بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Saturday, March 10, 2012

Earmuff



Castleville pun tak boleh masuk. Takde apa dah aku boleh buat untuk hari ni. Pagi ni patutnya aku nak kena pegi pejabat lawyer, tapi kakak yang uruskan kes aku tu tak datang pulak. Atau belum datang lagi. Kata member dia patutnya pukul 9 dah kena masuk opis. Tapi ni dah pukul 10, dia masih tak call lagi. Kuantan pun mendung je. Cuaca tak menentu sekarang. Tapi kalau ikutkan, time macam ni memang masih musim hujan lagi. Sampai bulan April nanti baru ok balik. Time tulah time candat sotong kat perairan Terengganu. Takut jugak nak keluar gi bandar naik motor. Takut hujan. Tapi senang nak cilok mencilok kat bandar.

Aku baru balik dari laut semalam. Patutnya memang aku tak balik lagi sebab malam sebelumnya nama aku takde kat dalam chopper manifest yang RO tampal kat dinding tu. Tapi tak pe lah sebab aku memang dah bersedia untuk benda-benda macam tu. Walaupun kerja aku dah siap, tapi tak boleh balik sebab chopper tak cukup sekarang ni. Pastu lepas RO tu tampal, dia tanya nama ada tak. Aku cakap lah takde. "Takpe, saya dah request kat Westar (company chopper tu selain MHS, Malaysia Helicopter Service), kalau-kalau diorg boleh sediakan chopper esok untuk yang takde nama" kata RO tu. 

Pastu esoknya aku pun relax je la bila dengar paging pasal chooper nak mendarat. Kalau ikut manifest tu patutnya ada 2 chopper je. Satu pagi, satu petang. Tapi semalam tu, pagi je ada 2 chopper. Satu pukul 8 lebih, satu lagi pukul 10 lebih. Pastu aku pun relax je la tapi dah standby semua baju dah siap packing. Lepas lepak-lepak kat bawah tu, aku pun naik ke bilik. Sempat jugak buat 3 report. Pastu aku tertido. Masa tengah tido terdengar pulak paging dari RO, ada lagi satu chopper nak mendarat dalam pukul 11.45. Masa tu aku macam pelik jugak sebab kenapa banyak sangat chopper dalam satu hari ni. Aku pun gi toilet, basuh-basuh muka sikit biar tak nampak sangat baru bangun tido. Masa aku turun bawah tu ada chopper briefing (sebelum naik chopper memang diwajibkan kena dengar taklimat chopper briefing ni), Bila aku toleh ke tempat chopper briefing tu, aku tengok Medic tu macam terpinga-pinga tengok aku. Aku pun buat tak tau je la sebab kan nama aku memang takde dalam manifest. So aku pun bergerak la ke arah galley (tempat makan). Tengok makanan semua dah abes. Pastu aku terus gi ke smoking room. Masa nak gi smoking room tu aku terserempak dengan Medic. (bukan terserempak sebenarnya sebab Medic tu memang cari aku). Dia tanya aku kenapa tak dengar briefing?. Aku cakaplah nama aku takde. Pastu dia kata nama aku ada, pastu dia suruh aku pegi amik boarding pass. Aku pun dengan kadar segera berlari panjat tangga, balik ke bilik, amik time sheet nak suruh Platform Superintendent sign. Pastu terus turun bawah lagi gi kat chopper briefing tu untuk bagi boarding pass kat medic. Lepas abes briefing je terus amik safety boot aku dengan helmet kat luar, masukkan dalam beg. Packing laptop semua pastu terus naik atas, Nasib baik aku dah kemas hampir 80% barang-barang aku sebelum tu. Kalau tak balik semalam, balik Ahad la jawapnya.


Masa kat dalam chopper tu ada la sorang mamat ni. Dia duduk baris pertama. Dalam chopper ni baris pertama duduk mengadap baris kedua. Aku duduk baris ketiga, so nampak la semua yang berlaku. Mula-mula aku tak perasan sangat. Lepas dah agak lama chopper tu terbang, aku terperasan mamat ni, duduk sebelah negro. Mamat ni mata pejam, tapi dia senyum sorang-sorang. kekadang tersengih-sengih pulak. Nak kata negro sebelah dia cucuk perut dia tak jugak. Nak kata dia berbual dengan org depan dia tak jugak sebab kan semua org pakai earmuff. Mana nak dengar apa?. Earmuff ni macam headfon tu la cuma fungsinya untuk menghindarkan bunyik bising kipas chopper tu. Kalau tak pakai lama-lama nanti telinga boleh pekak. Sebab tu kalau korang tengok kat tv tu kalau diorg naik chopper je mesti diorg pakai earmuff ni. Geram pulak aku tengok mamat tu. Tetiba je tersengih-sengih sorang-sorang. Macam orang biol. Agaknya mesti dia teringat peristiwa lucu masa kat platform tu, Mungkin dia rasa gembira sebab dapat balik jugak ke darat akhirnya setelah lama berada di lautan. Mungkin dia dah plan sesuatu yang menggembirakan bila menjejakkan kaki ke daratan semua. Mungkin dia rasa hepi sebab akan bertemu semula dengan isteri atau kekasih setelah lama berpisah. Memang boleh gila sebenarnya kalau mental tak kuat. Kekadang aku pun macam tu jugak. Bila dah berada dalam chopper tu, barulah boleh menarik nafas lega bermakna akhirnya dapat jugak balik semula kedaratan. Aku pernah kena dulu, dah siap dengar chopper briefing, tetiba cancel balik darat. Terpaksa stay lagi 2 hari tunggu next chopper. Ada member aku lagi best, dah masuk dalam chopper, dah pakai seat belt, pastu kena turun semula sebab boss tak bagi balik lagi.






*kepada isteriku, kita nak kuar kul bape ni?

No comments: