بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم



Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View

The Community

Sunday, July 28, 2013

Ramadhan 1434 Hijrah

Dah 18 hari umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah puasa. Alhamdulillah, aku dapat puasa penuh sampai hari ni tanpa ada masalah. Tak macam tahun-tahun lepas, aku selalu rasa nak muntah bila tengah puasa sebab gastrik. Macam-macam ubat berpuluh-puluh ringgit abes tapi agak tak berkesan. Permulaan puasa hari tu aku surf google cari cara biar tak rasa nak muntah bila puasa. Cari punya cari, aku jumpa satu cara ni. Dia suruh campurkan 2 tin ais krim soda dengan 1 tin susu cair. Panaskan sampai nak mendidih tu pastu sejukkan. Minum lepas buka tu secawan. Lepas aku amalkan, untuk minggu pertama tu rasa ok sikit. Ada rasa nak muntah tapi masih boleh tahan lagi. Masuk minggu kedua, dah takde beza dah dengan tahun-tahun lepas. Sama jugak masih rasa nak muntah. 

Sehari sebelum pegi laut Selasa lepas, aku pegi la farmasi nak beli pil tahan mabok. Memang pil ni aku standby kalau pegi laut naik bot supaya tak mabok laut. Aku pun tanyalah kat awek kedai farmasi tu kalau dia ada jual pil tahan muntah untuk orang pregnant. Sebelum tu isteri aku dah syorkan untuk cuba pil tu tapi aku rasa macam kelakar. Tapi aku tanya jugak la kat awek tu. Sekali ada la pulak pil tu. Aku tanya dia berapa lama boleh tahan makan sebijik? Dia kata seminggu. "Biar betik?" aku tanya balik macam tak percaya. "Yer la...orang pregnant kan 9 bulan, kalau hari-hari kena makan pil kan susah" jawap awek tu. "Tapi ni makan separuh je untuk seminggu sebab pil ni power sangat" sambung dia lagi. Aku jadi suka denga jawapan awek tu. Sebabnya pil tu makan sekali je boleh tahan seminggu dan sepanjang aku berpuasa. Dipendekkan cerita, aku bei la sebiji pil tu dengan harga RM18 sebiji. Malam tu makan dan alhamdulillah, sampai sekarang aku takde rasa na muntah pun sepanjang aku berpuasa. Ada rasa tapi sikit sangat rasa nak muntah tu dan aku memang boleh handlelah setakat ni. Alhamdulillah. Setiap penyakit tu ada ubatnya kecuali mati. Lepas ni bolehlah aku temankan isteri aku ganti puasa. InsyaAllah. Kesian jugak kalau tengok dia sorang-sorang puasa. Nak jaga baby lagi. Nak buat kerja rumah lagi.

Aku terpanggil nak tulis blog ni masa belek-belek entry lama. Sayang pulak kalau Ramadhan kali ni aku tak abadikan dalam blog. Sekurang-kurangnya aku boleh ingat balik apa yang berlaku pada Ramadhan tahun ni kalau aku belek balik blog aku. Aku kena gi laut Selasa lepas. Alhamdulillah, bilik aku ni dilengkapi dengan telefon yang boleh call keluar, dan yang penting, ada modem kat dalam bilik aku ni. Takdelah rasa tertekan sangat dok lama-lama kat sini. Patutnya kalau semua berjalan lancar, aku dah boleh balik darat seawal har khamis lepas lagi. Tapi ada beberapa perkara yang memang dah Allah tentukan, maka aku rasa paling awal pun aku boleh balik kedarat pada Khamis depan. Lagi seminggu je nak raya. Tapi aku dah buat persiapan ala kadar. Baju Melayu aku dengan baby dan jubah isteri aku untuk raya nanti semua dah beli dah. Tinggal langsir rumahmak mentua aku je tak siap jahit lagi. Harap-harap aku sempat jahit la balik dari laut ni nanti. Selain tu, tinggal nak kemas rumah je la sikit-sikit sebab aku dengan isteri aku dah plan nak buat open house lepas-lepas raya nanti insyaAllah. Kena kemas rumah awal-awal supaya tak kelam kabut nanti. 

Memang perancangan Allah tu adalah perancangan yang terbaik. Sebelum kena pegi laut tu aku selalu berdoa pada Allah supaya kalau boleh aku takyah la kena pegi laut dalam bulan puasa ni. Last-last kena pegi jugak dan aku redha je lah sebab aku pasti sangat bahawa tentu ada sesuatu kebaikkan yang Allah nak bagi kat aku. Walaupun dah berdoa, tapi Allah tak makbulkan, maknanya ada lah benda baik yang Allah nak bagi aku, lebih baik dari aku duduk kat darat je dalam bulan puasa ni. Pertamanya pasal pil tahan muntah tadi. Kalau aku tak kena pegi laut, mesti aku tak tau ada pil boleh buat aku tak rasa nak muntah. Keduanya, kat laut ni, tiba-tiba je Ustaz ditempatkan sebilik dengan aku. Macam-macam persoalan yang bermain dibenakkan aku mengenai agama semua aku tanya kat Ustaz. Alhamdulillah, setakat ni semua persoalan tu dah terjawap. Dan banyak lagi sebenarnya hikmah yang Allah kurniakan pada aku yang agak susah aku nak terangkan kat sini. Teringat aku kat firman Allah yang bermaksud:

”.... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya” (Al-Baqarah : 216)

Pada aku senang je. Kalau kita dah berusaha dan berdoa memohon pada satu perkara, tapi Allah tak makbulkan dan jadi sebaliknya yang kita tak nak tu, maknanya memang itu adalah yang terbaik bagi kita walaupun kita tak suka pada mulanya. Bila dah terjadi perkara tu, barulah kita tau benda yang kita tak suka tu rupanya adalah yang terbaik untuk kita. Memang kalau tak faham konsep ni memang susah. Nak-nak kalau orang yang tak berapa beriman. Contohnya kalau dia putus cinta. Selalu je dia salahkan takdir kalau cinta dia putus ditengah jalan. Padahal mungkin kalau dia kawin dengan pasangan yang dia suka tu, hidup dia berantakan, jadi tak senang dan akhirnya bercerai. Tapi janganlah berserah bulat-bulat atau berdoa je tanpa ada usaha. Itu namanya pemalas dan bodoh. Sebagai contoh, dalam cerita kat atas ni, kita kena berusaha dulu jaga perhubungan tu. Slow talk. Cari penyelesaian, berdoa dan berserah. Kalau putus jugak, kita kena redha lah. Mungkin Tuhan tak suka orang tu jadi pasangan kita. Mungkin dia nak anugerahkan orang yang lebih baik untuk jadi pasangan kita. Tu la maksud dia...ada faham? Banyak lagilah contoh-contoh lain yang korang boleh perhatikan sendiri dalam hidup korang. Nanti ceritakan kat aku betul ke tak kata-kata aku ni...eh?

Sebenarnya Allah amat sayang kat kita semua hambaNya. Cuma kita je yang cetek ilmu ni tak tau betapa sayangnya Allah pada kita. 

Berkata Yakub: "Bagaimana aku akan mempercayakannya (Bunyamin) kepadamu, kecuali seperti aku telah mempercayakan saudaranya (Yusuf) kepada kamu dahulu?". Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang (Surah Yusuf : 64)

Kalau kita buat dosa pun kadang-kadang Allah tangguhkan balasan dosa kita tu sampai kita bertaubat. Macam-macam ganjaran yang Allah kurniakan pada kita walau ketika kita memakai baju sekali pun. Kalau kita baca doa tertentu masa pakai baju, maka Allah akan perkenankan apa yang kita minta, siap diampunkan pulak dosa-dosa kita. Tu baru kes pakai baju je. Belum yang lain-lain lagi. Dulu aku pun tak tau benda-benda macam ni. Kadang-kadang tak terfikir. Tapi aku rajin membaca. Kat facebook ke, kat mastika ke, semuanya ada pengajarannya yang tersendiri kalau orang tu nak berfikir. Masa bawak keta sorang-sorang masa nak pegi air port pun boleh belajar sesuatu. Bukak la radio IKIM. Jangan asik bukak Suria atau Era FM je. 

Ntahlah. Semua orang berbeza. Ni jalan hidup yang aku pilih. Dengan usia aku yang semakin senja ni, alhamdulillah Allah kurniakan taufik dan hidayah kepada aku untuk minat pada benda-benda yang berbentuk keagamaan. Bukan nak riak, cuma nak berkongsi ilmu dengan korang semua dan semoga korang semua diberikan taufik dan hidayah oleh Allah untuk menjadi seorang yang lebih beriman dan bertakwa. Mudah-mudahan berkat tulisan aku hari ni dapat membuka hati korang untuk melipat gandakan ibadah terutamanya di bulan Ramadhan yang mulia ini. Aku dapat tempias-tempias pahala menyampaikan kat korang pun jadilah. Aminnn.

InsyaAllah, aku beraya bertiga tahun ni, dengan isteri dan anak aku. Alhamdulillah, segala suka duka selama ni Allah kurniakan aku dengan nikmat yang tak terhingga ini. Nikmat dikurniakan isteri, anak dan sebagainya. Mungkin berkat kesabaran aku melalui segala suka duka pahit maung kehidupan ini. 

Oklah, nak stop kat sini. Line pun makin teruk. Nak letak gambar pun tak bole. Nanti aku post pasal raya pulak, pasal ketupat, rendang dan kek buah-buahan.


*kepada isteriku...dah tak lama dah abg nak balik...huhu...insyaAllah...aminnnn... :) 

Best tak entry ni?

4 comments:

Marky Jaha said...

huhu...mcm ade instinct je nak baca entry ko ni slepas dekat setahun x bukak aku nye blog.last jumpe ko aritu kat poslaju pun x smpt nak borak..aku rushing nak kjar naik bas pkul 5..ehehehe...very good post joe..byk mnde/ilmu yg kite x tau lagi rupenye kn...ilmu ttg dri sndri pun blom abis blajar lg ni..ilmu bab takdir, bab rezeki, bab nafas..salam ramadhan & salam aidilfitri dari kami sekeluargga.. hehehe

zainalmy said...

incik joe black, lama dah kita tak berinteraksi :) ko dah lupa kat aku ke?

Joe Black said...

Marky Jaha: hahaha...haah...banyak benda yg sebenarnya kita nak kena fikir dan kaji sendiri...yg kita tk boleh nak dapat dgn cara belajar kat sekolah dan sebagainya...wallahualam...huhu

Zainal: haah...dah agak lama dah...aku dah tak bukak ym...cuba ko email aku...aku nak add ko kat wassap

Cikgu Zainal said...

incik joe black: aku tak pakai smartfon la. aku kalau nak online, guna pc kat rumah aje.