut diorg tanya soalan yang sama pun...sebenarnya aku memang malas nak beraya atau nak jumpa sesapa masa raya tu kecuali kalau terpaksa...dan ramai jugak aku dapat skip dari berjumpa masa raya ni...ntah lah...malas aku nak jumpa...nanti soalan yang sama yang akan diorg utarakan...dan melihatkan sepupu2 aku yang umurnya bawah2 aku pun semua dah dukung baby...aku tak dapat nak nyatakan apa yang aku rasa bila melihat situasi yang macam tu...apa lagi pepagi lagi dah nampak anak buah aku yang paling tua pun dah dukung baby...padahal umur dia 8 tahun lebih muda dari aku...aku dah jadi datuk..."banyaknya uban c***...banyak lagi dari ayah" kata kakak ipar aku kat laki dia (abg aku ler tu) masa dia baring kat tengah 2 diantara aku dengan abg aku masa tengok tv...masa tu aku tengah tido kat depan tv...tetiba terjaga bila dia cakap macam tu...takdir Tuhan...tak de siapa boleh menghalang...aku dah berusaha..berdoa dan berserah...Tuhan masih belum nak makbulkan...sabar...


Roboski

balik2 rumah je semua hamster aku hidup lagi...alhamdulillah...anak2 roboski pun semua dah besar2...comey2...semua 5 ekor hidup...pandai mak dia jaga anak dia...sebelum balik kampung hari tu aku dah letak makanan banyak2...botol air pun besar macam botol susu baby...cukup la tinggal kan seminggu makanan dan air dia...kalau tinggal lagi 2-3 hari pun cukup kot...tapi aku memang rasa berat je nak balik cepat2 nak tengok hamster aku...mak aku tanya nape nak balik cepat sangat...aku dah terangkan kat dia takut binatang2 kat rumah aku ni nanti mati semua tak makan...kalau ikut dia memang dia suruh aku duduk kampung sampai hari ahad...tapi aku kesian kat binatang2 ni...ikan pun hidup semua...takde yang ekor kena makan dan sebagainya...pastu pepagi tadi aku bangun tido, tengok2 kat sangkar hamster siberian tu, ada 3 ekor anak hamster yang merah2...mesti baru lepas beranak tu...kelam kabut aku pasang sangkar2 hamster yang aku baru amik dari rumah abg aku semalam kat muar...ada 4 sangkar yang dah bercerai berai...dia dah tak pakai dah sangkar2 tu sebab dia dah tak bela lagi hamster...dia dah malas...seakan kelegaan pada abg aku bila aku cakap aku nak sangkar hamster dia tu...agaknya nak buang sayang...sebab tu dia suka je nak bagi aku...kalau beli kat kedai...mau RM 100 lebih sebijik...dah bape banyak dah aku save...kali ni 3 ekor je anak dia...agaknya tak sempat nak buat banyak2 sebab selang masa yang agak rapat dengan kelahiran yang lepas...aku rasa dalam sebulan lebih je kot dia dah beranak lagi...

salah sekor dari 5 ekor anak2 roboski yang memey omey (memang comey)

anak2 siberian yang berusia tak sampai 24 jam lagi...

Sambal goreng

sejak aku offerkan diri untuk masak sambal goreng untuk santapan berbuka puasa merangkap santapan hari raya...permintaan memasak tak putus2 datang dari mak aku dan adik beradik aku yang lain...erk...sebelum aku teruskan...meh aku bagi resepi sambal goreng:

Resepi Sambal Goreng Jawa
3 keping tauhu ( di potong dadu kemudian di goreng)
2 biji kentang  ( potong dadu dan di goreng )
1 keping tempe ( potong dadu dan goreng )
5-6 batang kacang panjang ( hiris menyerong nipis nipis)
8-10 biji cili kering ( digunting nipis2)
1 paket kecil suun – ( rendam  dan di potong sedikit )
1 paket kecil tauhu kering ( di rendam dan potong kecil )
1/2 cawan udang ( buang kepala dan kulit )
3 -4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar kicap manis – saya tak letak
1/2 cawan santan pekat
garam secukup rasa
lada sulah secukup rasa
Minyak secukupnya
serbuk perasa secukupnya
Cara Penyediaan
1. Tumis bawang merah, bawang putih, cili kering hiris yang telah direndam hingga wangi.
2. Kemudian masukkan udang hidup, santan, sayur-sayuran, suun, tauhu kering dan bahan2 yang telah di goreng tadi!!
3. Masukkan garam, lada sulah dan perasa dan kacau rata.
4. Bila telah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.
** sesuai di makan dengan nasi panas, ayam kicap atau ayam masak merah!!
sambal goreng...nyum2...(pinjam pic dari blog sapa ntah ni aku jumpa kat google)


sambal goreng ni kalau kat kampung aku ni makan dengan ketupat dan rendang atau kari atau masak merah...ni antara hidangan wajib time raya...biasanya kalau masak2 ni disekalikan untuk bagi kat jiran2...tak banyak...ada la dalam 18 buah rumah jiran nak kena bagi...abg aku tukang anyam ketupat...dalam 150 biji...tu pun untuk makan sendiri...yang nak bagi orang pakai ketupat plastik je...lepas masak sambal goreng, kakak aku suruh masak kari ayam pulak...pastu aku aku surender..letih...pastu tetido...depan tv (masa tu yang kakak ipar aku tegur pasal uban tu)...pastu masa aku tido tu kakak aku masak rendang kuning pulak...sedar2 je semua dah siap bungkus...pastu bab2 menghantar kerumah orang tu kakak aku yang lain pulak uruskan...pastu masa raya pertama kena masak lagi sambal goreng tu sebab tak cukup satu kuali besar aku masak sebelum tu...pastu kena masak pulak untuk breakfast pagi raya kedua...pastu kena masak pulak bihun kuah kicap..."sedap ke?" tanya kakak ipar aku...dia ni orang kelantan...dia tak penah makan bihun masak kuah kicap tu..."tak sedap"...jawap aku pendek..."dah tu wat pe masak?" tanya dia lagi.."dah semua orang request suruh masak...masak je la" jawap aku...abg2 aku dengan mak dgn bapak aku suka sangat bihun ni...aku tak suka sangat...aku lagi suka mee bandung..."meh akak masak mee bandung...c*** masak mee ni" kata kakak ipar aku..."camana resepi mee bandung tu?" saja aku nak uji kakak ipar aku ni...aku nak tengok resepi dia sama tak dengan resepi aku...pastu dia sebut semua bahan2 dia..."ha ok2...udang kering kena lebih" kata aku..."ok2" kata kakak ipar aku...resepi dia sama dengan aku...hehe...


Kakak ipar

bagus kakak ipar aku ni...dia rajin...dan bertanggungjawap...dia baru pindah dok sebelah rumah mak aku kat kampung tu...dia yang selalu tengok2 org tua aku selain kakak dan abang ipar aku yang no 2...rumah diorg kat belakang rumah org tua aku...pepagi je kakak ipar aku dengan kakak aku dah tanya masak sarapan apa...bila mak aku cakap aku dah masak sarapan, diorg tak yah la datang nak tolong mak aku masak...aku rasa raya tahun ni baru mak aku relax sikit...takyah susah2 turun dapur...dan aku pun rajin nak turun dapur raya tahun ni sebab ramai helper yang tukang kopek (kupas) bawang, siang sayur dan sebagainya...aku tinggal masak je..."sedap jugak c*** masak sambal goreng" puji kakak aku yang no 7..."ni bukan "jugak"...ni memang sedap...iron chef yang masak ni" kata aku dalam nada yang sedikit riak...bukan nak riak pun...saja aku cakap macam tu sebab aku tak bape reti nak balas pujian dengan ucapan terima kasih atau sebagainya...aku tak suka dipuji sebenarnya...sebab tu jawapan aku tu macam memberontak dan riak...dengan harapan diorg tak puji aku lagi...erk...

ok...nak tido...sambung esok pulak...


*kpd kekasihku...esok kita nak gi mana ek?erk...

4 comments:

Mie Fisher said...

C*** tu apa?car?cat?cut?cop?corok2?capet?erkk..

Joe Black said...

cuun...

syuzi syofia said...

sambal goreng jawa? hehehe... mak cik syuzi salu buat... joe pn pandai buat rupenye... syuzi suke mkn TEMPE tu.. yummy!! yummy!! (^_^)

Joe Black said...

haah...feveret joe tu....erk...makcik syuzi tu org jawa ke?erk..