بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم




Sign My Guestbook

Search This Blog

Page View


The Community

Sunday, September 9, 2012

Selamat Hari Raya Aidil Fitri 1433 H


Oleh kerana kita masih berada dalam suasana hari raya, maka agak belum terlambat untuk aku ucapkan:


Selamat Hari Raya Aidil Fitri
Minal Aidil Wal Faizin
Maaf Zahir Batin

Malas. Semua malas. Nak kemas rumah paling malas. Banyak sangat nak kemas. Sejak gemok dah takde, bilik belakang tu aku dah plan nak kemas. Letak set bilik tido. Nanti senang kalau tetamu datang boleh la duduk kat bilik tu. Tapi nak start kemas tu yang malas. Nak buang ikan-ikan yang mati kat dalam aquarium tu pun malas. Ntah nape, 2 ekor ikan koi aku tetiba mati.Malas aku nak siasat. Kaler yang cantik pulak tu. Dah ajal agaknya.Tuhan lebih sayangkan nyawa diorg. Sama macam Tuhan lebih sayangkan nyawa Wok dan Miaw. Nak repair tangki air yang bocor pun malas. Aku plan nak tambah satu lagi kepala paip kat bilik air belakang sebenarnya. jadi sekali jalan je, buat semua benda. Tak payah aku nak panjat siling tu 2-3 kali. Kalau kepala paip yang ada sekarang ni semuanya pakai air tangki. Tekanan dia rendah. Kalau amik direct dari paip utama, tekanan dia akan jadi tinggi. Senang la aku nak pasang water heater dimasa akan datang. Tadi memang aku dah berkira-kira nak pasang paip dan nak repair dah tank air tu (ala...tukar pelampung dia bereh la tu) tapi aku batalkan kejap hasrat dan niat suci murni aku tu sebab hari ni hari Ahad. Memang ada kedai hardware depan rumah aku ni yang bukak, tapi bukak separuh hari je. Aku takut kalau ada barang-barang yang terlupa nak beli, bila nak beli, kedai dah tutup. Malas aku nak bertangguh-tangguh lagi kalau keja tak siap sebab takde barang. Esok je la aku buat.

Dan raya kali ni aku memang tak buat pun open house. Aku rasa, sejak lepas raya hari tu, baru hujung minggu ni aku berada di rumah aku ni. Hujung-hujung minggu yang lepas, mula-mula kan raya. Pastu sampai hujung minggu lagi satu baru aku balik ke rumah ni. Pastu hujung minggu berikutnya aku kena pegi laut pulak time merdeka tu. Pastu baru ni dapat menikmati hujung minggu kat sini. Isteri aku dengan aku-aku sekali memang tak larat nak buat open house. Kesian kat kawan-kawan aku yang berada disekita-sekitar sini. Semua tanya pasal open house. Aku cakap kat diorg tahun ni buat close house. Orang rumah aku tak larat. Kandungan isteri aku dah masuk 5 bulan semalam. Alhamdulillah. Takde apa-apa masalah besar. Muntah-muntah dia pun dah kurang. Dah boleh temankan aku jalan-jalan sikit-sikit pegi bandar walaupun dia duduk dalam kereta je. Tiap-tiap hari dia tertunggu-tunggu baby dalam kandungan dia bergerak. Aku pun tumpang happy bila dia bagi tau masa baby bergerak-gerak. Alhamdulillah.Bersyukur pada Allah kerana mengurniakan nikmat yang tak terhingga setiap hari kepada aku dan isteri aku.

Ada satu benda yang aku tak malas nak buat sekarang ni. Baca cerita  Siri Bercakap Dengan Jin yang aku baru jumpa link dia 2-3 hari lepas. Yang ni yang baru punya. Ada sambungan dari SBDJ yang sebelum ni aku jumpa. Sampai sakit kepala aku sebab sakit tengkuk baca citer ni dari pagi sampai malam. Salah satu sebab kenapa aku malas nak buat benda lain...huhu. Tapi sekarang aku kena limitkan masa membaca aku sebab tengkuk dan tangan aku selalu sakit-sakit sebab berada pada posisi yang sama untuk jangka masa yang lama masa baca citer tu. Hari ni belum baca lagi. Kalau dah start baca memang takde benda lain dah aku boleh buat selain menghabiskan masa dengan membaca citer tu sampai tengkuk aku sakit. Salah satu sebab jugak aku tak memasak. Start motor kejap, gi kedai pastu pilih la nak lauk apa. Tapi kadang-kadang lauk kat kedai ni tak dapat memenuhi selera dan cita rasa kita. Kadang-kadang nampak cantik asam pedas patin dia dengan kaler merah menyala. Tapi bila makan rasa tawar hambar. Harap harga je mahal. Last-last samada suka atau tak, kena jugak masak sendiri. 

Aduh malas. Malas nak tulis lagi. K...Bye....


*kepada isteriku....jom jalan-jalan gi bandar...erk...

2 comments:

Katak Hijau said...

arini ahad.. kuantan jem.. hehe..

Joe Black said...

kita naik motor..huhu...