بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, July 3, 2010

Ada Apa Dengan Cinta


Alhamdulillah...dapat jugak aku kembali menjejakkan kaki ke daratan semula....setelah 4 hari 3 malam berhempas pulas siang dan malam bertarung dgn rindu dendam...hahaha...haah...aku rindu sangat kat dia...tapi masa aku balik dari laut tu dia takde....dia pegi outstation dan tak dapat dihubungi....rasa tak best sangat sebenarnya walaupun sepatutnya detik paling best yang aku lalui selain bercakap dgn dia, berjumpa dia....dan segala2nya tentang dia adalah menjejakkan kaki ke bumi selepas turun dari chopper...aku tak bersegera mahu sampai kerumah....tapi aku ada tinggalkan satu lagi hp aku kat umah yang aku on selama aku kat laut....pasti ada sms yang dia tinggalkan utk aku masa aku kat laut...apa yang dia rasa waktu itu pasti dia luahkan kat hp aku yang satu lagi tu....bila teringat hp tu, baru aku rasa aku perlu segera sampai kerumah...ada sesuatu yang menunggu aku kat rumah waktu itu....selain Dj...erkk...

sampai je kat rumah ada 8 msg kat hp tu...semua dari dia....sedihnya baca msg2 tu....kekadang aku terfikir....kenapalah susah sangat kisah percintaan aku dengan dia....banyaknya dugaan2 yang mcm ni yang terpaksa kami lalui....tapi aku sedar kalau semua yang berlaku itu adalah ketentuan Ilahi....hati aku bagai dipujuk2 untuk redha atas apa yang menimpa kami....yer...sabar....sabar lah yang menjadi salah satu dari landasan dalam hubungan kami....sesungguhnya sabar itu adalah ibu dari segala cita2....dan sedikit sebanyak....kami dah mula rasakan nikmat, berkat dari kesabaran kami menempuhi segala dugaan yang mendatang....aku bersyukur kehadrat Ilahi atas segala nikmat yang tak pernah aku fikirkan yang telah dan yang akan Allah kurniakan kepada aku dan dia...insyaAllah....Alhamdulillah....

'bila abg nak tulis blog?"...dia tanya aku semalam....erkk....mmg banyak abg nak tulis sebenarnya tapi macam letih je nak start...takpe....lepas tengok citer 'Ada Apa Dengan Cinta' tadi tetiba bersemangat pulak nak tulis.....dan semestinya...benda2 yang buat aku bersemangat nak tulis adalah berkisar tentang cinta....harapan...perasaan...dan dia...erkk....

seumur hidup aku....belum pernah lagi aku kena tegur sebab termenung kat laut...tapi...trip yang lepas ni...3 kali aku kena tegur sebab termenung je dok kat laut..."jauhnya menung" kata brader yang dok gulung rokok depan aku masa aku tengah isap rokok kat smoking room kat atas kapal tu...aku pun tak perasan dah berapa lama aku dok termenung sampai dia boleh tegur aku macam tu....malu jugak aku rasa sebab masa aku isap rokok tu baru pukul 6.20 pagi....aku baru lepas sarapan masa tu...apa yang aku menungkan ek?menung tentang dia la yang pastinya...mcmana agaknya keadaan dia masa tu....macamana perasaan dia masa tu...apa yang dia fikirkan masa tu....sihat ke dia...macam2 yang aku menungkan ....takde yang merisaukan aku masa tu selain dia....haah....dia yang aku paling sayang sekali....

petang semlm dalam pukul 6 lbh aku dapat call dari hp dia....aku dah mula risau sebab dia dah pesan dia akan balik malam tu...risau sangat sebab takut sesuatu yang tak diingini berlaku kat dia...tapi bila aku dengar suara dia...aku tau kalau aku adalah orang yang paling gembira dalam dunia waktu tu....dia dah selamat sampai kerumah....dalam keadaan letih lesu dia cari hp dia dulu utk call aku....sian dia...erk....aku dah janji taknak citer sangat pasal dia tapi apa yang berlaku kat aku sepanjang 4-5 hari ni memang semuanya berkisar tentang dia je....selain aku tukar lampu kat porch depan rumah aku sebab lampu neon yang biasa tu lebih banyak berkelip2 je dari menyala terus...aku rasa tnb sekarang dah tak cukup power supply utk disalurkan kerumah2 sebab aku tau diorg ada plan nak tambah turbine kat empangan kenyir....mana aku tau semua tu?sebab company lama aku dapat masuk tender utk supply turbine tu....utk rekod...company lama aku dah menang tender utk supply 7 set turbine utk empangan hydro bakun kat sarawak....kayalah company lama aku tu...


Puisi Rangga

kulari ke hutan kemudian menyanyiku

kulari ke pantai kemudian teriakku
sepi… sepi.. dan sendiri aku benci
aku ingin bingar… aku mau di pasar
bosan aku dengan penat
dan enyah saja kau pekat
seperti berjelaga jika kusendiri

pecahkan saja gelasnya biar ramai
biar mengaduh sampai gaduh
ada malaikat menyulam
jaring laba laba belang di tembok keraton putih

kenapa tak goyangkan saja loncengnya
biar terdera
atau aku harus lari ke hutan
lalu ke pantai…

baris2 awal puisi ni dia bacakan kat aku masa aku cakap kat hp sebelum aku tgk citer "ada apa dengan cinta' tadi....bila sampai part tu....aku terus copy blk kat hp...pastu aku sms kat dia....haha..."dah terpengaruh dah..hehe"...dia reply sms aku....hahahaa....memang la....dah tentu aku memang suka menda2 yang mcm2 ni...nape ntah aku suka?sbb aku suka menulis kot....tapi aku tak bape reti nak tulis kata2 puitis macam dia...erkkkk....skip2....>>>>>>...huhuu....

terubat rindu dendam aku kat dia mlm tadi....dari kul 8.30 mlm....aku bercakap dgn dia sampai kul 2 pagi...berenti kejap semayang isya je dan berenti kejap2 sebab hal2 peribadi...erk....takyah la citer kat sini kot....pastu aku suruh la dia tido sbb dia dah 2 malam tak cukup tido...sian dia....aku yang terlebih tido masa kat laut tu sampai mimpi yang bukan2....yang kalau kat darat biasanya aku tak berapa berkesempatan nak bermimpi sebab selalu je tak cukup tido...huhu...tapi malas la aku nak citer pasal mimpi aku tu sebab tak best....


Perempuan Datang Atas Nama Cinta


Perempuan datang atas nama cinta
Bunda pergi karena cinta 
Digenangi air racun jingga adalah wajahmu 
Seperti bulan lelap tidur di hatimu 
yang berdinding kelam dan kedinginan 
Ada apa dengannya 
Meninggalkan hati untuk dicaci 
Lalu sekali ini aku melihat karya surga 
dari mata seorang hawa 
Ada apa dengan cinta 

Tapi aku pasti akan kembali
dalam satu purnama 
untuk mempertanyakan kembali cintanya.. 

Bukan untuknya, bukan untuk siapa 
Tapi untukku 
Karena aku ingin kamu 
Itu saja


best puisi ni....sesuai dengan ending citer 'ada apa dengan cinta' tu....mula2 Rangga tak paham sangat nape Cinta tinggalkan dia...lepas diorg jumpa kat airport Sukarnoe Hatta tu (aku pernah pegi airport tu....sorang2 masa tu first time aku gi indon...gila ah company aku dulu....biarkan aku sorg2 merantau kat tempat org...iskk)...barulah Rangga faham nape Cinta tinggalkan dia dulu....rupa2nya Cinta takut kawan2 dia tak setuju dia kapel dgn Rangga....padahal kawan2 dia tak kisah sangat pun dia kapel dgn sapa...."tiada siapa berhak memaksa sesiapa utk melakukan apa yang bukan kehendak hatinya'...pinjam kata2 Laksamana Hang Tuah untuk kesekian kalinya dalam citer PGL....pastu sebab tu Rangga letak "dalam satu purnama" tu kat puisi dia....mungkin lepas sebulan dia pegi NY.....dia nak tanya balik kat Cinta tentang cinta Cinta.....erkk.....lantak la korang faham ke tak....janji aku dgn dia faham...miahahahaaaa......

aku pegi laut hari selasa...patutnya hari rabu tu aku dah ready nak wat keje...tp ntah mcmana contractor aku nak mintak 2-3 jam nak repair crane tu...so aku tunggu la ingat nak buat keje aku lepas zohor....sekali pukul 12 tu hujan yang tak de tanda2 nak berenti....aku dah bajet keje aku tu siap dalam 2-3 jam jugak tapi dah pukul 3 pun hujan tak berenti lagi....kul 6.30 dah nak balik ke kapal semula.....so aku terpaksa la postpone keje aku tu ke keesokan harinya....sekali lagi aku redha dengan kehendak Tuhan kalau Dia tak nak aku buat keje tu hari tu...dan keesokan harinya (hari khamis) alhamdulillah aku dapat selesaikan keje aku tu dalam masa kurang dari 2 jam....satu rekod peribadi aku hasil kerjasama dari semua pihak...terima kasih aku ucapkan pada semua yang terlibat secara langsung atau tak langsung.....dan samada diorg baca atau pun tak blog aku ni....

esok dah start keje.....tapi kekasih aku cuti lagi....pastu dia nak sambung cuti lagi hari isnin....waaaaaaaa.....bestnya dia.....hehe...takpe la....dia berhak utk bercuti hasil penat lelah dia 2-3 hari yg lalu...sian dia...letih sangat masa aku dengar suara dia masa baru2 sampai rumah hari tu...aku je yang tak berapa nak letih sebab platform yang aku pegi kali ni tak banyak sangat tangga....kekasih aku selalu je tanya aku "abg tak penat ke drive?" bila aku selalu balik lewat2 malam dgn dia....pastu aku cakap "ala....bawak keta je pun....duduk je ....mana penat....panjat tangga kat platform lagi penat" ....memang pun....panjat tangga platform...panjat tangga kren lagi...tapi trip kali ni memang aku tak penat sangat sebenarnya sebab aku banyak baring dan tido je sebab keje aku siap cepat dan sebab hujan masa hari rabu tu...yang penat masa aku naik chopper nak pegi dan nak balik platform tu...penat duduk sebab seat dia yang tak best tu....platform kali ni antara yang paling jauh antara banyak2 platform di sekitar2 kerteh....1 jam 30 min biasanya.....tapi masa pegi tu kapten tu dapat buat 1 jam 15 min dan masa balik diorg dpt buat 1 jam 10 min....mungkin sebab diorg sewa chopper vietnam (bukan chopper citer perang "tour of duty" tu tau) kot masa aku blk tu...

aku tengah tunggu kekasih aku balik...dia kuar tadi....sementara tunggu dia balik ni la aku abiskan sisa2 blog aku.....dan ini merupakan blog pertama aku untuk bulan July....dah tak lama dah untuk kita menyambut bulan suci Ramadhan....yang pastinya....Ramadhan kali ni pasti tak akan sama dengan Ramadhan yang sebelum2 ni.... :)


*kepada sayangku.....sayang...luv u so much :)

No comments: