بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Tuesday, May 11, 2010

Satukan Dalam Lagu

hari sabtu lepas aku gi air terjun panching....kat atas ni la signboard air terjun tu...biasa la bukti bahawa aku pernah berada kat tempat ni...erk....ni bukan aku cedok dari google ni...ni mmg aku amik sendiri pakai camera aku yg ada hp tu (erk....hp aku yg ada camera tu)....bila aku baca signboard tu baru aku tau nama tempat ni hutan lipur sg pandan...tp diorg selalu sebut air terjun panching je....best jgk tempat ni...best dari air terjun lain mungkin sebab sebelum2 ni aku gi air terjun kat tempat lain semua dgn laki je....tp yg kali ni datang dgn awek2...tu yg aku rasa lebih best dari biasa tu...
ni banner pasal diorg nak naikkan caj bayaran masuk ke air terjun ni....tak tau la aku dulu diorg kena bayar bape ntah kalau nak masuk sini...tp skrg kena bayar RM2 sekepala....kalau ada 2 kepala...kena la bayar RM4...dan seterusnya....mula2 aku nak lepak dkt2 dgn area banner ni je....tp diorg punyalah laju....tetiba je dah sampai jambatan gantung tu yg wire rope dia tak pernah lubricate sejak mula diaorg pasang....kalau kat kren aku dah lama aku rejek wire rope tu....tapi apa bole buat...kawasan ni diluar bidang kuasa aku....so aku dapat tgk je la wire rope yg berkarat tu...sepatutnya bila2 masa bole putus...tapi kalau wire rope size tu...kalau setakat 10 tan takde masalah....tu blm masuk lagi safety factor 5...maknanya dia bole tahan 50 tan pada satu2 masa dengan syarat wire rope tu tak berkarat....diameter dia tak berkurang 25% dari size asal dan takde wire2 halus dia yg putus sebanyak maximum 2 helai dalam satu strand in one lay length....perh....citer menda blog aku ni?
nape mcm aku sorang je kat sini?sebabnya masa aku amik pic ni....takde org lalu depan camera aku...padahal kat keliling2 aku masa ni ramai org tgh jogging....tasik ni nama dia tasik y....terletak di batu pahat....lepas aku gi pasar beli anak ikan utk dijadikan santapan ikan toman aku...aku lepak jap kat sini...sebenarnya aku teringat kat dia....tu sebab aku nak dok temenung kat sini....sambil teringat kat dia...pikir pasal dia....nak je aku call dia time aku lepak kat sini tadi....tp aku tak bole wat mcm tu...takpe....sabar je...nnt pun dpt dengar suara dia jugak....masa aku lepak kat sini....aku sempat mms kat dia pic tasik ni....ramai nyonya yg jogging dan exercise kat sini....ada yg buat gaya ala2 tai chi master....tak kurang juga yg buat gaya jet li atau bruce lee....dan tak banyak pulak amoi2 sexy hari ni....mungkin sebab hari ni adalah hari bekerja...amoi2 tu mungkin tgh keje....yg dtg ke sini cuma amoi2 yg dah tak bole dikategorikan sebagai amoi lagi bila mana usia diorg dah hampir mencecah setengah abad....
bukan sikit ikan talapia yg kecundang di hujung tali joran aku kat tasik ni....dan bukan sikit jgk joran aku dirampas oleh penguatkuasa majlis perbandaran batu pahat sebab memancing ditasik ni yg merupakan tempat larangan memancing....tapi semua tu tak mematahkan semangat aku untuk terus mancing kat tasik ni....biasanya aku mancing time diorg tak expect ada org akan mancing time2 mcm tu..contohnya time2 raya atau time2 cuti...sbb time2 tu diorg pun cuti jugak...kot...jauh skit dari hujung tasik ni ialah kediaman pegawai daerah batu pahat....dulu aku rajin jugak gi situ sbb member aku tu anak pegawai daerah batu pahat pada waktu tu....dan...sekolah aku terletak kat depan tasik ni...so masa muda2 dulu lepas abis aktiviti kat sekolah....aku biasanya lepak kat tasik ni la....dulu ada pondok tempat lepak2 kat tasik ni....tapi skrg diorg dah robohkan sebab banyak sangat vandalism kat pondok tu....mcm2 nama budak2 sekolah aku dgn budak2 sekolah tigs (sekolah pompuan dkt seberang sana tasik ni....sekolah aku sekolah lelaki diseberang sini tasik ni) yg diorg abadikan kat pondok tu...
yg ni pulak mercu tanda atau trade mark batu pahat....nama batu pahat di ambil sempena peristiwa sapa ntah yg pahat batu kat pantai minyak beku utk mendapatkan sumber air bersih...kat atas ni replika tangan org tgh pegang hammer dgn pahat...masa aku muda2 dulu kawasan ni dipenuhi dgn pondan2 yg mencari mangsa....tp skrg...kalau pegi time malam....kawasan ni dipenuhi dgn org2 yg datang sambil bawak anak2 diorg bermain sambil menikmati cahaya lampu yg berwarna warni disekitar kawasan ni....tapi aku pernah baca mastika tahun bila ntah....diorg melaporkan kawasan ni merupakan tempat budak2 muda buat projek....atau kalau dalam bahasa saintifiknya tempat maksiat....diorg dah lepak kat sini seawal azan maghrib berkumandang kat masjid jamek batu pahat yg berdekatan...maknanya diorg ni mmg advanced la...sebabnya diorg bole jumpa lokasi strategik utk wat semua tu....padahal tempat ni open sangat utk wat2 menda mcm tu....ataupun mungkin diorg dah tak pedulikan lagi org2 yg lalu lalang disekitar2 mereka?sesungguhnya batu pahat mengalami keruntuhan moral dan akhlak yg amat tinggi di sekitar2 penghujung tahun 80an dan awal 90an...

petang ni aku nak balik paka...dah 5 hari aku tinggalkan paka dan org2nya....mesti diorg rindu kat aku...ahh...bole blah nak rindu...selalu aku gi laut pun macam tkde menda je yg berlaku....yg aku tau cuma ada sorg je yg rindu aku kalau aku gi laut....dia....yer....dia je yg rindu kat aku...dan aku lagi rindu kat dia....setiap masa...setiap detik....dan disetiap hela nafas aku...hahaha...korang2 yg baca blog aku ni jgn jeles....aku cuma ada dia je dlm hidup aku sekarang....memang aku dah abaikan org lain dah....aku fokus kat dia je sekarang ni....takde sapa2 yg lebih penting dlm hidup aku sekarang kecuali dia...

lapa.. :( ...lambat lagi rasanya mak aku nak masak tghari ni...baru kul 11.41...iskk....nak cari sesuatu jap utk di makan....>>>>>>>>>>>>>>

huhu..baru lah bole berfikir....kalau perut lapa takde menda yg masuk dlm kepala otak aku...kena roti gula....makcik seberang jalan depan umah aku bagi....dgn donut...makcik sebelah umah aku bagi....menurut mak aku....sejak akhir2 ni ramai je org bagi mcm2 makanan kat dia....mungkin sebab mak bapak aku skrg ni adalah yg paling tua kat area umah aku ni....so mungkin sebab tu la jiran2 bagi mcm2 kat mak bapak aku...

tadi masa aku blk dari bandar....aku lepak jap kat umah kakak aku yg baru siap tp tkde org duduk tu...pastu ternampak plk kat merc aku yg bapak aku hantar repair clutch....brake dgn apa ntah lagi pomen tu ckp....pastu dia kata takyah jual la keta tu....nnt dia nak repair body skit2...pastu nak cat....haaa....gasak ko ler....aku pun dah malas nak amik tau....pomen tu dah deal dgn bapak aku....kalau ikut aku....nak je aku masukkan enjin toyota supra 1JZ kat keta tu..."takyah wat apa sal...masuk enjin terus bole pakai"...kata zahid masa aku citer pasal keta merc aku tu....best jugak idea tu...tkpe2....sabar....kena ada angan2 dulu...pastu ada impian....jadikan impian tu sebagai cita2...pastu baru lah bole jadi kenyataan...tak gitu boh?ke guane?

tak larat dah nak menaip....nak tido pulak pasni sebab aku dah janji dgn kekasih aku....lagipun mlm td tido kejap je...sebab temankan dia...ngeeee....
erk......nape aku satukan semua citer2 kat kuantan dgn citer2 kat batu pahat dlm satu blog?selalunya semua benda hanya bole disatukan dalam lagu...tp sekarang aku dah jumpa satu cara utk satu kan semua benda2 ni....aku satukan dalam satu blog....hahahaha....


No comments: