بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Friday, March 30, 2012

Ros

pokok bunga ros oren yang aku bagi kat mak mertua aku...amik hati mak mertua la katakan...huahuahua...
ni pokok bunga kertas kaler purple
Ni la pokok bunga ros merah tersebut
"Mulai hari ni xxx nak abeskan masa dengan abg dan nak kemas rumah" kata isteri aku sambil menggayakan tudung-tudung yang dia nak jual. "Abg pun" jawap aku pendek. Antara sedar dengan tak, antara terbuka dan tertutup kelopak mata aku menahan ngantuk. Erk...nape dah tak best window new post aku ni? Dia punya icon justify pun dah hilang ke mana ntah. Iskk...lantak la. Lepas save nanti baru aku refresh. Jangan dia hilang pasni dah la.

Sejak balik dari laut 2-3 hari lepas kehidupan aku jadi bz. Kata-kata isteri aku tadi tu mungkin disebabkan betapa lamanya aku tinggalkan dia kat daratan ni sementara aku pulak terdampar jauh ditengah-tengah samudera ombak laut china selatan kerana melaksanakan tanggungjawap aku kerana Allah demi negara. BUlan March ni aku dah 3 kali kena pegi laut. Separuh bulan ni aku rasa aku abeskan masa kat laut. Banyak benda yang kami tak dapat buat bersama-sama seperti selalu. Takpelah, semuanya dah ditentukan oleh Allah. Pegi laut, duduk darat atau kemana saja aku ditugaskan dan aku berada, semuanya adalah kehendak Allah jua. Aku terima dengan redha. begitu jua dengan isteri aku.

Takde plan pun nak post entry baru, tapi tadi masa belek-belek blog aku, aku rasa ada sorang pengikut baru yang meregister dirinya secara rasmi kat blog aku ni. Terima kasih pada "Conan" (kat blog dia, dia pakai nama Conan, mungkin sebab dia suka citer inspector Conan tu kot. Takde pulak tanda-tanda dia suka "Conan The Barbarian" tu) yang sudi mengklik button follow kat blog aku ni. Tak ramai pengikut blog aku ni. Mungkin sebab blog ni bukan blog yang menceritakan kisah-kisah sensasi pasal artis dan tidak pulak menceritakan tentang kisah-kisah politik semasa di tanah air kita. Takpelah. Kalau sudi nak follow, follow je la. Kalau taknak pun tak pe. Kalau nak follow semunyik-semunyik pun takpe. Panda mu la ("ikut suka kamu lah" kata org Ganu)

Sekarang ni aku agak sibuk (gila) dengan pokok ros. Dah ada 3 pasu pokok ros yang aku beli. Satu kaler kuning, satu merah dan lagi satu kaler macam pink-pink sikit. Lantaklah korang nak kata pondan ke apa, janji aku rasa tenang je tengok pokok-pokok dan bunga-bunga dia yang macam-macam kaler tu. Pokok bunga kertas pun ada. Ada dua, satu bunga dia kaler purple, lagi satu kaler merah. Masa kat laut tu, masa aku call isteri aku, aku suruh dia cari pokok bunga kertas kat rumah mak dia (err...mak mertua aku la tu). Pastu ayah mertua aku pun cakap kat dia, apa susah-susah nak cari pokok bunga kertas, beli je kat nursery. Haah ek, tak teringat pulak aku. Kat nursery tu kan banyak. Pastu bila aku balik darat, aku tanya la uncle tu (tokey nursery tu la). Baru RM 4 je sepokok. Tapi dah tak banyak pilihan sebab ramai orang beli. Sama macam pokok ros tu. Tak banyak pilihan yang tinggal. Hari tu ada kaler oren bunga dia. Cantik, ada sepokok je. Tapi aku dah bagi kat mak mertua aku sebab dia suka kaler tu. Takpe, len kali aku beli lagi kalau aku jumpa lagi. Aku nak cari kaler biru pulak.Dengan kaler putih. Dengan hitam...erk. Walaupun susah nak cari, tapi dia ada wujud dalam dunia ni. Mahal jugak pokok bunga ros kat Kuantan ni. Dalam RM 15 sepokok. Tapi baru-baru ni aku ada jumpa satu kedai auntie tu, murah je. Dalam RM 5- RM 10 sepokok. Tapi takde stok. Semua dia ada, tapi semua dah abes stok. Pening aku dengan auntie tu. Kalau tanya pokok apa je, semua dia ada, tapi dah abes stok. Tapi aku percaya la cakap dia sebab dia jual memang agak murah berbanding kedai lain. Sebab tu semua takde stok sokmo.

Semalam aku dah hantar kereta wira aku pegi repair. Kalau tak serius memang aku tak hantar punya keta tu. Tapi sejak aku balik dari laut hari tu, temperature keta tu selalu naik melebihi separuh dari normal. Kekadang dah nak dekat merah. Bila aku bawak pegi jumpa Ah Tee, dia kata gasket dah bakar. Mungkin sebab terlalu panas atau ada orang masukkan air sejuk bila enjin tengah panas. Dan yang pasti buka aku orangnya. Sejak aku tinggalkan kat kampung 3 tahun lepas, keta wira ni dah macam bohsia. Macam-macam orang yang bawak. Masalahnya diorg ni main bawak je, bukan nak cek minyak enjin dan sebagainya. Geram je aku dengar kalau mak aku citer keta tu orang asik pinjam je. Tayar, minyak hitam, brek semua bukan diorg yang tukar. Dia org tuang minyak je. Pastu lanyak macam harta sendiri. Maintenance semua bapak aku yang kena buat. Sejak bapak aku dah tak larat nak bawak keta, sejak tu la dia pun macam tak dapat nak mengelak bila org nak pinjam keta tu. Kesian dia. Tu yang mak aku suruh aku bawak balik semula keta tu. Dan hasilnya, aku yang kena ganti semua spare part dia. Diorg lanyak je. Bila dah rosak, aku jugak yang nak kena repair. Takpe...aku sabar. Aku sabar. Dah memang bahagian aku agaknya. Dah la Merc aku dulu kena paksa jual. Dapat RM 500 je. Kalau timbang kilo pun aku rasa bole dapat RM 2000. Malas nak citer. Kalau ada rezeki aku nak beli Merc lain.

Minggu depan 3 hari kena gi course. Pastu kena gi laut lagi. Aku redha. Sabar je la. Lagipun takde apa aku boleh buat. Walaupun aku dah plan nak bercuti masa tu. "kalau kau tak suka kau berenti la" kata boss aku kalau aku protes lebih-lebih. "Eleh...ko la yang berenti" kata aku dalam hati. Takpe...takpe...mudah-mudahan aku dapat kerja yang lebih baik dari kerja aku sekarang ni lepas-lepas ni...aminnnn.

Banyak lagi kerja kat rumah ni aku belum sempat nak buat. Hari tu beli lampu pun belum sempat pasang. Pastu beli kipas yang pakai remote tu, pun tak sempat pasang lagi. Hari tu repair paip bocor. Habis dinding tu basah je. Bukak punya bukak, last-last dapur aku banjir. Puas jugak main air dengan isteri aku kat dapur tu. "buat apa pecahkan dinding, pasang je paip baru dari depan" kata bapak mertua aku bila isteri aku mengadu pasal paip bocor kat dapur tu. Haah ek, nape la aku tak terfikir. Nak kena bapak mertua bagi idea dulu baru boleh terfikir. Rumah kat sini ni paip dia semuanya jenis tanam dalam dinding. Kalau bocor susah nak repair. Aku tengok jiran-jiran aku pun semua dah modified. Pasang paip lain naik kat atas siling. Aku pun buat macam tu jugak la. Sama jugak dengan cable elektrik. Semua jenis tanam dalam dinding. Semuanya nak kena modified. Susah nak buat wiring tambahan. Semua kena tarik wire baru. Kat atas siling rumah aku tu dah macam rumah kedua aku. Aku selalu cakap kat isteri aku, nanti aku nak letak papan, pastu pasang lampu, pastu letak tangga. Nanti boleh lepak-lepak kat atas tu. Luas jugak atas siling tu. Boleh berdiri tegak. Macam rumah dua tingkat pulak rasa. Cuma agak panas dan takde tingkap je la. Tapi tu semua boleh diatasi. Takpe. Nanti aku nak buat. Sekurang-kurangnya boleh buat tempat simpan barang. Takpun tempat simpan kucing...erk.

Patutnya aku nak pegi KL hari ni dengan isteri aku. Siap dah plan dengan kakak aku kat Sepang tu nak dok rumah dia. Tapi last-last tak jadi pegi. Pertamanya sebab masih letih turun naik laut. Keduanya aku belum puas nak berada kat rumah aku khususnya dan nak berada di Kuantan amnya. Banyak benda nak kena setelkan. Banyak bil nak kena bayar. Dan banyak urusan pulak yang belum selsesai Nak-nak time hujung-hujung bulan ni. Time-time gaji la katakan.

OK lah. Aku nak stop dulu. Isteri aku dah lama off laptop dia. Dah siap makan sate lagi. Tu dia tengah spray-spray air kat pokok cactus dia yang dah macam alien tu. Dulu comey je masa beli. Bila dah besar dia dah jadi macam alien pulak aku tengok. Ngeri beb. Macam kena radiasi dari kilang Lynas pulak aku tengok.



*kpd isteriku...jom kita tido sayang...erk...

2 comments:

Rynn Mazlan said...

cactus yg kecik comel tu ke? dah jadi cam alien..radiasi dah bermula ke tu.iskkk meh bg kat mi..kat klntan xde kilang kimia erkk

Joe Black said...

kalau abg punya memang da lama abg bagi...tp pokok tu bukana bg punya..erk..