بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Wednesday, June 22, 2011

Labuci

2 hari lepas masa aku tengah tunggu2 kekasih aku tu...aku ronda2 dgn si usin...memang dah lama terpendam hajat dihati nak beli benda tu...mungkin ini kesempatan terbaik sementara nak tunggu kekasih aku setelkan keje dia...cari punya cari semua kedai tutup...iskk...rupa2nya baru pukul 9 lebih...kedai kat sini rata2 bukak pukul 10 keatas...lepak dulu dengan usin sambil fikir2 apa agaknya benda yang aku ingat tadi nak beli tapi masa tu aku lupa aku nak beli apa....abes semua benda dalam dunia ni usin sebut utk mengingatkan kembali ingatan aku pada benda yang aku nak beli tu...tak boleh jadi!!!...tak ingat starang...last2 gi kedai motor kat jalan telok sisek...beli brake handle motor kekasih aku yang aku buat patah...masa aku stand motor tu, agaknya tak tongkat betul2...tetiba motor tu jatuh sendiri...handle brake dia tu mula2nya cuma bengkok je...aku try tegak kan balik...last2 patah...huhu...pastu ada calar skit2 kat mud guard depan...pastu masa aku bagi tau kat kekasih aku, dia macam terpaksa rela je terima berita tu...huahuahua...pastu aku sedapkan skit hati dia...aku cakap mcm ni "seb bek jatuh masa nak parking, kalau jatuh kat tengah jalan pastu kena lenyek dengan lori lagi parop"...dan kekasih aku pun boleh la terima alasan aku yang tu...huhu...pas beli brake handle tu...cuma RM 5 je...semua jenis ego dgn nouvo boleh pakai...pastu gi kedai RM 2 pulak...nak beli apa ntah aku pun dah tak ingat...pastu kat kedai RM 2 tu la mengingatkan kembali ingatan aku pada benda yang aku nak beli tu...aku terpandang benda2 accesori pompuan ni macam alat2 menjahit tu...rupanya aku nak beli labuci...huhu...bukan nak jahit kat baju la...labuci tu aku nak wat mancing...camana nak pancing pakai labuci?nak kena jahit kat joran ke joe? bukan la...iskk...labuci ni diorg letak kat mata kail...untuk mengelakkan mata kail yang dipasang pada mata kali daripada terlucut atau tertanggal...iskk...pening arr...korang tengok la sendiri kat bawah ni...

labuci tu digunakan sebagai penahan supaya mata kail kedua tak tertanggal dari mata kail pertama, cara ni digunakan untuk menjinakan haruan

aku sekarang dah gila mancing haruan...sebab tu labuci sangat penting digunakan dalam teknik memancing haruan...setakat ni dah ada sekor yang tumpas dihujung joran aku...baru lagi aku dengan benda2 ni semua...so sekor tu pun dah kira hebat la bagi seorang begginer...

lepas dari kedai RM 2 tu, aku gi la tempat atau tujuan asal cita2 dan impian aku...huhu...mesti korang dah berdebor dari tadi kan dan tertanya aku nak beli apa...takpe...aku kurangkan sikit degup jantung korang...biar korang tak kena heart attack...sebenarnya lepas dari kedai RM 2 tu, aku pegi kedai pancing...tujuannya cuma satu...nak beli bait casting reel dgn casting rod...huhuhu...dah agak lama aku teringin nak pakai joran ni...tapi masa dan keadaan dan suasana tak memungkin kan aku untuk beli joran casting...selalu aku pakai spinning rod je...tapi sejak akhir2 ni, aku rasa casting rod ni lebih praktikal utk mancing haruan...tak yah susah2 nak bukak bail atau pick up dia...bail atau pick up tu apa?tengok la pic kat bawah ni...


spinning reel - yang no 1 tu la bail atau pick up

berbeza dengan bait casting reel...dia takde bail2 ni semua...sebelah tangan je bole operate...sebab tu aku kata lebih praktikal sebab dia ringkas dan mudah dan cepat...macam pic kat bawah ni....

casting reel - tobak ah...ni yang terbaik...erk...

pastu petang2 tu aku selalu la mancing kat area yang aku terpaksa rahsiakan demi keselamatan ikan2 kat tempat tu...pastu ada sorang brader ni...takde la brader sangat...umur dia mungkin di akhir 40 an atau awal 50 an...dia memang dah lama mancing kat situ...masa mula2 kenal2 dgn brader ni aku tegur gitu2 je...lepas pakai casting rod ni barulah aku berkenalan dengan lebih mesra...tujuan aku satu je...nak belajar teknik membaling umpan dan teknik memancing haruan kat area tu...dia dah lama mancing kat sini...dah biasa dengan lubuk2 haruan ni...aku pun curik2 la skil dia dari jauh...cuma semalam je aku bertekad nak tanya dia pakai mata kail apa dan sebagainya...umpama orang ngantuk disorong bantal atau umpama cencaru makan petang...brader tu siap ajar aku teknik baling umpan pakai casting rod...siap ajar cari lubuk2 haruan...siap ajar cara nak sangkut katak yang betul dan sebagainya...tak sia2 aku beramah mesra dengan brader tu...dan mungin aku gunakan kesempatan semalam untuk bermesra dengan brader tu sebab dia tak bawah anak bini dia mancing sekali...selalu mesti ada bini dgn anak dia ikut dia mancing...

senjata baru aku...hak3...

oh...sekarang aku dah senang dah...nak gi mana2 tak yah risau nak cek email sbb sekarang aku dah pakai blackberry...huhu...ni no pin bb aku...erk...kat mana ek nak cari no pin bb?erk...takpe la...len kali je la aku bagi...hak3...bukan apa...senang nak cek email je...sebab aku pernah kena masa otw nak gi sungai lembing hari tu...tetiba boss aku suruh cek email...iskk...dah la tak bawak laptop...broadband pun mesti la aku tak bawak...lagipun dalam hutan tu mana ada coverage kot...pasni ada bb senang la sikit...kat mana2 pun aku bole cek email...huhu...

ok la...sampai sini dulu...aku nak gi cari mata kail yang sesuai macam yang brader tu pakai...nak naikkan haruan pakai pancing baru...yezzzaaaa...


*kpd kekasihku...jom ikut abg mancing  petang ni syg...erk...

2 comments:

Rynn Mazlan said...

hobi abg nie same jek ngn hobi kekasih mi tu..iskkk suke benau dia

Joe Black said...

mi try la mancing...mesti mi suka...erk