بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, February 18, 2012

Jiran Aku

ikan aku yang putih tu yang macam yang kat bawah sekali ni...yang oren tu macam takde pulak dalam pic ni...


Sejak balik bercuti dari KL hari tu, barulah hari ni rasanya dapat berehat-rehat. Bukan berehat sangat sebenarnya, tapi dapat menyelesaikan urusan-urusan dunia yang tertangguh sebab bercuti hari tu. Dah lama dah aku nak beli sandal baru sejak sandal 'baru' yang aku beli 2 bulan lepas tu agak tak menenuhi kriteria-kriteria sebagai sepasang sandal. Semalam aku terpeleset/tergelincir lagi walaupun ditempat yang kering tapi agak licin tiles kat pejabat KWSP tu. Kalau kat lantai licin yang berair lagi la. Kena berjalan macam robot. Ada dua cara kita berjalan yang dengan cara tersebut barulah kita boleh bergerak atau beredar dari satu tempat ke tempat yang lain. Pertamanya dengan geseran antara tapak sandal kita dengan permukaan lantai. Dan yang satu laginya dengan mengalihkan kedudukan kaki kita ke tempat lain, barulah kita boleh berpindah atau bergerak. Betapa pentingnya geseran dalam kehidupan kita. Tapi kalau dah takde geseran, dan bilamana sandal kita sering terpeleset atau tergelincir kerana licin, maka kita akan sering nak terjatuh dan tak akan kemana-mana.Dengan geseran juga kita boleh menghentikan kenderaan kita. 

Tadi masa beli habuk dan makanan hamster kat kedai apek kat Setali tu, aku terpandang ikan-ikan koi kat dalam tank fibre dia tu. Dia tulis harganya RM 12 untuk 2 ekor. RM 12 utk 2 ekor tu pun dah kira murah kalau dibandingkan dengan kedai-kedai aquarium lain kat Kuantan ni. Masa aku nak bayar habuk kayu tu, aku pun tanya apek tu berapa harga untuk 2 ekor tu. Walaupun dah terang-terang dia tulis tanda harga RM 12 untuk 2 ekor, tapi memang dah menjadi kebiasaan aku untuk bertanya lagi harga sebenar ikan-ikan tu. Ada tempat, yang biasanya, harga pada tanda harga dia tu memang sengaja dia letak lebih mahal dari harga sebenar. Ada tempat yang memang bila dia letak harga kat tanda harga tu, itulah harga yang kita kena bayar. Bila aku kena kat kedai yang macam ni, lepas dia cakap, "harga memang macam kat tanda harga tu" aku terus keluar dari kedai tu tanpa menoleh atau tanpa bertanya apa-apa lagi. Pertamanya sebab tokey dan pekerja kedai tu memang sombong dan memang dah tak boleh nak tawar menawar lagi harga kat kedai tu. Yang keduanya ialah bila dia dah letak harga kat tanda harga dengan harga yang tinggi macam tu, buat apa kita nak tunggu lagi sedangkan kat kedai lain kita boleh dapat murah lagi dari harga tu tanpa perlu tawar menawar. Kekadan aku bukan nak beli sangat benda-benda tu, tapi aku suka nak tengok sikap diorg terhadap pelanggan diorg. Dengan aku ni sebenarnya senang je. Walaupun kekadang barang tu mahal seringgit dua berbanding kedai lain tapi sebab layanan dia yang memuaskan dan tak sombong, aku tak teragak-agak untuk beli kat kedai tu. Err...sambung citer kat kedai ikan tadi. Pastu apek tu cakap 2 ekor RM 10, aku pun tak teragak-agak terus suruh dia tangkap 2 ekor. Memang dah agak lama aku nak beli lagi 2 ekor ikan tu sebab sebelum ni 2 ekor ikan aku yang kaler macam tu mati sebab kekurangan oksigen bila pump dia malfunction. Cantik kaler dia. Warna putih kilat dengan warna oren emas. Memang cantiklah maknanya. Ada banyak lagi kat kedai tu yang satu hari nanti aku nak beli lagi kat situ.

Sebelum tu aku ada survey BB 8520 macam isteri aku punya. Ni kakak aku suruh belikan untuk anak dia. Kat Johor mahal katanya. Kat sini tadi DD (apek pondan kat Kompleks Teruntum yang aku selalu beli hp kat situ, termasuk lah Miey dan Mie pun aku rekemen beli kat situ) offer RM 600 untuk original set. Pastu ada BB Storm touch screen second hand dia offer RM 500 je. Selalu market dia patutnya RM 800. Tapi touch screen ni agak tak menarik minat aku sebab nanti susah nak berBBM atau berSMS masa tengah drive. Dan rata-rata aku survey harga dia pun lebih kurang tu kat tempat lain. Anak buah aku tu nak BB curve 8530. Bila aku sebut je, DD jadi macam pelik. Dia kata macam tak pernah dengar. Tak lama pastu baru dia cakap 8530 tu model baru keluar. Dia belum ada stock lagi . Tapi kat tenet dah banyak dah image dia kalau search kat google. Function dia mesti sama je dengan 8520 cuma bezanya pada kaler, camera dan speed internet je la kot.

Tak banyak boleh buat tadi masa jalan-jalan kat Kuantan. Naik motor je menyelusuri lorong-lorong diantara deretan bangunan-bangunan kedai kat situ. "Naik motor senang ork?" kata jiran sebelah rumah aku tadi masa aku nak kunci gate rumah aku masa nak kuar rumah tadi sambil tangan dia sibuk menyidai spender dia yang bermacam-macam kaler kat ampaian. "Hari Sabtu Kuantan jem" jawap aku ringkas sambil press minyak motor dan meninggalkan jiran aku dengan spender-spendernya. Kat Kuantan ni, start dari petang Khamis sampai hari Ahad malam memang jem. Orang-orang Terengganu kebanyakkannya akan menghabiskan masa kat Kuantan time-time macam ni. Tak yah berangan nak dapat parking kat Giant. Jangan harap boleh sampai ECM atau Megamall dalam masa setengah jam seperti kebiasaannya. Jangan harap sekali lampu hijau je boleh lepas simpang-simpang yang berlampu isyarat.Paling kurang pun kena tunggu 2 atau 3 kali hijau baru boleh lepas simpang tersebut. Hanya dengan motor je boleh meloloskan diri dengan jayanya. Biasanya aku akan menghindarkan diri dari berada kat bandar Kuantan time-time macam ni. Kalau terpaksa pun aku akan naik motor atau kalau dah gatal sangat nak berjalan dengan berkereta (biasanya sebab isteri aku nak ikut sekali jalan-jalan...erk) dan dah bosan sangat duduk rumah, aku akan berjalan dipinggir-pinggir bandar je dengan berkereta. Kalau Telok Cempedak tu memang tak payah pergi la time-time macam ni. Ianya hanya akan mengundang dosa pada diri kita sendiri kerana memaki hamun dan menghamburkan sumpah seranah yang berbaur lucah bila ada orang potong line dan sebagainya.

OK dah penat nak citer. Bye...


*kpd isteriku...kita nak jalan-jalan gi mana hari ni?erk...


No comments: